Войти на сайт
29 Марта  2024 года

 

  • Джылкъыдан – ат чыгъар, тукъумдан – джаш чыгъар.
  • Иесиз малны бёрю ашар.
  • Тынгылагъан тынгы бузар.
  • Ишлемеген – тишлемез.
  • Уллу къашыкъ эрин джыртар.
  • Мал тутхан – май джалар.
  • Ауругъанны сау билмез, ач къарынны токъ билмез.
  • Бек ашыкъгъан меннге джетсин, дегенди аракъы.
  • Душманны тышы – акъ, ичи – къара.
  • Ашхы тенг джолгъа салыр, аман тенг джолдан тайдырыр.
  • Ётюрюкчюню шагъаты – къатында.
  • Азыкълы ат арымаз, къатыны аман джарымаз.
  • Джашда акъыл джокъ, къартда къарыу джокъ.
  • Биреу ашаб къутулур, биреу джалаб тутулур.
  • Тенгни тенглиги джашай барсанг билинир.
  • Башда акъыл болмаса, эки аякъгъа кюч джетер.
  • Билгенни къолу къарны джандырыр.
  • Алим болгъандан эсе, адам болгъан къыйынды.
  • Кёл ашады да, кеси ашады.
  • Билмезни кёзю кёрмез, этмезни къулагъы эшитмез.
  • Суу кетер, таш къалыр.
  • Ёлген аслан – сау чычхан.
  • Ишлегенде эринме, ишде чолакъ кёрюнме.
  • Ким бла джюрюсенг, аны кёзю бла кёрюнюрсе.
  • Ашлыкъны арба юйге келтирир, чана базаргъа элтир.
  • Аманнга игилик этсенг, юйюнге сау бармазса.
  • Къан бла кирген, джан бла чыгъар.
  • Адеб этмеген, адеб кёрмез.
  • Адамны сыфатына къарама, сёзюне къара.
  • Керек ташны ауурлугъу джокъ.
  • Къарнынг бла ёч алма.
  • Ашхылыкъ джерде джатмайды, аманлыкъ суугъа батмайды.
  • Аш кетер да бет къалыр.
  • Айраннга суу къош, телиге джол бош.
  • Аманны къуугъан, аманлыкъ табар.
  • Джети тилни билген джети кишиди.
  • Мен да «сен», дейме, сен да «кесим», дейсе.
  • Халкъгъа джарагъан, джарлы къалмаз.
  • Ата Джуртуму башы болмасам да, босагъасында ташы болайым.
  • Булут кёкге джарашыу, уят бетге джарашыу.
  • Ханнга да келеди хариблик.
  • Акъыл бла адеб эгизледиле.
  • Насыблы элин сюер, насыбсыз кесин сюер.
  • Ачны эсинде – аш.
  • Чыкълы кюнде чыкъмагъан, чыкъса къуру кирмеген.
  • Зар адам ашынгы ашар, кесинги сатар.
  • Ёгюзню мюйюзюнден тутадыла, адамны сёзюнден тутадыла.
  • Адам къаллай бир ишленмесе, аллай бир кесин уллу кёреди.
  • Къайгъыны сюйген, къайгъы табар.
  • Чомартны къолун джокълукъ байлар.

 

Страницы: 1
RSS
"СУУУН ИЧИБ, ТАШЫН ДЖАЛАБ ТУРСАКЪ ДА..."
 
Эм уллу тауубуз Минги Тау эсе, эм уллу сууубуз да - Къобанды. "Сууун ичиб, ташын джалаб турсакъ да" деб, Къобаннга термилгенди сюргюнде халкъыбыз.
Аны юсюнден джазылгъанны - орус, тау тилде болса да - бир джерге салына барсала, сейирсинир затлагъа да тюртюлюб къалырбыз.
 
