Расширенный поиск
8 Декабря  2016 года
Логин: Регистрация
Пароль: Забыли пароль?
  • Ашарыкъда сайлагъаннга – чий гырджын.
  • Ёпкелегенни ашы татлы болады.
  • Ауругъаннга – кийик саулукъ, джетген къызгъа – чилле джаулукъ.
  • Эркиши – от, тиширыу – суу.
  • Ачылгъан эт джабылыр, кёрген кёз унутмаз.
  • Адамны артындан къара сабан сюрме.
  • Чоюнну башы ачыкъ болса, итге уят керекди.
  • Ариу – кёзге, акъыл – джюрекге.
  • Джаралыны джастыгъында сау ёлюр.
  • Ата Джуртуму башы болмасам да, босагъасында ташы болайым.
  • Эм уллу байлыкъ – джан саулукъ.
  • Ашхы тенг джолгъа салыр, аман тенг джолдан тайдырыр.
  • Эшекге миннген – биринчи айыб, андан джыгъылгъан – экинчи айыб.
  • Кёб ашасанг, татыуу чыкъмаз, кёб сёлешсенг, магъанасы чыкъмаз.
  • Арпа, будай – ащды, алтын, кюмюш а – ташды.
  • Махтаннган къыз, тойда джукълар.
  • Окъдан джара эртде-кеч болса да бителир, сёз джара, ёмюрге къалыр.
  • Хар адамгъа кеси миннген тау кибик.
  • Ата Джуртун танымагъан, атасын да танымаз.
  • Адебсиз адам – джюгенсиз ат.
  • Суу кетер, таш къалыр.
  • Аз айтсам, кёб ангылагъыз.
  • Тил – миллетни джаны.
  • Ётюрюкню къуйругъу – бир тутум.
  • Джылар джаш, атасыны сакъалы бла ойнар.
  • Джырчы ёлсе, джыры къалыр.
  • Эм ашхы къайын ана мамукъ бла башынгы тешер.
  • Аш кетер да бет къалыр.
  • Къаллай салам берсенг, аллай джууаб алырса.
  • Аякъларынгы джууургъанынга кёре узат.
  • Нарт сёз – тилни бети.
  • Битмегеннге сакъал – танг.
  • Къуллукъчума, деб махтанма, къуллукъ – хаух джамчыды!
  • Ариуну – ауруу кёб.
  • Къралынгы – душмандан, башынгы от бла суудан сакъла.
  • Тели турса – той бузар.
  • Минг тенг да азды, бир джау да кёбдю.
  • Ауузу аманнга «иги», деме.
  • Ана къойну – балагъа джандет.
  • Баш – акъыл ючюн, акъылман – халкъ ючюн.
  • Къонакъны къачан кетерин сорма, къачан келлигин сор.
  • Мухардан ач ычхынмаз.
  • Сагъышы джокъ – джукъучу, акъылы джокъ – къаугъачы.
  • Окъугъанны бети джарыкъ.
  • Мал ёлсе, сюек къалыр, адам ёлсе, иши къалыр.
  • Сакъламагъан затынга джолукъсанг, не бек къууанаса, не бек ачыйса.
  • Ургъан суудан башынгы сакъла.
  • Халкъгъа джарагъан, джарлы къалмаз.
  • Эл ауузу – элек, анга ийнаннган – халек.
  • Ач, тоймам, дейди, тойгъан, ач болмам, дейди.

КАППУШЕВ ЯХЬЯ АСЛАНБЕКОВИЧ (1905 - 1986)

03.03.2004 0 4043

 

Родился в ауле Джегута. Потеряв мать, ему с раннего возраста пришлось испытать сиротство. По собственной инициативе он покинул родной дом и поехал учиться арабской грамоте в село Кёнделен, что в Балкарии. Учеба его пришлась на время смены власти, стремившейся задавить религию, и он учился под угрозами, испытывая голод и лишения, но все же не без помощи добрых людей. Благодаря своей одаренности он опередил в учебе своих товарищей. Спокойным нравом и благонравным поведением он полюбился и своему наставнику.

