Расширенный поиск
19 Июля  2018 года
Логин: Регистрация
Пароль: Забыли пароль?
  • Тай асырагъан, атха минер.
  • Адамны аты башхача, акъылы да башхады.
  • Кёбню кёрген – кёб билир.
  • Акъыл аздырмаз, билим тоздурмаз.
  • Айран тёгюлсе, джугъусу къалыр.
  • Уллу къазанда бишген эт, чий къалмаз.
  • Тамырсыз терекге таянма – джыгъылырса.
  • Кесине оноу эте билмеген, халкъына да эте билмез.
  • Сагъышы джокъ – джукъучу, акъылы джокъ – къаугъачы.
  • Эшекге миннген – биринчи айыб, андан джыгъылгъан – экинчи айыб.
  • Кийимни бир кюнню аясанг, минг кюннге джарар.
  • Ёксюзню тилеги къабыл болур.
  • Ач келгенни – тойдур, кеч келгенни – къондур.
  • Иши джокъну, сыйы джокъ.
  • Ёксюзню къалачы уллу кёрюнюр.
  • Тюз сёз баргъан сууну тыяр.
  • Тура эдим джата, къайдан чыкъды хата?
  • Къатыны харакетли болса, эри къымсыз болур.
  • Ётюрюкден тюбю джокъ, кёлтюрюрге джиби джокъ.
  • Сакъалы текени да бар, мыйыгъы киштикни да бар.
  • Ёзденликни кёбю ётюрюк.
  • Чалманны аллы къалай башланса, арты да алай барады.
  • Татлы тилде – сёз ариу, чемер къолда – иш ариу.
  • Керти сёзге тёре джокъ.
  • Чомартха хар кюн да байрамды.
  • Джолда аягъынга сакъ бол, ушакъда тилинге сакъ бол.
  • Ёлген аслан – сау чычхан.
  • Ата – баланы уясы.
  • Кёл – къызбай, къол – батыр.
  • Адам къаллай бир ишленмесе, аллай бир кесин уллу кёреди.
  • Айранын берсенг, челегин да къызгъанма.
  • Узун джолну барсанг, бюгюн келирсе, къысха джолну барсанг, тамбла келирсе.
  • Байлыкъдан саулукъ ашхыды.
  • Ашлыкъ – бюртюкден, джюн – тюкден.
  • Хар ишни да аллы къыйынды.
  • Кюн кёрмеген, кюн кёрсе, кюндюз чыракъ джандырыр.
  • Окъугъанны бети джарыкъ.
  • Джиби бир къат джетмей эди да, эки къат тарта эди.
  • Чомарт къонакъ юй иесин сыйлар.
  • Тойгъа алгъа да барма, тойда артха да къалма.
  • Акъдан къара болмаз.
  • Кёпюр салгъан кеси ётер, уру къазгъан кеси кетер.
  • Къобан да къуру да къобханлай турмайды, адам да къуру да патчахлай турмайды.
  • От кюйдюрген, сау болса да, тот кюйдюрген, сау болмаз.
  • Окъумагъан сокъурду, сокъур ташха абыныр!
  • Юреннген ауруу къалмаз.
  • Тынгылагъан тынгы бузар.
  • Эки ойлашыб, бир сёлешген.
  • Ашарыкъда сайлагъаннга – чий гырджын.
  • Ишни ахырын ойламай, аллын башлама.

АЛЧАГИРОВ БАЙКУЛ МАКОЕВИЧ (1830 - 1938)

18.06.2004 0 3570

Тамара Биттирова,
доктор филологических наук

 

Родился в бедной крестьянской семье в ауле Урусбиево (Верхний Баксан). Имя Алчагирова в народном сознании было заменено псевдонимом Гычы.