КЪОБАН / КУБАНЬ


Самая южная из крупнейших рек Российской Федерации. Она вершит свой без малого тысячекилометровый путь по просторам Ставропольского и Краснодарского краёв, до самого Азовского моря. Кубань играет центральную роль в физико-географическом районировании Большого Кавказа. Все воды, стекающие с северных склонов Западного Кавказа, принадлежат бассейну Кубани, представляющему собой монолитный географический регион, единую геологическую провинцию и, что немаловажно, целостный ландшафтный ансамбль. Глядя на мутные воды равнинной Кубани, трудно поверить, что эта степная на большем своём протяжении река берёт начало на склонах одной из красивейших и интереснейших вершин мира ? Эльбрусе. От Карачаевска к югу по Кубани горы делаются более высокими, долина уже и начинается типичное горное ущелье. Поэтому отсюда до истоков реки можно называть это место Кубанским ущельем.

У южной городской окраины перекинут мост через самое узкое место реки у Каменно ? мостского каньона, откуда дорога переходит на правый берег.

Путешественник об этом участке Кубанского ущелья писал когда ? то: ?Каменномостский аул ? последнее селение карачаевских татар в долине Кубани. Возле него Теберда впадает в Кубань, через которую перекинут прекрасный каменный мост в узком ущелье, где река, как стрела, мчится по чрезвычайно наклонному ложу, промытому ею в гранитной скале?.

Кубань здесь пробила себе узкий каньон, поверхность стен которого не совсем обычна. На левой стороне интересные по форме образования, геологи называют Чертовыми колодцами. Здесь можно остановиться и осмотреть каньон, береговую часть и горные породы. Это памятник природы. На обоих берегах реки расположен карачаевский аул Каменномостский, основанный в 1870г. Недалеко от моста возвышаются развалины крепостной башни, построенной во времена Кавказской войны 1817 ? 1864 гг.

Асфальтовая лента ведет по правому берегу реки и приводит к аулу Верхнему Каменномостскому. Эта дорога строилась в 60 ? х гг. прошлого века в довольно сложных условиях. За аулом на большой поляне расположена туристическая база, которая во времена Советского Союза принадлежала московскому футбольному клубу ?Спартак?.

По обе стороны дороги ? деревья лиственных пород. Вблизи пойменной части и на северных влажных склонах гор много ольхи. Растут также бук, осина, береза, но больше всего здесь граба, дуба, ясеня, клена. Дикая яблоня, груша часто встречаются.

Многоводная Кубань на этом участке принимает ряд притоков. Левый из них начинается с хребта Кёнделенле. В истоках этой реки оледенение не развито, и поэтому она не многоводная в отличие от соседних рек. Недалеко отсюда, у устья реки Гиляч, в 13 км от Карачаевска, долина Кубани резко сужается и приобретает типичную форму ущелья. Отвесные скалы слева ? теснина Аман ? Ныхыт. Урочище Аман ? Ныхыт издавно было известно как узкий, крутой, опасный участок дороги, откуда легко сорваться в Кубань. Сейчас дорога достаточно расширена и такой опасности нет. Местность эта характерна крутыми склонами, обрывающимися к реке Кубань.

Дорога минует много рек (небольших правых притоков Кубани) и самую значительную на данном участке Индиш. На 24 км пути есть небольшая поляна ? урочище Индиш ? Аягы (в переводе с карачаевского -"устье реки Индиш").

На поляне несколько небольших одноэтажных домов, оборудованных для приема туристов, ? это приют ?Кубань? туркомплекса ?Теберда?. Приют функционирует в летние месяцы. Район этот своеобразный. Вот как описывается природа бассейна реки Индиш русским путешественником начала века: "Чем ? то живым, жизнерадостным веет от этой прелестной долины, где все так зелено, цветуще, где каждый клочок земли богат растительностью, главным образом лесом, который взбирается на все окрестные хребты и вершины, скрывает некрасивые формы, смягчает резкие контуры угловатых скал и изломов, наполняет все щели и трещины и так кокетливо убирает их цветами, травой и кустарниками, что делает эту долину удивительно привлекательной. В густых лесах по окрестным горам много кабанов, горных козлов и другой дичи, много дикой птицы, в реках ? форели.

В будущем долина Индиша, будет долиной дач: здесь прекрасный воздух, масса прогулок по окрестным хребтам и долинам, речка.

