Войти на сайт
20 Мая  2024 года

 

  • Азыгъы аз, алгъа къабар, аты аман, алгъа чабар.
  • Иги бла джюрюсенг, джетерсе муратынга, аман бла джюрюсенг, къалырса уятха.
  • Билим къая тешер.
  • Иги – алгъыш этер, аман – къаргъыш этер.
  • Ашхы болсанг, атынг чыгъар, аман болсанг, джанынг чыгъар.
  • Бети къызарыучу адамны, джюреги харам болмаз.
  • Бичгенде ашыкъма, тикгенде ашыкъ.
  • Джашлыкъ этмеген, башлыкъ этмез.
  • Тойгъан антын унутур.
  • Къарнынг къанлынга кийирир.
  • Чомарт къонакъ юй иесин сыйлар.
  • Ышармагъан – кюлмез, кюлмеген – къууанчны билмез.
  • Кёз – сюйген джерде, къол – ауругъан джерде.
  • Тенги кёбню джау алмаз, акъылы кёбню дау алмаз.
  • От этилмеген джерден тютюн чыкъмайды.
  • Керти сёзге тёре джокъ.
  • Кёб джат да, бек чаб.
  • Арбаз сайлама да, хоншу сайла.
  • Таугъа чыгъаллыкъ эсенг, тюзде къалма.
  • Рысхысына кёре, джаш ёсер, къышлыгъына кёре, мал ёсер.
  • Атлыны ашхысы, ат тизгининден билинир
  • Кёбге таш атма.
  • Адеби болмагъан къыз – тузсуз хант.
  • Тюзлюк тас болмайды.
  • Ач – эснер, ат – кишнер.
  • Къошда джокъгъа – юлюш джокъ.
  • Игини сыйлагъан адетди.
  • Аман адам элни бир-бирине джау этер.
  • Хатерли къул болур.
  • Аджал соруб келмез, келсе, къайтыб кетмез.
  • Джукъу тёшек сайламайды.
  • Башсыз урчукъ тюзюне айланмаз.
  • Къыз келсе, джумуш эте келеди, къатын келсе, ушакъ эте келеди.
  • Мухарны эси – ашарыкъда.
  • Байдан умут эте, джарлыдан ёгюз багъасы къорады.
  • Окъуусуз билим – джокъ, билимсиз кюнюнг – джокъ.
  • Ата Джуртуму башы болмасам да, босагъасында ташы болайым.
  • Берекет берсин деген джерде, берекет болур.
  • Джюз элде джюз ёгюзюм болгъандан эсе, джюз джууугъум болсун.
  • Бети бедерден, намыс сакълама.
  • Чакъырылмагъан къонакъ тёрге атламаз.
  • Тура эдим джата, къайдан чыкъды хата?
  • Акъыллы эркиши атын махтар, акъылсыз эркиши къатынын махтар.
  • Кимни – тили, тиши онглу, кимни – къолу, иши онглу.
  • Джырчы джырчыгъа – къарнаш.
  • Окъугъанны бети джарыкъ.
  • Окъугъан – асыу, окъумагъан – джарсыу.
  • Аллахдан тилесенг, кёб тиле.
  • Тёрдеги кюлсе, эшикдеги ышарыр.
  • Къар – келтирди, суу – элтди.

 

   RSS
Езден адет-этический кодекс Карачаево-Балкарского народа (отрывки из книги).
 
САЛАМ БЕРНУ - ПРИВЕТСТВИЕ
Здороваются первыми: идущий сверху ? с идущим снизу;
входящий с улицы ? с находящимся в доме; идущий ? со стоящим.
Когда встречаются двое, приветствует младший.
Если к стоящему на улице подходит группа людей, первым с ним здоровается старший.
Если стоят несколько человек, на приветствие подошедшего отвечает старший среди них.
Когда здороваешься ? не кричи и не шепчи.
Страницы: Пред. 1 ... 5 6 7 8 9
Ответы
 
Цитата
Малина пишет:
Кергелен , да къарачайда андан сора да айтадыла) мени айтыргъа излегеним, Аллахдан сора башха зат бла хакъына етерге болмайды муслиман адамгъа. китабны автору ол белюмню китабха къошханына сейир болама)

окъуй-окъуй, андан да сейир затла табылыб барадыла
Да билеме.... кесим ёмюрде аллай сёз джюрютмейме.....юйде да хазна джюрюмегенди.....Миллетни къуралгъаны Ислам динден кёб алгъа болгъанды....тобала унутулуб къала болмазла.....Башындагъыла уа бек аур къаргъыш сёзледиле.
 
