Ещё одна тема про "Барс Эль".) Всевозможные вопросы и возможные ответы...

Папин Южак 20.10.2011 08:48:22
Ассалам алейкум, аланла!
Много тем открыто про "Барс Эль", много отзывов и вопросов, одобрения и критики...
Темы про "барселюшку"))) не оставили никого равнодушным. Спасибо всем.
Открыл новую тему, чтобы ответить, по мере возможности, на все ваши вопросы. Чтобы вместе с вами найти наиболее правильные решения...чтобы не растекаться по разным темам...чтобы было, вот.

Первый и, как некоторые считают, наиболее важный вопрос, вопрос о названии.)
Кому-то название не нравиться, кому-то мягкий знак...
Как корабль назовёшь, так он и поплывёт.(с) Правильно, это важно, но с другой стороны "не имя красит человека, а человек имя".
Помню критику названия "Эльбрусоид"...и сейчас оно наверное не всем нравиться, но отношение уже совсем другое.
С названием, чего бы то не было, всем никогда не угодишь и это понятно.
Расскажу про наши критерии отбора. Название должно было отвечать следующим требованиям:
1) одинаково и легко читаться и произноситься, как минимум, на на трёх языках. На карачаево-балкарском, русском и английском. (ср. "джамагъат", "тёре"...)
2) быть не избитым. Чтобы яндекс не выдавал при запросе десятки и сотни разных ссылок. (ср. "алан" в разных сочетаниях)
3)иметь к карачаево-балкарскому народу прямое отношение, исторически и географически.
4)быть благозвучным (красивым )
5) быть на родном языке и одновременно быть понятным для остальных (для многих)

Мне кажется мы нашли хорошее решение, но, повторюсь, всем не угодишь...

Что касается мягкого знака, то тут трудно согласиться с критикой, так как писать на русском языке без оного будет безграмотно и читаться(произноситься) будет неправильно. Это межрегиональная организация, стремящаяся в ближайшем будущем дорасти до международного статуса. Аллах айтса.

Из Устава:
2. Полное наименование Организации ? Межрегиональная общественная организация содействия сохранению и развитию карачаево-балкарских традиций ?Барс Эль?.
3. Сокращенное наименование Организации ? МОО ?Барс Эль?.
4. Наименование Организации на карачаево-балкарском языке: ?Барс Эл?.
5. Наименование Организации на английском языке: Bars El.


Рассуждения о барсах, леопардах, гепардах и т.д. и об ареале их обитания не выдерживают никакой критики, так как это классификация нового времени и, тем более, эти слова однокоренные.

P.S. Будьте взаимно вежливы, доброжелательны, любознательны... Улыбайтесь, вас снимают скрытой камерой.)
Буду, по мере знаний и времени отвечать на все ваши вопросы.
*я не шибко умный, но и не круглый дурак)*
Идея создания "Барс Эль" возникла при общении с вами, есть много идей для наполнения смыслом работы организации, почерпнутых из этого форума и ещё не поздно (никогда не поздно) подавать хорошие идеи.
Алгъа, друзья! С нами Аллах и три английских пулемёта).(с)
Папин Южак 20.10.2011 08:54:07
ilmizi 20.10.2011 09:26:06
Салам алейкум, Алий!
Приятно, что организация провела собрания в Къарачае и Балкарии. Вопрос о создании подобной организации давно назрел и т.д. Деферамбы петь не буду, ближе к делу. К конкретным делам.
В Заюково обнаружен некрополь, по мнению Котляровых имеющий огромную археологическую ценность. Инфа есть в нете, несложно найти. Проблема в том, что его начали грабить. Верхний слой, а там их видимо несколько, относят к аланскому периоду. "Барс Эль" планирует принимать какое то участие в изучении этого некрополя? Осетинские ученые насколько я знаю, уже подключились и готовы записать все на свой счет)) останки аланской собаки они там уже обнаружили)) Вопрос на самом деле важный, поскольку, если верить Котляровым, раскопки этого захоронения могут пролить свет на много темных пятен в истории Кавказа.
Папин Южак 20.10.2011 09:37:47
ilmizi
Алейкум салам!
Одно из важных направлений работы "Барс Эль" - история нашего народа.
Проведём съезды во всех отделениях, выберем правления отделений, руководителей оных, создадим комитеты и алгъа...в Заюково...всем комитетом по истории.)
ilmizi 20.10.2011 09:45:15
У нас есть время на съезды, выборы и т.д.? Вот в чем вопрос.
Папин Южак 20.10.2011 10:01:41
ilmizi
Если подключились учёные (осетинские), то уже надеюсь не грабят чёрные копатели. А на съезды и т.д. уйдёт два-три месяца.
Ракан 20.10.2011 16:48:18
Папин Южак
Щас не найду уже тот абзац. Но гласит примерно следующее - организация может искльючить из членов общества и перечислены определенные условия. теперь - допустим некто Ат-айтмазов опорочился и был исключен. После этого роду Атт-аймазовым путь заказан в МОО? Или им надо выбрать другого представителя и подать заявление на прием по новой?
Sabr 21.10.2011 01:31:04
энчи оюм - особое мнение