В километре выше устья реки Индиш имеются выходы минеральных источников. Нарзанные источники расположены по обоим берегам реки в ее пойменной части, здесь абсолютная высота ? 1170 м. Индишские нарзаны часто посещаются отдыхающими и местными жителями. К источникам ведет проселочная дорога от устья реки Индиш. Северо ? восточнее реки Индиш находится урочище Марджа. Об этих местах можно прочесть в путевых заметках ?Из Петербурга в Карачай?, изданных в 1912 г. В них говорится, что в 12 ? 13 км от Каменномостского на небольшой горной террасе расположен летний ?отселок? из небольших дворов самой легкой постройки; это Марджа ? место знаменитой в истории Карачая битвы начала XVII столетия (война с крымскими ханами). Напротив Индиш ? Аягы в Кубань впадает самый длинный из ее верхних притоков ? река Дуут. Эта река имеет много притоков, все они маловодные и короткие, особенно правые. Из левых самые значительные Кичкине-су и Кёнделен-су, которые впадают в реку Дуут в среднем ее течении, неподалеку от аула Дуут.

Недалеко от устья реки Дуут на Кубани имеется так называемый Красный мост, построенный в 30 ? х гг. Проехав через него, можно попасть в долину реки Дуут.

Но описываемый маршрут ведет по левому берегу реки Кубани. Справа от дороги будет Дуутское ущелье, слева сзади остается урочище Индиш ? Аягы. Несколько километров езды, и на правой стороне русла Кубани все заметнее становится мутноватая серого цвета вода реки Худес, отличающаяся от зеленоватой кубанской воды. Худес ? один из длинных правых притоков Кубани (впадает в нее севернее поселка Эльбрусский). Основной водосборный бассейн этой реки находится на плато Бийчесын. Самый верхний исток реки Худес называется Чомарт ? Кол, ниже он именуется Чучхуром. Там, где сливаются Худес и Кубань, неподалёку от моста стоит огромный, необычный камень. По-карачаевски его название звучит ?Къарачайны къадау ташы?, ещё его называют камнем Карчи. Камнем Карчи его назвали в честь легендарного родоначальника карачаевцев, нашедшего потерянную народом родину много веков назад. ?Пока стоят Эльбрус и камень Карчи, не исчезнет с лица земли карачаевский народ?, ? так говорит народная мудрость карачаевцев.

Учёные доказали внеземное происхождение этого камня. Они же утверждают, что аналогичный метеорит упал одновременно с этим в глубины Тихого океана. Это произошло примерно 11 тыс. лет назад.

С плато Бийчесын на этом участке стекает в Кубань еще ряд притоков. Поселок Эльбрусский находится в 35 км от города Карачаевска. В конце XIX в. в этих местах была начата добыча свинцовой руды. На этот рудник был сослан и работал здесь конторщиком выдающийся осетинский поэт и просветитель К.Л. Хетагуров. В те же 90 ? е гг. тут работал и карачаевский поэт, художник и просветитель И. П. Крым-Шамхалов. Видны остатки старого рудника и действующая ныне учебная база Московского горного института, где студенты проходят практику.

Недалеко отсюда на левом берегу Кубани расположен поселок Поляна. К востоку от поселка, на правом берегу реки, возвышается хребет, через который имеется удобный перевал в соседнее Худесское ущелье.

От поселка Поляна до старинного карачаевского аула Карт ? Джурт около 2 км пути. В ауле сохранились старинные национальные карачаевские типы построек ? сакли, турлучные дома с высокими дымоходами. У аула Карт ? Джурт справа в Кубань впадает река Кыльянсу.

По долине реки Кыльянсу можно выйти к живописному озеру Хурлакёль, которое расположено в межгорной котловине на высоте 2 000 м. Берега озера и склоны близлежащих гор покрыты хвойными лесами и субальпийскими лугами. В одной из местных легенд говорится, что Хурлакёль ? самое синее из озер Карачая.Ученные же утверждают, что оно и одно из самых древних на Земле. В ауле Карт ? Джурт родился и вырос один из организаторов Советской власти на Северном Кавказе, член Коминтерна У.Д.Алиев. В средней части аула налево от дороги среди многих домов есть небольшой одноэтажный турлучный дом ? музей Умара Алиева. Этот аул ? родина и автора первого карачаевского романа ?Черный сундук? Хасана Аппоева.

