Расширенный поиск
18 Сентября  2020 года
Логин: Регистрация
Пароль: Забыли пароль?
  • Чомартны къолун джокълукъ байлар.
  • Биреу къой излей, биреу той излей.
  • Кесинге джетмегенни, кёб сёлешме.
  • Эм ашхы къайын ана мамукъ бла башынгы тешер.
  • Таш бла ургъанны, аш бла ур.
  • Джашлыкъ этмеген, башлыкъ этмез.
  • Тойгъа алгъа да барма, тойда артха да къалма.
  • Акъыл аздырмаз, билим тоздурмаз.
  • Телиге от эт десенг, юйюнге от салыр.
  • Ач бёрюге мекям джокъ.
  • Аманны эки битли тону болур, бирин сеннге кийдирир, бирин кеси киер.
  • Тюз сёз баргъан сууну тыяр.
  • Чомартха хар кюн да байрамды.
  • Ашхылыкъ джерде джатмайды, аманлыкъ суугъа батмайды.
  • Джангыз терек къынгыр ёсер.
  • Ишлемеген – тишлемез.
  • Джеринден айырылгъан – джети джылар, джуртундан айырылгъан – ёлгюнчю джылар.
  • Къарны аманнга къазан такъдырма, къолу аманнга от джакъдырма.
  • Аман адамны тепсинге олтуртсанг, къызынгы тилер.
  • Хаухну атма, ёнгкючню сатма.
  • Кёрмегеннге кебек – танг, битмегеннге сакъал – танг.
  • Къарт айтханны этмеген, къартаймаз.
  • Гырджын – тепсини тамадасы.
  • Эте билген, этген этеди, эте билмеген, юретген этеди!
  • Айтханы чапыракъдан ётмеген.
  • Зар адам ашынгы ашар, кесинги сатар.
  • Таула не мийик болсала да, аууш табылыр.
  • Акъыл бла адеб эгизледиле.
  • «Ёгюз, джаргъа джууукъ барма, меннге джюк боллукъса», - дегенди эшек.
  • Джаш къарыу бла кючлю, къарт акъыл бла кючлю.
  • Джаралыны джастыгъында сау ёлюр.
  • Элге къуллукъ этмеген, элге ие болмаз.
  • Ышармагъан – кюлмез, кюлмеген – къууанчны билмез.
  • Узун джолну барсанг, бюгюн келирсе, къысха джолну барсанг, тамбла келирсе.
  • Таукел адам тау тешер.
  • Ариуну – ауруу кёб.
  • Тёрдеги кюлсе, эшикдеги ышарыр.
  • Байны къызы баймакъ болса да, юйде къалмаз!
  • Къуру гыбыт бек дыгъырдар.
  • Къалгъан ишге къар джауар.
  • Къонакъ хазыр болгъанлыкъгъа, къонакъбай хазыр тюлдю.
  • Билим ат болуб да чабар, къуш болуб да учар.
  • Ариу джол аджал келтирмез.
  • Ёмюрлюк шохлукъну джел элтмез.
  • Этек чакъмакълары баш джаргъан, сёлешген сёзлери таш джаргъан.
  • Аш хазыр болса, иш харам болур.
  • Къыз келсе, джумуш эте келеди, къатын келсе, ушакъ эте келеди.
  • Джюрекге ариу – кёзге да ариу.
  • Соргъан айыб тюлдю, билмеген айыбды.
  • Тамырсыз терекге таянма – джыгъылырса.

Встреча в турецкой Язылыкае

09.07.2004 0 3977

Альберт Гаджаев,
Эскишехир - Москва

Каждый год, начиная с 1996-го, в последнюю субботу июня карачаево-балкарская диаспора Турции собирает своих соплеменников недалеко от города Эскишехир - у села Язылыкая, местность известная всему миру своими памятниками древних анатолийцев. (В этом районе четыре карачаево-балкарских села, основанных ими в конце XIX - начале XX вв.).

Нынешняя встреча пришлась на 26 июня и была не столь многотысячной как обычно - собрались всего около двух тысяч человек. Соплеменники съехались с разных концов Турции, из стран Европы, из Америки, Австралии, а также и из России. Здесь встречаются давние знакомые, не видевшие друг друга в течение прошедшего года, завязываются новые знакомства, устраиваются танцы, различные викторины и соревнования - для парней по национальным видам спорта (борьбе, армрестлингу, бросанию камня и др.). В общении и знакомствах у молодых людей появляется возможность встретить свою вторую половину. Одним словом, все веселятся, знакомятся, танцуют и играют.

С приветствием к собравшимся на "Праздничный день Нартов" - так называются эти встречи (Нартланы той кюню) - обратился глава Карачаево-балкарского общества Эскишехира Явуз Басри Ёзен. С добрыми пожеланиями выступили также мэр города Эскишехира, у которого мать карачаевка, начальник отдела внутренних дел Эскишехира, глава муниципалитета города, карачаевец по происхождению.

Национальные танцы и музыка карачаевцев и балкарцев в Турции немного отличаются от танцев и музыки, живущих на исторической Родине - Кавказе. Редко увидишь танцующих отдельной парой. В основном две и более девушек становятся в ряд напротив парней и в ритме танца приближаются и отдаляются друг от друга, а затем меняются местами. Танцуют все, слегка подпрыгивая. Музыка у наших турецких соплеменников заметно смахивает на абхазские мелодии. Вероятно, это объясняется тем, что в Турции по численности абхазо-адыгских племен больше чем остальных кавказцев и тесно общающиеся между собой турецкие кавказцы переняли у них мелодику.