Bilal LAYPAN

?БАРС ЭЛГЕ? - ХАРС

20-чы ёмюрде Къарачайда миллет организация болуб, 1990-чы джыллада къуралгъан ?Джамагъат? организациядан кючлю болмагъанды. Кёб терсликни, сюргюнню да сынагъан къарачай халкъгъа кърал джанындан толу реабилитация этдиртиу ? инсан, миллет хакъларын къайтартыу, сталинчи джорукъ къурутхан автономиясын ызына сюеу ? бу эди ?Джамагъатны? иннети.

Ельцин да законопроектге къол салгъандан сора, Къарачай област ызына нек сюелмегенин, халкъны реабилитациясы ахырына нек джетдирилмегенин барыбыз да билебиз. 1991 джыл реабилитация Законнга да къаршчы барыб, Къарачай областны ызына сюетмей къойгъанла ? кимле болгъанлары, аллай аманлыкъны да нек этгенлери ? айтылыр, джазылыр керекли къалмагъанды. Сёз аны юсюнден тюлдю. Сёз ?Барс Элни? юсюнден барлыкъды.

1990-чы джыллада къарачай миллетни хакъын ызына къайтартыу, толу реабилитация этиу, Къарачай областны ызына сюеу, ызы бла аны республикагъа буруу ? бу эди ол заманда миллет идея.

?Джамагъат? бек ариу ангылай эди ? халкъны энчи Миллет Юйю (автономиясы, республикасы) болмаса, динин, тилин, джуртун, культурасын, тарихин ? бирин да сакълаялмазлыгъын. Къарачай энчи област болгъан кесек джылгъа (1926-1943) къалай айныб бара эди, Черкесге тагъылгъанлы бери уа (1957 джылдан бери) юлюшюн да алалмай, неси да седиреб барады. Малкъар энчи республика болмай, Къарачай да энчи республика болмай ? миллетликлерин сакълаяллыкъ тюлдюле.

?Барс Элни? уа бармыды идеясы? Халкъны сакълау ? мен ангылагъаннга кёре, идеясы буду джангы организацияны. Аны башчысы Тоторкъулланы Алий, къауумну Халкъ этген не затла болгъанын айтады: тил, дин, культура, тарих, джурт. Аланы сакълау, айнытыу ? иннети буду ?Барс Элни?. Алай а, бир джамагъат организация ? барсланы Барсы болса да ? аланы сакълаяллыкъ, джакълаяллыкъ тюлдю.

Алий сёзюнде бек тюз айтады: адетни-намысны, тилни, культураны сакълаб тургъан ? элле эдиле. Ала энди чачылыб барадыла. Район аралыкъла, шахарла ? джыйымдыкъдыла, джыйымдыкъ джерледе уа миллет - бетин, энчилигин сакълаялмайды. ?Джыйымдыкъ элле? деб, халкъ аллай къатышыуну къачан да огъурамагъанды. Тюздю, тюппе-тюз айтады Алий.

Къарачай-Черкес республикадан джыйымдыкъ а болурму? Алай эсе, джыйымдыкъдан къутулургъа джангыз бир джол барды ? Реабилитация законнга таяна, энчи Къарачай, Малкъар республикаланы къурау.

Тюз айтады Алий ? динсиз, тилсиз, джуртсуз, культурасыз, тарихсиз миллет болмайды. Алай а, ала сакъланныкъ тюлдюле миллетни Миллет Юйю ? (энчи автономиясы неда Республикасы) болмай. Джер башында къайсы бир халкъны да миллет идеясы ? энчи къралын неда автономиясын къурауду эмда аны сакълауду, айнытыуду. Бизни халкъ ? Къарачай, Малкъар ? къралны законларына таяна, эм алгъа Реабилитация законнга таяна, республикала болургъа керекдиле.

Энчи къраллыкъ ? Миллет Терекни тутуб тургъан тамырыды, эм базыкъ, эм кючлю бутакълары уа ол Терекни ? дин, тил, джурт, тарих, культура. Терекни тамыры болмаса, бутакъларын къалай къутхарлыкъса?

Кертиди, ?тамырын башхала сакъласынла, биз а бутакълары бла кюреширикбиз? дерге да болур ?Барс Эл?. Айхай, къайда аллай кючю болгъан организация? Бюгюннгю джамагъатла, аланла, тёреле ? терекни тамыры къайгъылы тюлдюле. Алай эсе, не медет: тамырсыз Терек кёгет этерми?

