- Тиширыусуз юй – отсуз от джагъа.
- Адам туугъан джеринде, ит тойгъан джеринде.
- Эркиши – от, тиширыу – суу.
- Телиге акъыл салгъандан эсе, ёлгеннге джан салырса.
- Къартны сыйын кёрмеген, къартлыгъында сыйлы болмаз.
- Зар адам ашынгы ашар, кесинги сатар.
- Сангырау къулакъ эл бузар.
- Таукел адам тау тешер.
- Джарлы тюеге минсе да, ит къабар.
- Кёбню кёрген – кёб билир.
- Чалманны аллы къалай башланса, арты да алай барады.
- Эр сокъур болсун, къатын тилсиз болсун.
- Сескекли кесин билдирир.
- Керилген да, ургъан кибикди.
- Булут кёкге джарашыу, уят бетге джарашыу.
- Джашлыкъ этмеген, башлыкъ этмез.
- Ачны эсинде – аш.
- Кесине оноу эте билмеген, халкъына да эте билмез.
- Ата Джуртун танымагъан, атасын да танымаз.
- Сыфатында болмагъаны, суратында болмаз.
- Шайтан алдады, тюзлюк къаргъады.
- Ач, тоймам, дейди, тойгъан, ач болмам, дейди.
- Бир онгсуз адам адет чыгъарды, деб эштирик тюлсе.
- Садакъачыны джаны – къапчыгъында.
- Рысхы джалгъанды: келген да этер, кетген да этер.
- Кийим тукъум сордурур.
- Къартха ушагъан джаш – акъыллы, джашха ушагъан къарт – тели.
- Арбаз сайлама да, хоншу сайла.
- Ургъан суудан башынгы сакъла.
- Ана – юйню кюн джарыгъы.
- Джарлы джети элни сёзюн этер.
- Туз, гырджын аша, тюзлюк бла джаша.
- Чабакъсыз кёлге къармакъ салгъанлыкъгъа, чабакъ тутмазса.
- Арыгъан къош чамчы болур.
- Чомартны къолун джокълукъ байлар.
- Байны къызы баймакъ болса да, юйде къалмаз!
- Джыланны къуйругъундан басарынг келсе, аны башы болгъанын унутма.
- Къар – келтирди, суу – элтди.
- Къарнынг къанлынга кийирир.
- Сютню башын джалагъан къутулур, тюбюн ичген тутулур.
- Хар сёзню орну барды.
- Айраннга суу къош, телиге джол бош.
- Хар адамгъа кеси миннген тау кибик.
- Аш хазыр болса, иш харам болур.
- Сагъышы джокъ – джукъучу, акъылы джокъ – къаугъачы.
- Къызны минг тилер, бир алыр.
- Къазанны башы ачыкъ болса, итге уят керекди.
- Джырчы джырчыгъа – къарнаш.
- Бет бетге къараса, бет да джерге къарар.
- Адам боллукъ, атламындан белгили болур.
вопрос к знатокам истории и языка!!! прошу ответить!!!
05.05.2008 14:09:08
похоронены как Шеиты,тобишь Воины Ислама селения Хасаука и Шхайты
шхайтынг - это тоже какой нас. пункт, наверное ,а может автор просто возвысил слово пастбище ...поле ,на котором происходило сражение или которое впоследствии стало кладбищем ...
|
|
|
|
05.05.2008 14:11:03
[b:8bd0d9890d]MOZG.SPB[/b:8bd0d9890d], возможно :smt001 авторам свойственно своё видение :smt001
|
|
|
|
05.05.2008 14:17:34
да ,точно получается типа
"за тебя,карачай,похоронены доблестными воинами Хасаука и Шхайты,
За тебя солнце стало полумесяцом ( типа начался Джихад)
|
|
|
|
05.05.2008 14:22:40
а я перевела немного иначе:
в Хасауке и Шхайты похоронены герои...они стали для них свяшенной гробницей. т.е. не сами селения похоронены...
|
|
|
|
05.05.2008 14:26:27
да, ты права,скорее всего ... но все-таки интересно Шхайты не болгъаны ?
|
|
|
|
05.05.2008 15:32:40
посмотрите какую красоту я нашла задав в поисковик слово "Шхайты" :smt023
приведу ссылку..сами почитаете народные песни, предания и всё остальное.приведу цитату:
В начале XIX в. чума несколько раз поражала аулы Карачая, унося жизни тысяч и тысяч людей. Некоторые аулы были уничтожены полностью. Об этих событиях народ сложил свои полные трагизма песни-горевания. В конце 1700 г. чума охватила села Большого Карачая: Карт Джурт, Хурзук, Учкулан, а в 1814 г. она свирепствовала в большом ауле Тебердинского ущелья - Джамагат, после чего он на несколько десятилетий прекратил свое) существование.
Боль своей души о неисчислимых бедствиях, перенесенных им, народ изложил в художественных образах на языке поэзии, свидетельством тому являются вышеупомянутые нами такие творения устной поэтической традиции, как песни "Ал эмина" - "Первая чума", "Орусбийляры" - "Урусбиевы", "Экинчи эмина" - "Вторая чума". Песня "Первая чума" начинается с удивительнейшего художественно-стилевого явления поэтики - приема ступенчатого сужения образов:
Шхайтыдан бир къара къаргъа къычырды.
Къарачайгъа бир кюзлюк ёртен ычхынды.
Ол а ёртен тюлдю, къанлы ёлетди,
Акъыллы башланы тели этди, сер этди.
Къойда айланнган къойчу итлени
Къой кесерге, тейри, юйретди.
С горы Шхайты прокаркал черный ворон,
Карачай охватил какой-то осенний пожар.
Это не пожар, а кровавая чума.
Умные головы превратил в помешанные и странные,
Стерегущих овец пастушьих собак
Научил, клянусь Тейри, резать овец.
материала очень много...прогуляйтесь по ссылке, не пожалеете :smt023
|
||||
|
|
|||
Читают тему (гостей: 1)