Древний аул Карт ? Джурт и его окрестности ? своеобразный музей под открытым небом. Кроме домов средневекового стиля, здесь на левом берегу реки Кубани сохранились могильники ХIV- ХVвв. и каменные склепы позднего средневековья. Отсюда и до подножия Эльбруса видны следы высокой земледельческой культуры, остатки жилищ былых времен.

По асфальтовой дороге, ведущей из Карт ? Джурта до аула Учкулан, всего несколько минут езды по межгорной котловине. Из окрестностей Учкулана уже хорошо видна часть Эльбруса.

Как известно, первым поднялся на вершину Эльбруса Киллар Хачиров, выходец из аула Учкулан. Было это летом 1829г. во время экспедиции Российской академии наук.

На обе вершины Эльбруса первым поднялся русский топограф А. В. Пастухов (в 1890 и 1896гг.). В 1911г. на вершину Эльбруса поднимался С. М. Киров. В советское время началось массовое восхождение на обе вершины двуглавого великана. Группам молодежи многонациональной Карачаево ? Черкесии, соседних Кабардино ? Балкарии и Грузии не раз удавалось покорить Эльбрус.

Аул Учкулан ? основан несколько веков назад у слияния рек Хурзук и Учкулан, где образуется река Кубань. Описывая Кубанское ущелье, известный русский ученый И. С. Щукин в 1914 г. отмечал, что столь же просторной является долина и Далее вверх по течению до слияния составляющих Кубань рек, а также и их долины. В окрестностях аула Учкулан найдено поселение, возникшее в середине I тысячелетия до н.э. (Кобанская эпоха) и просуществовавшее более десяти веков до начала времён Алании. Здесь путешественники, проходя мимо летних кошей, могут вблизи наблюдать жизнь высокогорного пастбища, увидеть, как лихие наездники отделяют молодняк от основного стада, как им помогают неправдоподобно огромные волкодавы ? кавказские овчарки, надёжные и грозные стражи. На самых верхних склонах гор пасутся гималайские яки, прекрасно акклиматизировавшиеся в Карачае.

На юго ? восток от Учкулана видна долина реки Хурзук, где находитс
 
На юго ? восток от Учкулана видна долина реки Хурзук, где находится еще один древний карачаевский аул Хурзук, который удивляет путника сохранившимися здесь старинными саклями, срубленными из сосновых брёвен, с плоскими, заросшими травой крышами. В ауле узкие улочки, заборы сложены из крупных камней, вдоль улиц тянутся арыки для поливки сенокосов, приусадебных участков. Здесь хорошо сохранился местный национальный колорит. Отдельные уголки Хурзука живо напоминают горный селение прошлых веков. Над аулом, на скале, возвышается башня Гошаях, в народе её ещё называют Мамия-Кала. Башня имеет пирамидальную форму, только верхушка как бы срезана, когда-то она имела три этажа. Окно первого выходит на восток, второго ? на запад, третий этаж смотрит на юго-запад. Сейчас высота башни составляет 9,5 м, ширина северной стороны основания ? 6 м, западной ?5,5 м. Башня построена из тёсаных гранитных камней на известковом растворе.

К западу от башни, между аулами Хурзук и Учкулан находится просторная поляна протяжённостью около 3 км. С давних пор это место называется Джурт (Родина). Согласно преданиям, здесь находилась ?точка отсчёта? истории карачаевского народа после возвращения Карчи. Когда-то посреди поляны росла одинокая старая сосна невиданных размеров. Дерево было видно даже с большого расстояния. Хвоинки сосны, говорят, были необыкновенно длинными и острыми как иглы ежа. Карачаевцы это дерево называли Джурт терек ? Дерево родины. Оно, скорее всего, осталось последним из целого леса, заполнявшего собою поляну.
 
