- Керек ташны ауурлугъу джокъ.
- Тюзню ётмеги тюзде къалса да, тас болмаз.
- Юре билмеген ит, къонакъ келтирир.
- Ойнай билмеген, уруб къачар.
- Чабар ат – джетген къыз.
- Суугъа – чабакъ, къаягъа – ыргъакъ.
- Билим – акъылны чырагъы.
- Джахил болса анасы, не билликди баласы?
- Эртде тургъан джылкъычыны эркек аты тай табар.
- Битмегеннге сакъал – танг.
- Къарт айтханны этмеген, къартаймаз.
- Ашхы болсанг, атынг чыгъар, аман болсанг, джанынг чыгъар.
- Къуру гыбыт бек дыгъырдар.
- Иги сёз – джаннга азыкъ, аман сёз башха – къазыкъ.
- Айыбны суу бла джууалмазса.
- Суу ичген шауданынга тюкюрме.
- Чакъырылмай келген къонакъ сыйланмай кетер.
- Къарнынг ауруса, ауузунгу тый
- Юй кюйдю да, кюйюз чыкъды, ортасындан тюйюш чыкъды.
- Ашхылыкъ джерде джатмайды, аманлыкъ суугъа батмайды.
- Аууздан келген, къолдан келсе, ким да патчах болур эди.
- Намысы джокъну – дуниясы джокъ.
- Ачлыкъда тары гырджын халыуадан татлы.
- Минг тенг да азды, бир джау да кёбдю.
- Джарлы джети элни сёзюн этер.
- Ана къойну – балагъа джандет.
- Намысы болмагъанны, сыйы болмаз.
- Келлик заман – къартлыкъ келтирир, кетген заман – джашлыкъ ёлтюрюр.
- Эринчекни эр алмаз, эр алса да, кёл салмаз, кёл салса да, кёб бармаз!
- Чыбыкълыкъда бюгюлмеген, къазыкълыкъда бюгюлмей эди.
- Сёз къанатсыз учар.
- Эринчекге кюн узун.
- Агъач – джерни чырайы, кийим – эрни чырайы.
- Атынг аманнга чыкъгъандан эсе, джанынг тамагъынгдан чыкъсын.
- Аман къатын алгъан, арыр, иги къатын алгъан джарыр.
- Сибиртки да сыйлы болду, кюрек да кюнлю болду.
- Этим кетсе да, сюегим къалыр.
- Нарт сёз – тилни бети.
- Зарда марда джокъ.
- Уллу атлама – абынырса, уллу къабма – къарылырса.
- Керти сёзге тёре джокъ.
- Билимсиз иш бармаз.
- Эрни эр этерик да, къара джер этерик да, тиширыуду.
- Къызын тута билмеген, тул этер, джашын тута билмеген, къул этер.
- Нёгерсизни джолу узун.
- Бал – татлы, балдан да бала – татлы.
- Кесине гебен этелмеген, биреуге черен эте эди.
- Билимден уллу байлыкъ джокъду.
- Джангыз терек къынгыр ёсер.
- «Ёгюз, джаргъа джууукъ барма, меннге джюк боллукъса», - дегенди эшек.
вопрос к знатокам истории и языка!!! прошу ответить!!!
05.05.2008 17:09:08
похоронены как Шеиты,тобишь Воины Ислама селения Хасаука и Шхайты
шхайтынг - это тоже какой нас. пункт, наверное ,а может автор просто возвысил слово пастбище ...поле ,на котором происходило сражение или которое впоследствии стало кладбищем ...
|
|
|
|
05.05.2008 17:11:03
[b:8bd0d9890d]MOZG.SPB[/b:8bd0d9890d], возможно :smt001 авторам свойственно своё видение :smt001
|
|
|
|
05.05.2008 17:17:34
да ,точно получается типа
"за тебя,карачай,похоронены доблестными воинами Хасаука и Шхайты,
За тебя солнце стало полумесяцом ( типа начался Джихад)
|
|
|
|
05.05.2008 17:22:40
а я перевела немного иначе:
в Хасауке и Шхайты похоронены герои...они стали для них свяшенной гробницей. т.е. не сами селения похоронены...
|
|
|
|
05.05.2008 17:26:27
да, ты права,скорее всего ... но все-таки интересно Шхайты не болгъаны ?
|
|
|
|
05.05.2008 18:32:40
посмотрите какую красоту я нашла задав в поисковик слово "Шхайты" :smt023
приведу ссылку..сами почитаете народные песни, предания и всё остальное.приведу цитату:
В начале XIX в. чума несколько раз поражала аулы Карачая, унося жизни тысяч и тысяч людей. Некоторые аулы были уничтожены полностью. Об этих событиях народ сложил свои полные трагизма песни-горевания. В конце 1700 г. чума охватила села Большого Карачая: Карт Джурт, Хурзук, Учкулан, а в 1814 г. она свирепствовала в большом ауле Тебердинского ущелья - Джамагат, после чего он на несколько десятилетий прекратил свое) существование.
Боль своей души о неисчислимых бедствиях, перенесенных им, народ изложил в художественных образах на языке поэзии, свидетельством тому являются вышеупомянутые нами такие творения устной поэтической традиции, как песни "Ал эмина" - "Первая чума", "Орусбийляры" - "Урусбиевы", "Экинчи эмина" - "Вторая чума". Песня "Первая чума" начинается с удивительнейшего художественно-стилевого явления поэтики - приема ступенчатого сужения образов:
Шхайтыдан бир къара къаргъа къычырды.
Къарачайгъа бир кюзлюк ёртен ычхынды.
Ол а ёртен тюлдю, къанлы ёлетди,
Акъыллы башланы тели этди, сер этди.
Къойда айланнган къойчу итлени
Къой кесерге, тейри, юйретди.
С горы Шхайты прокаркал черный ворон,
Карачай охватил какой-то осенний пожар.
Это не пожар, а кровавая чума.
Умные головы превратил в помешанные и странные,
Стерегущих овец пастушьих собак
Научил, клянусь Тейри, резать овец.
материала очень много...прогуляйтесь по ссылке, не пожалеете :smt023
|
||||
|
|
|||
Читают тему (гостей: 1)