Истории, связанные с различными высказываниями Гычы сохранились в памяти жителей Баксанского ущелья, прежде всего у многочисленных внуков и правнуков. Творчество Гычы вытеснило из устных рассказов жителей этого ущелья рассказы о Насрединне Ходже. В шутках, притчах и побасенках Гычы прослеживается влияние фольклорных традиций. Это и использование конструктивных элементов системы малых жанров, лаконичность и образность, юмор, доходящий до гротескных форм.

Ведущие тропы, на основе которых строит свои шуточные рассказы Гычы - это антифраз и велеризм. Сохранилась и сатирическая песня "Хамза", в которой певец для усиления комического эффекта заставляет главного героя совершать абсурдные поступки и изрекать поток необдуманных высказываний. Так, Хамза, многие годы батрачивший на князей Урусбиевых, видит себя их повелителем - князь Науруз, запрягая 7 ишаков ходит на Адырсу за хворостом и чистит ему сапоги. Сестры Науруза, красавицы Даулетхан и Дауумхан, готовят ему одежду и постель. Возвращая своего героя в реальность, Гычы восклицает в рефрене: "Эх, Хамза Хамза!"

В этой песне наряду с сатирическими элементами содержится и убежденность автора в необходимости перемен в общественной жизни. В песне сохранились этнографические реалии крестьянского быта XIX века, а также особенности синтаксических и фразеологических конструкций, характерные для языка карачаево-балкарцев того периода.

Творчество Гычы дошло до современного читателя в устной передаче. По утверждению внука Гычы, Алчагирова Хамзата, его стихи и песни накануне Великой Отечественной войны были подготовлены сотрудниками КБНИИ к изданию, но затем утеряны в период войны и выселения балкарского народа.

 

 

ХАМЗА

Атакуланы Хамза, Хамза,
Хамза, уа къатын алмайды.
Ариу Къутас эрге бармайды.
Аллабызда мажал малыбыз къалмайды.
Былтыр къачда асырагъан улагъым
Тузлукъ чыккыргъа кёмюлдю.
Быйыл къачда бал гыбытым тёгюлдю.
Хамзаны тутхан иши сёгюлдю.
Ариу Къутас жаланаякъ, жаланбаш,
Ариу Къутас акъ мангылай, къаракъаш.
Аллахны жылындан юйюме бир къан салады
Атакуланы тели саламбаш.
Атакуланы Хамза, Хамза къатын алмайды.
Атакуланы саламбай,
Тёзалмадынг энчи къалгъан кеченгде
Асыралгъан бал гыбытдан жаламай.
Жеталмадынг шинтиклени къаламай
Къутас кёрсе, жанын алыр къарамай
Атакуланы Хамза,
Ариу Къутасны ариулугъун сизге мен айтсам,
Акъ къагъытха къара къалам тартханлай,
Бал гыбытны тёгюп, къайры къачып бараса,
Балчыкъдан чыгъып, чал къабан, тюзге къачханлай.
Бал гыбытынг къалгъанды сени
Юй тёгерегине бал шербетле чачханлай.
Саралмагъан Сары алтындан кёре эдим
Хамзаны тютюн ичген муштугу.
Эрге барырына заран болады
Къутасны мыйыгъында юч тюгю.
Хамза болду чырдыланы киштиги.
Атакуланы Хамза,
Атакуланы Хамза болгъанса
Юйюнгде бал шербетле бюлчерге?
Къойларымы ийнегме Тау Артында чиферге,
Кёлюме жараулу сюрюучю тапмайды кютерге
Къартлыкъ улу Доблай болур мени сюрюучюм,
Орусбийланы Науруз жети эшек бла Адыр Суугъа
      жюрюучюм.
Ариу Даулетхан келип биргеме жатыучум,
Орусбийланы Дамхан кёнчигими тартыучум,
Хадаужукъ улу Жанхотияда жылкъыларымы
      кютюучюм,
Орусбийланы Науруз чурукъларымы сюртюучюм…

("Эски къарачай-малкъар адабият", Нальчик, 2002 г.)

(Нет голосов)

  • Нравится

Комментариев нет