КЪАРАЧАЙ КЪОБАН

Сейчас Кубань впадает в Азовское море, а всего лишь чуть более полутора веков назад она впадала в Черное море. В 1819 году местные жители с целью опреснения Курчанского и Ахтанизовского лиманов прорыли канал, соединив его с Кубанью. Но так как уклон местности был большим к Азовскому морю, чем к Черному, Кубань основную массу вод направила к Азову по каналу, размывая и расширяя его берега. На месте старого русла образовались плавни, заросшие камышом, большей частью они высохли, и лишь ложбина напоминает о том, что сравнительно недавно здесь находилось русло одной из самых крупных рек Северного Кавказа.
(Из книги: Нагалевский, Ю.Я., Чистяков, В.И. Физическая география Краснодарского края.- Краснодар: Северный Кавказ, 2001.- С. 111.)

Къарачай Къобанма Мен. Ёмюрюм
Къара тенгизге саркъа эдим.
Ой нечик къоркъа эдим
?Ашыкъгъан суу тенгизге джетмез? деселе.

Джетгенлей турдум.
Къарачай Къобан Къара Тенгизге
Джетмей къалыр эди къалай?

Алай а,
1819-чу джыл мени джолуму кесдиле да,
Къара тенгизге иймей,
Азау тенгизге бурдула.

Тогъуз джылдан а,
Туугъан джуртуму да, тургъаныча къоймай,
Кеслерине къошдула.

Тас этмегенме алкъын атымы.
Атымдан башха уа къалгъанды нем?
Къарачай къралда туууб, кюч алыб,
Къара тенгизге бара эдим мен.

Къарачай къралымы да къурутхандыла,
Къара тенгизиме да иймей, тыйгъа́ндыла.
Кесге́ндиле Аллах буюргъан джолуму ?
Зулмугъа-зорлукъгъа не этгин чамланмай?

Атымда, барыуумда кёрюнеди ёзюм да.
Бирди иннетим, ауазым, сёзюм да:
Къоб!

Джалай ташымы, иче суууму,
Мени тылпыууму, солуууму,
Къуугъунуму, къоркъуууму
Сезеди деб турама халкъым.

Мени башха тенгизге бургъанла́,
Сени да башха халкъгъа къошханла́ ?.
Хакъ джолдан чыгъаргъанла бизни,
Джутаргъа кюрешелле бизни.

Дуния былай турмаз.
Къобан, Теберди, Басхан... ?
Тау суула ? ёз джырны,
Бир джырны джырлайбыз:
Къоб! Теб! Бас!

Кёрюнеди Кёкде джулдуз бла Ай.
Кёлленеди Джерде Малкъар-Къарачай.
Сабырлыкъ, таукеллик да келеди Элге.
Дин-тил-джурт ючюн,
Инсан-миллет хакълары ючюн,
Эркинлик, Тюзлюк ючюн,
Халкъ биригиб турады ёрге.
 
КЪАРАЧАЙ КЁЛ

"Радиоактифлиги 120 миллион кюри бла тергелген Челябинск областда бир кёлдю Къарачай. Ол кёргюзюм эки бла джарымгъа кёбдю Чернобыль атом электростанция бузулгъанында джайылгъан уудан эсе... " ("МН"(Moscow news) ? 43, 25. 10. 1992г.)

"120 миллионов кюри радиоактивности ? в два с половиной раза больше, чем было выброшено в ок?ружающую среду при аварии на ЧАЭС ? плещется сегодня под открытым небом в озере Карачай. Собственно, какое это озеро, Карачай... Это от?крытое хранилище жидких среднеактивных отхо?дов ? "продуктов" деятельности печально знаменитого предприятия "Маяк" ("МН" ? 43, 25. 10. 1992г.)

Азатлыкъгъа кёлю бла термилген
Къарачай кёлюбюзден бошаб огъуна къойгьандыла:
Анга - ол тазалыкъгьа - ёлюр от къуйгъандыла
120 миллион кюри бла тергелген.

Ол уу къуйгъанланы бабалары болурмелле
Кетген ёмюрледе бизге эминаны джайгьан да?
Ызы бла Хасаука урушда къырыб,
Къалгьан хуртдагыбызны тарбыууннга тыйгьан да?