Закончив учебу, он некоторое время работал в одной из мечетей, пока под угрозой ареста не вынужден был оставить ее. В конце 20-х годов Яхья Асланбекович возвращается домой. Отец Яхьи в честь возвращения сына с учебы устроил курманлык (праздник с жертвоприношением). После окончания курманлыка Таугерий Урусов, работавший в Джегуте милиционером, отвел Яхью в сторону и сказал: "Яхья, вы не звали меня на курманлык, но я пришел, потому что мне есть, что сказать тебе. Ты закончил обучение, вернулся, пусть Аллах воздаст тебе милостью. Ты видишь, какая жизнь настала - будь очень осторожен. Кто бы что ни спросил, отвечай, что ты не слишком силен в знаниях и не очень-то много знаешь. Одни будут спрашивать, чтобы испытать тебя, другие - чтобы что-то узнать, а третьи - чтобы донести".

Сам Ахья рассказывал, что в 1919 году он читал книжку, вышедшую на татарском языке: "У нас есть три врага: первый - царский режим, второй - богатеи, а третий - священнослужители. Не уничтожив их, нам не достичь наших целей". В то время как люди с религиозным образованием подвергались жестоким репрессиям, Яхье, хорошо запомнившему слова Таугерия, удалось остаться на свободе. Он воевал и испытал все тяготы Великой Отечественной войны. В эти же годы умерла его жена. После окончания войны Яхья едет в Среднюю Азию, и останавливается в городе Талас, Киргизской ССР, женится второй раз. Но его вторая жена тоже умирает, оставив его с четырьмя малыми детьми… Сиротство, война, голод и бедность, муки депортации, смерть родных и воспитание сирот - все эти невзгоды выпали на судьбу Яхьи.

Несмотря ни на что он никогда не оставлял религию. Его библиотека на Кавказе была утеряна, и он разными способами находил литературу и постоянно расширял свои знания. После возвращения на Кавказ он понял, что из-за доносчиков и полуобразованных мулл, превративших религию в средство наживы, его знания не найдут должного применения. Во избежание преследований, он поселяется на окраине аула Абуккабак, населенного в основном абазинами и черкесами.

Яхья любил людей, страстно желал передать свои знания, наставить народ на истинный путь, на верное понимание Ислама. Однако в атеистическом советском режиме невозможно было заниматься проповедничеством. Тогда он тайно обучил несколько учеников и сам все время учился на старых и истрепанных духовных книгах. От длительного чтения у него настолько испортилось зрение, что он кроме очков использовал еще лупу. И даже когда окончательно ослеп, он не переставал обучать детей.

Как говорится в пословице, "там, где нет собак, слышен вой лисы", религия оставалась на поруке невежд, поборников мирских благ, которые не пренебрегали ради своих целей и доносительством. Он очень не хотел стать такими, как они, но часто оказывался среди них, так как из-за своей мягкости не мог огорчить людей, которые приходили к нему с приглашением присутствовать на различных обрядах (в основном это были похороны). Зная свое окружение, Яхья Асланбекович всегда был склонен к молчанию. Его много спрашивали, но когда он правдиво отвечал на вопросы, ответы им не нравились, возникали различные кривотолки и невежественные реплики, ранившие его глубоко религиозную душу. Яхья понимал, что очень трудно объяснить несведущим в элементарном какие бы то ни было глубокие смыслы в вере.

В поисках способа донести до людей божественную истину Яхья писал стихи, как на арабском, так и на родном карачаево-балкарском языке. В некоторых своих стихах он жалуется на неграмотность и упорство в грехе.

Многие из своих стихов он сочинил будучи незрячим. Яхья диктовал их своим ученикам и часто говорил, что многое теряется: память недолговечна, а писать сам уже не может. Он не придавал большего значения мирскому. Все, что его интересовала в этом мире - это был призыв к религии Аллаха. Яхья ждал тех счастливых дней, когда можно будет свободно исповедовать свою религию, но так и не дождался их. 

