- Чомартха Тейри да борчлуду.
- Тулпарлыкъ, билекден тюл – джюрекден.
- Аджалсыз ёлюм болмаз.
- Къолу уллу – асыу, аягъы уллу – джарсыу.
- Кюн кёрмеген, кюн кёрсе, кюндюз чыракъ джандырыр.
- Ишленмеген джаш – джюгенсиз ат, ишленмеген къыз – тузсуз хант.
- Къонакъ хазыр болгъанлыкъгъа, къонакъбай хазыр тюлдю.
- «Ма», - дегенни билмесенг, «бер», - дегенни билмезсе.
- Сёлеш деб шай берген, тохта деб, сом берген.
- Къонакъ аман болса, къонакъбай джунчур
- Кенгеш болса, уруш болмаз.
- Таякъ этден ётер, тил сюекден ётер.
- Эте билген, этген этеди, эте билмеген, юретген этеди!
- Татлы сёз – балдан татлы.
- Кюлме джашха – келир башха.
- Бюгюн дуния кибик, тамбла ахыратды.
- Чарсда алчыны эл кёреди.
- Алгъанда – джууукъ, бергенде – джау.
- Мураты болгъанны джюрек тебюую башхады.
- Тойчу джашха къарама, къойчу джашха къара.
- Чомартны къолун джокълукъ байлар.
- Къызбайны юйюне дери сюрсенг, батыр болур.
- Ашарыкъда сайлагъаннга – чий гырджын.
- Акъыллы айтыр эди, акъылсыз къоймайды.
- Окъумагъан сокъурду, сокъур ташха абыныр!
- Джангыз торгъай джырламаз.
- Къарыусузгъа кюлме, онгсузгъа тийме.
- Ауузу бла къуш тута айланады.
- Ашатыргъа иш – ашхы, ишлетирге аш – ашхы.
- Сакъламагъан затынга джолукъсанг, не бек къууанаса, не бек ачыйса.
- Арбаз сайлама да, хоншу сайла.
- Ышармагъан – кюлмез, кюлмеген – къууанчны билмез.
- Чакъырылмагъан къонакъ къачан кетерин сормаз.
- Иги джашны ышаны – аз сёлешиб, кёб тынгылар.
- Ургъан суудан башынгы сакъла.
- Тойгъандан сора, ашны сёкме.
- Кесинг сынамагъан затны, адамгъа буюрма.
- Эркиши – от, тиширыу – суу.
- Джылар джаш, атасыны сакъалы бла ойнар.
- Намыс сатылыб алынмайды.
- Онгсузну – джакъла, тенгликни – сакъла.
- От кюйдюрген, сау болса да, тот кюйдюрген, сау болмаз.
- Телиге акъыл салгъандан эсе, ёлгеннге джан салырса.
- Адам къыйынлыгъын кёлтюрюр, зауукълугъун кёлтюрмез.
- Баш болса, бёрк табылыр.
- Кёкдеги болмаса, джердегин кёрмейди.
- Адам туугъан джеринде, ит тойгъан джеринде.
- Тюзню ётмеги тюзде къалса да, тас болмаз.
- Уллу къазанда бишген эт, чий къалмаз.
- Кёзюнде тереги болгъан, чёбю болгъаннга кюле эди.
вопрос к знатокам истории и языка!!! прошу ответить!!!
05.05.2008 17:09:08
похоронены как Шеиты,тобишь Воины Ислама селения Хасаука и Шхайты
шхайтынг - это тоже какой нас. пункт, наверное ,а может автор просто возвысил слово пастбище ...поле ,на котором происходило сражение или которое впоследствии стало кладбищем ...
|
|
|
|
05.05.2008 17:11:03
[b:8bd0d9890d]MOZG.SPB[/b:8bd0d9890d], возможно :smt001 авторам свойственно своё видение :smt001
|
|
|
|
05.05.2008 17:17:34
да ,точно получается типа
"за тебя,карачай,похоронены доблестными воинами Хасаука и Шхайты,
За тебя солнце стало полумесяцом ( типа начался Джихад)
|
|
|
|
05.05.2008 17:22:40
а я перевела немного иначе:
в Хасауке и Шхайты похоронены герои...они стали для них свяшенной гробницей. т.е. не сами селения похоронены...
|
|
|
|
05.05.2008 17:26:27
да, ты права,скорее всего ... но все-таки интересно Шхайты не болгъаны ?
|
|
|
|
05.05.2008 18:32:40
посмотрите какую красоту я нашла задав в поисковик слово "Шхайты" :smt023
приведу ссылку..сами почитаете народные песни, предания и всё остальное.приведу цитату:
В начале XIX в. чума несколько раз поражала аулы Карачая, унося жизни тысяч и тысяч людей. Некоторые аулы были уничтожены полностью. Об этих событиях народ сложил свои полные трагизма песни-горевания. В конце 1700 г. чума охватила села Большого Карачая: Карт Джурт, Хурзук, Учкулан, а в 1814 г. она свирепствовала в большом ауле Тебердинского ущелья - Джамагат, после чего он на несколько десятилетий прекратил свое) существование.
Боль своей души о неисчислимых бедствиях, перенесенных им, народ изложил в художественных образах на языке поэзии, свидетельством тому являются вышеупомянутые нами такие творения устной поэтической традиции, как песни "Ал эмина" - "Первая чума", "Орусбийляры" - "Урусбиевы", "Экинчи эмина" - "Вторая чума". Песня "Первая чума" начинается с удивительнейшего художественно-стилевого явления поэтики - приема ступенчатого сужения образов:
Шхайтыдан бир къара къаргъа къычырды.
Къарачайгъа бир кюзлюк ёртен ычхынды.
Ол а ёртен тюлдю, къанлы ёлетди,
Акъыллы башланы тели этди, сер этди.
Къойда айланнган къойчу итлени
Къой кесерге, тейри, юйретди.
С горы Шхайты прокаркал черный ворон,
Карачай охватил какой-то осенний пожар.
Это не пожар, а кровавая чума.
Умные головы превратил в помешанные и странные,
Стерегущих овец пастушьих собак
Научил, клянусь Тейри, резать овец.
материала очень много...прогуляйтесь по ссылке, не пожалеете :smt023
|
||||
|
|
|||
Читают тему (гостей: 1)