Артдаракъда кёчюрген да, джойгьан да
Ол юзюкден фыргъауунла тюлмелле?
Бюгюн бизни къраллыкъсыз къойгьан да
Ол къауумдан Амантишле тюлмюлле?

...Да бошай бошадыла Къарачай кёлден -
Къаллай бир джылны кир къуюб турдула:
Ата джурт, Ана тил деб эсгергенлени
Басдыла, асдыла, ГУЛАГлагъа урдула.

Бошадыла Къарачай кёлден -
Ичкичиликни-хаулеликни джайдыла, орнатдыла.
Къралгьа джау - адамбыз, халкъбыз деб баш кёлтюрген,
Аланы кече-кюн бла къурутдула, къоратдыла.

"...Рахатлыкъ, эркинлик, джер да - сизге",-
Дегенлери ючюн большевиклени баш этдик.
Фыргьауунланы сёзлерине ийнаныб,
Башчыларын халкъыбызгьа джаш этдик.

Зулмугъа тёшек боллукъларын билмей,
Советлеге сайладыкъ - власт этиб.
Ала уа, кюч-къарыу алгъанларында,
Бизни къул этерге кюрешдиле къаст этиб.

Джерибизни, мюлкюбюзню, тилибизни, динибизни да
Сыйырыб алыб, къуру джуртха къаратыб къойдула.
Алай а артда Джуртубузну да сыйырыб,
Къабырларыбызгьа дери чачдыла, ойдула.

Тонгузну аласы-къарасы джокъ дегенлей,
Орус патчахы, коммунист патчахы да бизге бир.
Бу империя да - акъ, къызыл эсе да -
Къалгьан империялача кёбер, чёгер, ёлюр.

Алай а энди Къарачай кёлге не оноу?
Алай а энди Къарачай халкъгьа не оноу?
Ол ызына аязыб, тирилиб кетерми,
Джашау этерми ариуланыб, джангырыб?!

1992 джыл, ноябрны 2
 
Къара дегьен окуулу, билимли. Къара тенгиз окуулу билимлилени тенгизи. Кобанны джолун тюрлендирип Аланланы (Къараланы окуулу билимлилени) Къара тенгизлеринден айырып...
 
Tinibek
Ас-салам!
Бек теренден келтиресе, джахил адам ангыламазча. Алай болса да, ангыларыкъ ангылар.
 
Алейкум Ас-Салам, Sabr!

КЪарачай Кобан назмунг аламатты! "Ак сёздю." "Ак сёзле Аллахдан келедиле - Файгамбарла билгендиле аны, Аны поетле да биледиле."

Назмуну окуганымда Тюркде Неджип Фазыл'ны Сакаря назмусу есиме келди. Сакаря (Биз Закар дейбиз) да Тюркде Кобанджа уллу сууду, Каратенгизге тёгюледи. Карачай ел Белпынар'ны джуугундан чыгьады, Карачай ел Якапынар'нын джанындан озуп кетеди. 1900'лени башында Сакаря сууну тёгерегинде уллу казауат болганды. Ингилтере, Франса, Италя, Руся джыйылып Тюрк топракланы кючлеген сагьатларында. Сонралары Тюрклени карыусуз коюп, юсюне Юнанны ийгенеле. Ол казауат. Тюркле дженгенеле.

"САКАРЯ ТЮРКЮСЮ URL

Инсан бу, су мисали, кыврым кыврым акар я;
Бир янда акан беним, ёбюр янда Сакаря.
Су инер ёкушлардан, хеп басамак басамак;
Бенимсе алын язым, ёкушларда сусамак.
Хер шей акар, су, тарих, йылдыз, инсан ве фикир;
Олуклар чифт; биринден нур акар; биринден кир.
Акышта деметленмиш, бюйюк, кючюк, кâинат;
Шу чыкан булута бак, бу инен суя инат!
Факат Сакаря башка, ёкуш му чыкыёр не,
Куршундан бир йюк бинмиш, кёпюктен гёвдесине;
Чатлыёр, йыртыныёр ёкушу сёкмек ичин.
Хей Сакаря, ким демиш суя вурулмаз перчин?
Раббим истерсе, сулар бюклюм бюклюм бурулур,
Сыртына Сакарянын, Тюрк тарихи вурулур.
Ейвах, ейвах, Сакарям, сана мы дюштю бу йюк?
Бу дâва хор, бу дâва ёксюз, бу дâва бюйюк!.. " деп барады.