АсСаляму алейкум, багъалы къарнашларым бла эгечлерим)).
Быллай бир соруум бар эди. Бир кюн атамы эгечи айтады: " Юйге къонакъ кирсе, олтуруб юйдегиле ашай турсала стол юсюнден киши турмайды джангыз джыллары бла джаш болгъан туруб къонакъны тегерегине джабады". Эм сейири айтханындан, гырджын ючюн турмайдыла дегени.
Сагъыш этиб, соргъанымда, сора нек болмайдыда турургъа сез ючюн джангыз кеси олтуруб турса? Экинчи соруум: не зат бла сыйын кермейме мен гырджынны джангыз кесим бола турсам эрге
къонакъгъа?? (Тилимде къарыусуз селешеме, къалай болсада кюрешдим:))
Какая связь между человеком и хлебом, и в чем выражено его неуважение к хлебу, если он встает из за стола, чтобы встретить гостя?? Тетя ответила, что так положено, но это не ответ)). Мне нужен глубинный смысл этого адата. Если не сложно дайте ответ)
 
Цитата
KuchukPoImeni_ITN пишет:
АсСаляму алейкум, багъалы къарнашларым бла эгечлерим)).
Быллай бир соруум бар эди. Бир кюн атамы эгечи айтады: " Юйге къонакъ кирсе, олтуруб юйдегиле ашай турсала стол юсюнден киши турмайды джангыз джыллары бла джаш болгъан туруб къонакъны тегерегине джабады". Эм сейири айтханындан, гырджын ючюн турмайдыла дегени.
Сагъыш этиб, соргъанымда, сора нек болмайдыда турургъа сез ючюн джангыз кеси олтуруб турса? Экинчи соруум: не зат бла сыйын кермейме мен гырджынны джангыз кесим бола турсам эрге
къонакъгъа?? (Тилимде къарыусуз селешеме, къалай болсада кюрешдим :) )
Какая связь между человеком и хлебом, и в чем выражено его неуважение к хлебу, если он встает из за стола, чтобы встретить гостя?? Тетя ответила, что так положено, но это не ответ)). Мне нужен глубинный смысл этого адата. Если не сложно дайте ответ)
Да. Есть такой адат. Но его глубинный смысл врят ли тебе кто то пояснит. Потому как этот адат распространен не только в среде карачаевцев и балкарцев, но так же имеет место быть и у других народов. Для этого надо быть большим специалистом в области мировой истории и культурологии. А специалистов подобного уровня среди представителей нашего народа к сожалению нет.
Дело в том, что тот или иной адат является следствием следущих причин:
1. Общинный - когда та или иная община вырабатывает внутри себя ту или иную традицию. По этому говорят порой: У нас так заведено.
3.Природно-климатические - это те, что обусловлены территорией проживания и климатическими особенностями этого региона. Например в пустыне путнику непременно первым делом предложат стакан воды. А в северных регионах присесть ближе к очагу.
2. Заимстование - когда происходит заимствование (чаще всего в процессе ассимиляции либо вхождение в состав более могущественного образования)
3. Религиозное (ислам, христианство и т.д.) вкрапление - когда те или иные религиозные каноны устанавливают правила и нормы поведения.
4. Языческие древние верования, которые еще возникли в эпоху когда на этнической карте мира не было ни карачаевцев еще, ни балкарцев, ни многих других племен и народов.

По этой причине подавляющее большинство адатов невозможно разложить по косточкам до глубинных их смыслов. Тем более отсутствие письменности усугубляет этот экскурс в глубину.
Но справедливости ради можно выделить две категории адатов. Это те что имеют сакральные корни, и те что возникли на бытовой почве. Некоторые их них уже являются неким анахронизмом, не вписывающиеся в современные реалии жизни по причине отсутствия в них смысла впринципе. Вот например похороны усопшего. Приходят с соболезнованиями мужская половина. И подавляющая часть накидывает на голову шляпу или иной головной убор. Спроси их зачем они это делают и подавляющая часть из них не сможет сформулировать ответ. К религии это никакого отношения не имеет, в частности к исламу. Если это чисто кавказский адат ходить с покрытой головой, то почему об этом вспоминают только в день похорон, а не каждый день выходя из дома? Вот такая занимательная тригонометрия))
Со своей энтропией..
 
Салам алейкум!


Къазакълыла айтханлай: "Жауда жүрсе ат ойнатқан, үйде құрт қайнатқан!" таулулада "Сермешде атны/къылычны ойнатхан, юйде сют къайнатхан/бышлакъ сыкъгъан!" сёз бармыды?
 
Салам, Гъость [в_шкафу],
Мен эшитмегенме, магъанасын а ангылай болурма деб турама))
"Ишде не тамада эсенг да, не уллу къуллукъну тута эсенг да, юйюнгде юйдегинге къаты болма, джумушакъ бол" дегеннге келтиреме магъанасын.
Я самая классная на форуме))))))))))))))
 
Цитата
ENIGMAT пишет:
По этой причине подавляющее большинство адатов невозможно разложить по косточкам до глубинных их смыслов.Тем более отсутствие письменности усугубляет этот экскурс в глубину.
Отсутствие пистменности? А разве было время, когда у других ноародов была письменность, а у карачаево-балкарцев не было? Разве не писали на арабском до перехда на кириллицу?
Я самая классная на форуме))))))))))))))
Страницы: Пред. 1 ... 5 6 7 8 9
Читают тему (гостей: 1)

 

Написать нам