Войти на сайт
9 Мая  2024 года

 

  • Таукел къуру къалмаз.
  • Кёб ант этген, кёб ётюрюк айтыр.
  • Ёлмесенг да, къарт дамы болмазса?
  • Иги сёз – джаннга азыкъ, аман сёз башха – къазыкъ.
  • Эм ашхы къайын ана мамукъ бла башынгы тешер.
  • Окъдан джара эртде-кеч болса да бителир, сёз джара, ёмюрге къалыр.
  • Бермеген къол, алмайды.
  • Окъугъан – асыу, окъумагъан – джарсыу.
  • Тойну къарнашы – харс, джырны къарнашы – эжиу.
  • Кесинг сынамагъан затны, адамгъа буюрма.
  • Къар – келтирди, суу – элтди.
  • Тойгъа барсанг, тоюб бар, эски тонунгу къоюб бар.
  • Экеу тутушса, биреу джыгъылыр.
  • Юйюнгден чыкъдынг – кюнюнгден чыкъдынг.
  • Джюз элде джюз ёгюзюм болгъандан эсе, джюз джууугъум болсун.
  • Адеб этмеген, адеб кёрмез.
  • Окъугъан озар, окъумагъан тозар.
  • Тюзлюк тас болмайды.
  • Бойнуму джети джерден кессенг да, мен ол ишни этеллик тюлме.
  • Байлыкъ келсе, акъыл кетер.
  • Хатерли къул болур.
  • Кёлсюзден сёзсюз тууар.
  • Ашда уялгъан – мухар, ишде уялгъан – хомух.
  • Тенгни тенглиги джашай барсанг билинир.
  • Сабийликде юретмесенг, уллу болса – тюзелмез.
  • Насыблыны баласы кюн кюнден да баш болур, насыбсызны баласы, кюн кюнден да джаш болур.
  • Аманнга да, игиге да оноусуз къатышма.
  • Кёб къычыргъандан – къоркъма, тынч олтургъандан – къоркъ.
  • Хоншуну тауугъу къаз кёрюнюр, келини къыз кёрюнюр.
  • Къарнынг ауруса, ауузунгу тый
  • Тойгъан джерден туугъан джер игиди.
  • Берекет берсин деген джерде, берекет болур.
  • Къобан да къуру да къобханлай турмайды, адам да къуру да патчахлай турмайды.
  • Ётюрюк хапар аякъ тюбю бла джюрюйдю.
  • Къазанны башы ачыкъ болса, итге уят керекди.
  • Бетинги сатма, малынгы сат.
  • Ётюрюкчюню шагъаты – къатында.
  • Къарнынг тойгъунчу аша да, белинг талгъынчы ишле.
  • Тилчи тилден къаныкъмаз.
  • Айтхан сёзюне табылгъан.
  • Тёгюлген тюгел джыйылмайды.
  • Кюн кёрмеген, кюн кёрсе, кюндюз чыракъ джандырыр.
  • Къыйынлы джети элни къайгъысын этер.
  • Тели турса – той бузар.
  • Кёз – сюйген джерде, къол – ауругъан джерде.
  • Кёбден умут этиб, аздан къуру къалма.
  • Ишленмеген джаш – джюгенсиз ат, ишленмеген къыз – тузсуз хант.
  • «Ёгюз, джаргъа джууукъ барма, меннге джюк боллукъса», - дегенди эшек.
  • Къозулугъунда тоймагъан, къойлугъунда тоймаз.
  • Ёлюк кебинсиз къалмаз.

 

   RSS
Езден адет-этический кодекс Карачаево-Балкарского народа (отрывки из книги).
 
САЛАМ БЕРНУ - ПРИВЕТСТВИЕ
Здороваются первыми: идущий сверху ? с идущим снизу;
входящий с улицы ? с находящимся в доме; идущий ? со стоящим.
Когда встречаются двое, приветствует младший.
Если к стоящему на улице подходит группа людей, первым с ним здоровается старший.
Если стоят несколько человек, на приветствие подошедшего отвечает старший среди них.
Когда здороваешься ? не кричи и не шепчи.
Страницы: Пред. 1 ... 5 6 7 8 9
Ответы
 
Цитата
Малина пишет:
Кергелен , да къарачайда андан сора да айтадыла) мени айтыргъа излегеним, Аллахдан сора башха зат бла хакъына етерге болмайды муслиман адамгъа. китабны автору ол белюмню китабха къошханына сейир болама)

окъуй-окъуй, андан да сейир затла табылыб барадыла
Да билеме.... кесим ёмюрде аллай сёз джюрютмейме.....юйде да хазна джюрюмегенди.....Миллетни къуралгъаны Ислам динден кёб алгъа болгъанды....тобала унутулуб къала болмазла.....Башындагъыла уа бек аур къаргъыш сёзледиле.
 