Сакаря назмуда аллай сёзле барды. "Суу нормалде енгишге барады. Сакаря там терсине енгишге бармайды, ёрге чыгьып барады. Чатлайды, джыртынады ёрге чыгьар ючюн..". Алайлай Кобан да нормалде енгишге Каратенгизге барырга керегьеди, терсине зорла ёрге чыгьартырга кюрешедиле, кыйнайдыла:(

Билал Лайпан'дан еки назму:

" КУРАН СЁЗ

Карачай - Карашауай - Каара джай.
Бу сёзледе (Сёзде!) - ДЖер, Кюн емда Ай.
Бу Сёзде - Кара суу, Кара тенгиз, Кара халк.
Бу Сёзде - Ак суу, Ак тенгиз, Ак халк.
Бу Сёзде - уллулук, мийиклик, тазалык.
Бу Сёзде - джулдуз тамыр, нарт тамыр.
Минги Таулу Минги таулу Минги халкым.
Келген джолунг да, барлык джолунг да джашыныбла сени атынгда,
Бютеу кадарынг-джазыуунг джазылыбды сени атынгда,
Не етеринг да айтылыбды сени атынгда.
Куран Сёз, аманат Сёз, керамат Сёз - Карачай.

ФАЙГАМБАРЛА бла ПОЕТЛЕ.

Акъ Сёзле Аллахдан келедиле -
Файгьамбарла билгендиле аны,
Аны поетле да биледиле. "


Терен джазмайын, тюз джазып койсам кёбле кюлюрге де болурла, быллай зат болур му деп:)

КЪараны маганасы теренди. КЪара сёз пайгамбырыбызны юсюнден Кур'ан'дан Теурат'дан келеди. Базы алимле Арапча "икра"ны чакыр манасына келгенин де айтадыла. (Херкесни тинге чакыр.) ДЖебраил алейхисселам биринчи пайгамбарыбызга (с.а.в.) келгенинде Икра дегьенди. Былай боллугу Теврат'да да алгадан джазылганды. Икра деп джанглыз оку деген болмаз. Бери къара, манга, айтканларыма есинги иги бер, кесинге кел, оку, англа, есинги джый, коркма... Бизде КЪара'ны да айны маганалары барды. КЪара, Икра'ны Ибраничесиди. Аланлада КЪара'ны джери айрыды. Адам ат болуп бизде КЪара'ны тюрлю вариантлары барды: КЪара, Чорна, Оку. Башка тилледе быллай атла бармыды.

Аллаху Тагъаланы сейир затларындан: ол хапар а Мусса файгъамбаргъа келген китабда - Тауратда эртдеден джазылыб болгъанды. Библияда, Исаи деген китабда, 29 главада 12 аятда аны юсюнден орус тилде къалай айтханын тамам андача берейик. Анда уа ма былай сейир тукъум айтылады, тамам артда болгъаныча: "И передают книгу тому, кто читать не умеет, и говорят: "Прочитай её" - и тот отвечает - "Я не умею читать", - деб. Да, ма алай Мусса гъ. с. ны заманындан башлаб, Мухаммад гъ. с. ны келлиги, анга китаб да бериллиги, аны окъуй-джаза да билмези белгили болуб, 1500 джыл чакълы бирни аны аллына къараб, сакълаб тургъандыла.

96 Суура Алгъалакъ - Къан кесек.
Бисмиллахиррахманиррахим
1.Джаратхан Раббинги аты бла окъуб башла! (Мухаммад Къуранны). 2.Инсанны уюгъан къан кесекден джаратхан. (Ананы хатхусунда джабышгъан суу кесекчикден джаратхан). 3.Окъу (айт), сени Раббинг бек чомартды. 4.Ол (адамны) къалам бла джазаргъа юретген, 5.аны (ары дери) хапары болмагъан затха (Къураннга) юретген.