   

   Аллахдан къоркъмакъ былайды

Дуния ючюн шох ахратда
Шоху бла джау болур.
Аллахдан къоркъгъандан къалгъанны,
Шохлугъу дау болур.

Аллахдан къоркъгъанны, 
Сегиз затда болад ышаны,
Биринчиси  кёзюндеди,
Айтайым ангыла аны.

Аллахдан къоркъгъанны кёзю
Къураннга талпыб къарайд,
Махлукъ атлагъа да къараб,
Ойлашдырыргъа джарайд.

Аллахдан къоркъгъанны кёзю
Адамгъа джити къарамайд.
Джюрекге осуаса салыб,
Саякълыкъгъа джарамайд.

Аллахдан къоркъгъанны кёзю -
Кёз зийнаны этмейди.
Къуллугъун этгенден башха
Хаулеликге кетмейди.

Экинчиси къулакъдады,
Ол къулагъын тынглатад.
Къураннга, хадислеге сора
Хикъматланы англатад.

Аллахдан къоркъгъан къулагъын
Харам сёзге тынгылатмайд,
Керексиз сёзлеге тынгылаб,
Аланы да англатмайд.

Ючюнчюсю  тилиндеди
Аны тили сёлешед,
Къуран бла хадислени,
Зкирге да кюрешед.

Аллахдан къоркъгъанны тили
Харам сёзню сёлешмейд,
Инджитиучю сёзню айтыб,
Адам бла кюрешмейд.

Тёртюнчюсю джюрекдеди
Аны джюреги тазад,
Аллахны эсгериб, къоркъуб,
Эти, бети да азад.

Аны джюреги, хар заман,
Хакъ затха бек илешед,
Аны ючюн хар саны
Игини этерге кюрешед.

Аны джюреги, хар заман,
Бадилге чырт илешмейд,
Аны ючюн хар саны
Джаманны этерге кюрешмейд.

Джюрек санлагъа патчахды
Ол айтханны этелле,
Бу ючюсю джюрекге
Билмегенин юретелле.  


Бешинчиси  къолундады,
Къолу къуран кёлтюред,
Ол урунуб, аны юйюне
Халал рысхы келтиред.

Аны къолу урлаб, уруб,
Адамны къыйнамайды.
Кючю джетсе, джумуш этиб,
Залимни сыйламайды.

Алтынчысы  къарнындады
Къарнына халалны къуяд,
Ач болса да, кьарынчыгъын
Харам ашладан тыяд.

Джетинчиси  нафсындады,
Нафсын зийнагъа иймейди.
Некахланышмагъанына,
Аллахдан къоркъуб, тиймейди.

Сегизинчи  аякъладад,
Oл ала была барады
 Шаригъатны айтыучугъа,
Андан насихат алад.

Ол аланы джюрютеди
Игилеге хар къайда.
Не болса да алыр ючюн
Хар биринден бир файда.

Ол аланы джюрютмейди
Джаманла таба хаман,
Бир битли тонун кийдирмез
Ючюн, анга бир джаман.

Ким да болсун, бу сегизин
Айтылгъанча сакъласа,
Оллахи, ол джандетлиди
Къурандагъын джакъласа.

Бу сегизни сакълаучула -
Муттакъийле алалла,
Ала джаханимге кирмей
Джандетледе къалалла.

Бу сегизни сакъламагъанла, 
Фасыкъла алалла,
Ала таубасыз ёлселе,
Джаханимге баралла.

Къарнашла, биз аладанбыз,
Энди тауба этейик.
Аллахха джалбарыб, тилеб,
Рахматына джетейик.

Аллах айтханды, сокъураныб
Къайтышханнга кечерге.
Бизге борчду бу дуниядан
Тауба бла кетерге.