Праздник, на мой взгляд, прошел очень хорошо. Местные карачаевцы и балкарцы очень тепло меня встретили, подходили, знакомились, приглашали к своим столам. Было много студентов, учеников и служащих в армии, которые находились на каникулах и в отпусках. Говорили о желании побывать на Кавказе, а уже побывавшие, делились своими впечатлениями. Все очень живо интересовались жизненными проблемами. Спрашивали, как прошли последние выборы, улучшилась ли экономика, легче ли стало жить и т.д. Старшее поколение интересовалось сохранением обычаев отцов, возрождением культуры и традиций.

Хотел бы особо поблагодарить за устроенную экскурсию и гостеприимство преподавателя Сельчукского университета Нуруллаха Табакчы и Ахмата Гаджаоглу - начальника водоснабжения г. Эскишехира. Нуруллах Табакчы рассказывал, что уже побывал в КЧР и КБР и сейчас занимается подготовкой документального фильма про карачаевцев и балкарцев.

Сопровождали меня на эту встречу студенты Эскишехирского университета Хусей Тамбиев, Марат Асхаков и Кемал Хазгериев. Они также очень тепло отзывались о местных соплеменниках, говорили, что они стараются во всем им помогать. Признаюсь, что все это время ни на секунду не почувствовал себя чужим, и когда уезжал было ощущение, будто бы покидал родные края...


Gadjalany Albert

1996 cildan baslab, har cyil sayin, iyun(Haziran) ayni ahir sabat kununde, Turkiyani karachay malkar diasporasi, kesini karachay malkar cerdeshlerin, Eskisahar degen sahardan uzak bolmay Cazilikaya degen, har kimge kesini anatoliyaci  eskertmeleri bla belgili bolgan, bir elde  ciyadi. (Bu cerde XIX omurnu ahirinda, XX omurnu allinda ornalgan, tort karacay-malkar el bardi)

 

Bu cil ciyiliu, ijun ayni 26 tushgende, har cildaca talay ming adam balmaganligina, eki ming adam, bu colda da ciyilgan edile. Karachay malkar milletci adamla Turkiyani turlu-turlu cerlerinden, Avrupani krallarindan, Amerikadan, Avstraliyadan, ani kibik, Rossiyadan  da, kelgen edile. Ertdeden, algi cilladan, biri birin korme turgnla tubesib, cangi adamla birbirleri bla tanisib, turlu turlu halk tepseule tepseb, cas adamla tutusda, dagi da ani kibik halk oyunla da (bilektutus, kol tas), zamanlarin carik halda otduredile.

Billay halk ciyiliulada bir kaum tanisiulani ahirlari, artda, toy bla da bosaliucandi.

 

 "Nartlani toy kunune" ("Nartlani toy kunu" - bu ciyiliunu halkda curugen ati) kelgen adamlaga, Eskisaharni Karaca-Malkar diasporasini tamadasi, Yavuz Basri Ozen ashi sozle bla algislab salamlasdi. Ariu, ashi algislani,  anasi karacayli bolgan, Eskisaharni Valisi da, ic cumuslani bacargan bolumunu tamadasi da, kesi karacayli bolgan munitsipolitetni tamadasi da aytdila.

 

Turkiyadagi karacay-malkar milletni, tepseuleri da tartiulari da kavkazda casagan cerdeslerinden, bir kesek basha turlurek korunedi karagan kozge.

Kavkazda karacaylila malkarlilaca ekeu-ekeu tepsegen bek azdi.  Kob usune eki neda andan da kob kiz, bir tizginnge cashlaga karsci sirelib, tartiuga kore bibirlerine cuuuklasa, uzaya, az-az tapcilde tapsedile. Tartiulari abaza tartiulaga usayirakdila. Ani sebebi, Turkiyada sanlari bla adigey-abhaz milletle kob bolub, ani bla kalmay buteu Kavkaz milletli adamla bir millet kibik casaganlarndan bolur.

 

Meni karamima kore, ciyiliu bek igi otdu. Ol cerde casagan karacaylila, malkarlila, meni bek cuuuk kollu halda tubedile.  Har birida kelib, atimi tukumumu da sorub, kesleri olturgan tepsilerine olturturga razi edile. Ciyilgan milletni icinde, askerde kulluk etgenle da, okuucula da kanikullari, otpusklari sebebli, kobedile. Kavkazni korgenle hapar ayta edile, kormegenleda korurge termilgenlerin korguze edile. Kavkazda casaunu usunden bek kob soru sora edile. Saylaulami deyse, ekanomikami deyse barni usunden da hapar estirge kusey edile. Adet, namisni usunden da sora edile kartla hapar.

 

Bu elde menge ekskursiya blayini cerlisi Fevzi Batca etdirgen edi. Meni blay siylab har zatni korguzgenleri uchun, bek razi boldum barisina da. Artiksiz da bek Selcuk universitetni ustazi Tabakcy Nurullah bla suulaga karauculan tamadasna  Gacaoglu Ahmatha. Tabakci Nurullah kavkazda da bolgandi. Busagat da Karacay-Malkar milletni usunden dokumentli fil'm cigariu canindan kuresedi.

 

Meni bu ciyiliuga eltgenle Eskisahar Universitetni okuuculari Tambiylani Husey, Ashaklani Marat, Hazgeriyleni Kemal edile. Ala da bek igi ayta edile alayda casagan karacaylila bla malkarlilani usunden. Ne turlu cani bla da bolusandila dey edile ala.

Kallay bir turdum ese da, kesimi bir kesekcikge da basha adamca kormedim. Ketgen zamanmda da tuugan elimden ketgen kibik edi sezium

 

(Нет голосов)

  • Нравится

Комментариев нет