КУРАН-Ы КЕРИМ ( АРАПЧА - ЛАТИН ХАРФЛИ )
96 - АЛАК
Бисмиллахиррахманиррахим
1. Ыкре' бисми раббикеллезий халак 2. Халекал'инсане мин 'алак 3. Ыкре' ве раббюкел'екрем 4. Еллезий 'аллеме билкалем 5. Аллемел'инсане ма лем я'лем.

"Таулу КЪарачай Таулу Малкар" деп джыр барды. Анда да сейир сёзле барды:

"Кёкте кёрюнген сени суратынг
Кур'ан джазыуга бек ушай
Юсюнгде сыйлы Аллахны аты
ДЖазылган Малкар КЪарачай
Аллах мухрун салган джуртум"

Бу джырны сёзлерин джазганга соррукларым бареди). Куран джазыуга ушаган неди. Кёктен не кёрюнеди. Сыйлы Аллахны аты калайда кёрюнеди, джазылганды...

Сайлау берилгенди дегененг. Малкарда башка джерледе болатурганлага караганынгта джуртну саклаялган кыйынды. Аланла башларына еркин заманлада тёре болганды, не кыйын заманда да адамлыгы болмаганла Карачай-Малкар'да джашаялмагандыла. Еркинлик кеткенден, оноу башкалага озгандан сора терси бола тебрегенди. Енг азындан адамлыкны, тилни сакларга керекти. Була сакланса, калганла ызына да келир, келтирилир. Карачайлы Карачайлыга аманлык етмезге керекти, игилик етелмеесе де. Аманлык етеесе ол Аланланы джауду, кесине Аланма да деесе. "Алан тюлсе, кимесенг де аны бил."

Ёргедеки джырда кысхадан айтып койганды:
"Кесинги сакла
Аллах саклар".

Кёб джаздым( разы бол. Бир сорругум даха бареди. Кобанны картасы бармыды, ески джангы. Чыгьып барган джерин, Караденгизге, Азау'га дёкюлген джерин кёргюстген.

Аллахха аманат
 
Tinibek
Ас-салам, Тинибек!
Бек магъаналы затла джазаса, сау бол! Къобанны эски картасын-суратын табалмайма, ким болса да, айтса, разы этер.
Сени адресинги, телефонларынгы аджашдырыб къойгъанма - мени е-майлыма (bilallaypan@hotmail.com) бир джаз. Сау бол.
 
КЪАЙЫТЫРМЫ БИЗ ТАС ЭТГЕН КЪАРАЧАЙ?

Къаллай мийик чууакъ Кёк эди Къарачай,
Андан къарай джулдузла бла Ай.
Къаллай терен, таза кёл эди Къарачай,
Андан къарай джулдузла бла Ай.

Кетсем да узакъ, келсем да джууукъ ?
Энди анда кёралмайма джукъ.
Бюгюнюн ? басыбды тубан,
Тамбласын ? басыбду булут.

Тарихден къарайды КъАрАчАй ?
Къурч бла юч Ай (КъРЧ бла юч АААЙ).
Къылыч бла юч Ай ?
Тюрк-муслиман байракъ ? Къарачай.

Тарихден къарайды Къарачай,
Биз тас этген Къарачай.
(Ёлген?) джулдузну джарыгъы
Турады алкъын бизни джарытыб.

Джилтинлери́биз аны ? чачылгъан тёгерекге...
Тутулгъан Айны кёреме, къарайма да Кёкге.
Джелимауузлагъа ашатыб къоярбызмы аны?
Туталмазча болгъанбызмы сауутну-сабаны?

Джюрегим, къазакъ бёрюча, улуйду.
Сауну-шауну да тынгысы къуруйду.
Тарихден къарайды Къурч бла юч Ай:
Джукъусундан уянырмы Къарачай,
Кеси кесин эскерирми Къарачай?
Къайытырмы биз тас этген Къарачай?
Страницы: 1
Читают тему (гостей: 2)

 

Написать нам