Биз айтайыкъ Раббана
Заламна анфусананы,
Атабыз да кечилгенди
Аллахха айтыб аны.

 

Джаш телюге осият

Емюрюм озду къалды,
Гюнах юсюмде джокълаб,
Елюм келечи келди,
Джюрек тургъанлай джукълаб.

Ол келечиден мурат
Болады башда акълыкъ,
Аны бла биргелей
Бизге келеди къартлыкъ.

Елмесенг да къарт болмазмыса,
Дегенле нартла,
Бу сёзню айтыучан элле
Бизи мубарек къартла.

Акълыкъ бизге келгенди,
Биз джукъ билмей тургъанлай,
Къартлыкъны келмеклигин
Билдик, акъ тюк ургъанлай.

Елмесегиз, балала,
Сиз да болурсуз бизлей,
Джашлыкъ сизден тайышыб,
Къалырсыз кюсеб излей.

Энди джаш емюрлени
Юйюнде бошамагъыз,
Джахил къалыб, дунияда
Хайуаннга ушамагъыз.

Не мазаллы болсанг да,
Джахил къалсанг, не файда,
Хайуан кибик джегилиб,
Сен джюрюрсе хар къайда.

Дунияда сыйлылыкъны
Сюйсенг, гъилму окъурса,
Ахратда да билимсиз
Болсанг, инан, сокъурса.

Тагьылмагъыз билимсиз,
Къылыкъсыз балалагъа.
Ала бла джюрюсегиз
Ушарсыз сиз алагъа.

Ичгичилик, зийналыкъ
Болсунла сизден узакъ,
Халкъны къыйнамакълыкъдан
Бек къоркъуб,болугъуз сакъ.

Халкъгьа кесин сюйдюрмек
Бек багъалыд, билигиз,
Ариу къылыкълы болуб,
Татлы болсун тилигиз.

Муслиманла сюйгенни
Бир Аллах да сюйеди,
Ала шагъат болгъанны
Джаннетине ийеди.

Гъилмугъузгъа тюз акъыл
Керти нёгер болмаса,
Сабырлыкъ дабигъат да
Юсюгюзде толмаса.

Не кеб окъусагъыз да
Сиз насыблы болмазсыз,
Ариу къылыкълы болмай,
Дагъыда сиз онгмазсыз.

Сиз туракълаб турмагъыз
Сизге келлик акълыкъгъа,
Болджал салмай къайтыгъыз
Бу биз айтхан хакълыкъгъа.

Эй, балала, салмагъыз,
Иги ишни болджалгъа.
Сиз ашыгъыб этигиз
Иги ишни эм алгъа.

Нек десенг, ёлюм келед,
Уллу-гитче айырмай;
Болджал джетгенни, джыгъад
Не азчыкъ да къайгъырмай.

Эм алгьын бир Аллахха
Керти иман салыгьыз,
Исламны, ихсанны да,
Къабыл этиб алыгьыз.

Махтау бары Аллаххад
Бизни адамдан туудургъан,
Гъилму, акъыл билим бериб,
Кирибизни джуудургъан.

Салат саламла да болсун
Мухаммад расулуна,
Аллахдан paxмат джаусун
Анга ийнаннган къулуна.

Расулуллах буйюрду
Биз тафаккур этерге,
Алтмыш джыл гъибадатны
Сууабына джетерге.

Кёкге джерге къарасам,
Хайран болуб къалама,
Уллу Аллахха буйюгъуб,
Керти иман салама,

Кёкню джерни юсюнде
Ненча сейирликле бар,
Аллахлыгьын танытыр
Ючюн джаратхан Джаббар

Биз юсюнде джашагъан
Джер биринчи далилди,
Аны, ишлеб, хауада
Тутхан Аллах, джалилди.

Тертден ючюсю тенгиз
Бу ауур тёгерек джер,
Аллах аны тутмаса,
Ким тутаред, джууаб бер.