АсСаляму алейкум, багъалы къарнашларым бла эгечлерим)).
Быллай бир соруум бар эди. Бир кюн атамы эгечи айтады: " Юйге къонакъ кирсе, олтуруб юйдегиле ашай турсала стол юсюнден киши турмайды джангыз джыллары бла джаш болгъан туруб къонакъны тегерегине джабады". Эм сейири айтханындан, гырджын ючюн турмайдыла дегени.
Сагъыш этиб, соргъанымда, сора нек болмайдыда турургъа сез ючюн джангыз кеси олтуруб турса? Экинчи соруум: не зат бла сыйын кермейме мен гырджынны джангыз кесим бола турсам эрге
къонакъгъа?? (Тилимде къарыусуз селешеме, къалай болсада кюрешдим:))
Какая связь между человеком и хлебом, и в чем выражено его неуважение к хлебу, если он встает из за стола, чтобы встретить гостя?? Тетя ответила, что так положено, но это не ответ)). Мне нужен глубинный смысл этого адата. Если не сложно дайте ответ)
 
Цитата
KuchukPoImeni_ITN пишет:
АсСаляму алейкум, багъалы къарнашларым бла эгечлерим)).
Быллай бир соруум бар эди. Бир кюн атамы эгечи айтады: " Юйге къонакъ кирсе, олтуруб юйдегиле ашай турсала стол юсюнден киши турмайды джангыз джыллары бла джаш болгъан туруб къонакъны тегерегине джабады". Эм сейири айтханындан, гырджын ючюн турмайдыла дегени.
Сагъыш этиб, соргъанымда, сора нек болмайдыда турургъа сез ючюн джангыз кеси олтуруб турса? Экинчи соруум: не зат бла сыйын кермейме мен гырджынны джангыз кесим бола турсам эрге
къонакъгъа?? (Тилимде къарыусуз селешеме, къалай болсада кюрешдим :) )
Какая связь между человеком и хлебом, и в чем выражено его неуважение к хлебу, если он встает из за стола, чтобы встретить гостя?? Тетя ответила, что так положено, но это не ответ)). Мне нужен глубинный смысл этого адата. Если не сложно дайте ответ)
Да. Есть такой адат. Но его глубинный смысл врят ли тебе кто то пояснит. Потому как этот адат распространен не только в среде карачаевцев и балкарцев, но так же имеет место быть и у других народов. Для этого надо быть большим специалистом в области мировой истории и культурологии. А специалистов подобного уровня среди представителей нашего народа к сожалению нет.
Дело в том, что тот или иной адат является следствием следущих причин:
1. Общинный - когда та или иная община вырабатывает внутри себя ту или иную традицию. По этому говорят порой: У нас так заведено.
3.Природно-климатические - это те, что обусловлены территорией проживания и климатическими особенностями этого региона. Например в пустыне путнику непременно первым делом предложат стакан воды. А в северных регионах присесть ближе к очагу.
2. Заимстование - когда происходит заимствование (чаще всего в процессе ассимиляции либо вхождение в состав более могущественного образования)
3. Религиозное (ислам, христианство и т.д.) вкрапление - когда те или иные религиозные каноны устанавливают правила и нормы поведения.
4. Языческие древние верования, которые еще возникли в эпоху когда на этнической карте мира не было ни карачаевцев еще, ни балкарцев, ни многих других племен и народов.

По этой причине подавляющее большинство адатов невозможно разложить по косточкам до глубинных их смыслов. Тем более отсутствие письменности усугубляет этот экскурс в глубину.
Но справедливости ради можно выделить две категории адатов. Это те что имеют сакральные корни, и те что возникли на бытовой почве. Некоторые их них уже являются неким анахронизмом, не вписывающиеся в современные реалии жизни по причине отсутствия в них смысла впринципе. Вот например похороны усопшего. Приходят с соболезнованиями мужская половина. И подавляющая часть накидывает на голову шляпу или иной головной убор. Спроси их зачем они это делают и подавляющая часть из них не сможет сформулировать ответ. К религии это никакого отношения не имеет, в частности к исламу. Если это чисто кавказский адат ходить с покрытой головой, то почему об этом вспоминают только в день похорон, а не каждый день выходя из дома? Вот такая занимательная тригонометрия))
Со своей энтропией..
 
Салам алейкум!


Къазакълыла айтханлай: "Жауда жүрсе ат ойнатқан, үйде құрт қайнатқан!" таулулада "Сермешде атны/къылычны ойнатхан, юйде сют къайнатхан/бышлакъ сыкъгъан!" сёз бармыды?
 
Салам, Гъость [в_шкафу],
Мен эшитмегенме, магъанасын а ангылай болурма деб турама))
"Ишде не тамада эсенг да, не уллу къуллукъну тута эсенг да, юйюнгде юйдегинге къаты болма, джумушакъ бол" дегеннге келтиреме магъанасын.
Я самая классная на форуме))))))))))))))
 
Цитата
ENIGMAT пишет:
По этой причине подавляющее большинство адатов невозможно разложить по косточкам до глубинных их смыслов.Тем более отсутствие письменности усугубляет этот экскурс в глубину.
Отсутствие пистменности? А разве было время, когда у других ноародов была письменность, а у карачаево-балкарцев не было? Разве не писали на арабском до перехда на кириллицу?
Я самая классная на форуме))))))))))))))
Страницы: Пред. 1 ... 5 6 7 8 9
Читают тему (гостей: 1)

 

Написать нам