Багъана джокъ, аркъау джокъ,
Джукъну юсюнде турмайды,
Авариясы болуб,
Кесин джукъгъа урмайды.

Энтда аны кючюнде
Турлукъду ма бу джери,
Орнундан тайышмайын,
Къыямат кюннге дери.

Биз керген бу фалакла,
Ол тыймайын, оюлса
Ким тыйаред аланы,
Баш энгишге къуйюлса.

Не гитче зат тохтамайд,
Бош хауада тыйылыб,
Бир тыйыучу болмаса
Ез орнуна джыйылыб.


Хар бир фалак турады
Макянындан кетмейин.
Кете барыб хауада,
Бир-бирине джетмеин.

Барына чыракъ болуб,
Кюн да турад джарытыб,
Хар бир затны кергюзюб,
Джанлылагьа танытыб.

Аны джарыгьы бла
Хар ким ишине кетед,
Ол батхынчы дунияда
Хар джан джашаун этед.

Ол батханлай къалабыз
Къаб-къарангыгъа кириб,
Хар джан уясын табад
Тынчайыр джерин билиб.

Ол кюнню джюрюуюнде
Кече, кюндюз да болад
Ол экиси хар заман
Джыйырма терт сагьат толад.

Ол Аллахны сагъатыд,
Уахтыланы танытхан,
Аны бла биргелей
Фалакланы джарытхан.

Адам сагъатын ишлеб,
Аны хаман къурмаса,
Кеси аллына болмайды
Эм келтюрюб турмаса.

Кюн да аны кибикди
Бир ийеси бар аны,
Сагъатча къуруб тургъан,
Аллах деб, аны таны.

Шыбла чыракъ болургъа
АНга да уста керек,
Кесине кёре кюннге да
Уста керек, мубарек.

Болуму чакълы болад
Хар кимни этген иши,
Ол себебден Аллахха
Идрак эталмаид киши.

Ишине кёре уллуду
Бир Аллахымы заты,
Башхагъа аталыргъа
Джарамайд Аллах аты.

Кюн да, ай да джюрюйле
Бир хийсабдан чыкъмайын.
Мардаларындан кечикмей,
Эм да ашыкъмайын.

Ол экиси далилге
Адамлагьа бютюндю,
Ол далилден къанмагъан
Азда мукъмин тюйюлдю.

Аллах джаратхан хар зат
Бир Аллахха далилди.
Ойлашыб, тюшюнмеген
Залилден да залилди.

Джахилликде сылтау джокъ
Акъылны ийесине,
Махлукъатлагьа къараб,
Халикъни алмаса эсине.

Махлукъатха къара да,
Халикъге хакъ ийнан сен,
Халикъни ким этди деб,
Ойлашма сен, дейме мен.

Нек десенг ол зат бизни
Акъылгьа сыйынмайды,
Тюз акъыллы джюрекге
Бу ойюм джыйылмайды.

Бир пут кирген саутха
Минг пут къуйсанг, къалайды?
Ол затха ойлашмакълыкъ
Ийнаныгъыз алайды.

Таклиф болуб башлагъан
Акъыл-балигъ заманды,
Таклифин  ким тутмаса,
Ит джаныуардан аманды.

Нек десенг. Aллaх анга
Акъыл берди. онг берди,
Хар нигьматын да бериб:
"Мукаллэф болдунг", - деди.

Акъылы аз джанлагъа
Берди къуру шахауат,
Ол себебден алагъа
Борч болмайды гъибадат.

Мукаллафны борчлары
Иман, ислам танымакъ
Аны бла биргелей,
Къуллукъ этиб джарымакъ.

Биринчиси иманны,
Бир Аллахха ийнанмакъ,
Этген хар къуллугъунда,
Аллах ючюн къыйналмакъ.

Къоракъ-къошакъ этмемек
Хар бир затда Аллахха,
Ол экисин ким этсе
Башы къалды палахха.

(Голосов: 1, Рейтинг: 5)

  • Нравится

Комментариев нет