Тамырсыз Терекни бутакъларын къуу этмей къалай сакълаяллыкъды ?Барс Эл" да - билмейме. Алай а, тамырлагъа бир оноу этилгинчи Терекни бутакъларын сакълаялса ?Барс Эл? - бек уллу ишни тындыргъаннга санаргъа боллукъду. Ол кёзден къарасакъ - ?Барс Элге? - харс.

Ёзге, энчи республикаларыбызны къурагъынчы да, Реабилитация законнга таяна, этер иш кёбдю: бизге сюргюн этилгинчи, культура джаны бла огъуна, небиз болгъан эсе, ызына къайтарылыргъа, сюелирге керекди. Ол затла бла кюреширге уа "Барс Элни" толу эркинлиги барды. Кърал законла бизге нени джоралай эселе, аланы ала билейик. Хакъыбызны кишиге да къоймайыкъ. Аллах кюч берсин.
KALAYSA Pictures 21.10.2011 01:49:22
По-поводу мягкого знака. Непонятно откуда взялись подобные вопросы. По правилам нашего языка, у нас нет мягкого знака, и Эл - читается как [Эль]. Но по правилам русского языка, что бы прочитать Эль - то так и должно быть написано. Ведь никого не смущает Эльбрус, Хасанья, Эльтаркач, Элькуш, или же фамилии - Элькановы, Локьяевы и др.? Поэтому, можно критиковать само название Барс Эль - но что бы критиковать мягкий знак в названии орг-ции на русском языке - нужно быть очень находчивым. Если больше ничего в организации не смущает, то мои поздравления авторам проекта. )))
Sabr 21.10.2011 02:10:25
KALAYSA Pictures
1.Название целой республики "Марий Эл" почему пишется без "Ь"?
2.А по правилам какого языка наши фамилии и отчества сделали как у русских? Эльканов Элькан Эльканович? И это никого не смущает?
3.Подходящий нам латинский алфавит во второй половине 1930-х годов поменяли на кириллицу. И это никого не смущает?
4. А почему мы по правилам родного языка не меняем русские слова? Это никого не смущает?
5.Национальные названия должны писаться так, как у нас принято.
А то название "Басхан" сделали Баксан - по правилам русского языка что ли, попробуй его перевести - не получится; а представители другого народа возьмут и переведут и скажут - это наша река...
Можно много говорить - каждый останется при своем мнении.
KALAYSA Pictures 21.10.2011 02:26:12
Sabr
Не надо все смешивать в кучу, давайте определимся. Не все ваши замечания справедливы, и я сейчас говорил исключительно о переносе названия с карачаево-балкарского на русский. И тут уж извините, нужно писать по правилам русского языка, независимо от того какой у нас был бы алфавит. Это как если французское название автомобиля Peugeot вы предложили бы писать и читать на русском - Пеугеот. Но мы ведь пишем и читаем на русском Пежо, потому что Peugeot читается по-французски [пежо]? Так же если на нашем нет мягкого знака, то мы пишем Барс Эл и читаем как [барс эль], то на русском мы используем соответствующие буквы русского алфавита, где есть мягкий знак, и в итоге получаем Барс Эль. Или вы хотите что бы все не карачаево-балкарцы произносили Барс Эл, и только мы произносили Барс Эль? А почему у нас такой алфавит и прочие замечания - это уже второй вопрос, и к названию организации отношения не имеет ведь?
Сёз 21.10.2011 02:32:39
KALAYSA Pictures
Наверное никто не мешает нам взять в алфавит букву "ь", давно пора.
KALAYSA Pictures 21.10.2011 02:44:09
Сёз
Наверное никто не мешает нам взять в алфавит букву "ь", давно пора.

в самом деле... чего это так чураются мягкого знака!? нет бы облегчить себе жизнь))
Sabr 21.10.2011 02:45:56
KALAYSA Pictures
Надеюсь, и к прочим моим замечаниям "Барс Эл" обратит внимание. Они того стоят и входят, думаю, в круг интересов организации.
Правописание и произношение... много вопросов.
НалчЫкъ (по-карачаевски), НАльчик (по-русски), НальчИк (по-балкарски?)

А название... Охо да, тюзю, игиси болсун.
бездушный кролик 21.10.2011 02:54:01
Sabr
По балкарски -налчыкъ
Сёз 21.10.2011 02:59:05
Sabr
Письменность должна предельно точно отражать реалии языка. С этим наверное никто не станет спорить и в этом смысле ситуация с мягким знаком в нашем языке непонятна. Неясно почему его отвергли когда переходили на кириллицу. Правда я не нашел в нашем языке таких слов в которых замена мягкого "л" на твердое могла бы изменить смысл, но все же введение мягкого знака, на мой взгляд, было бы полезно. Тем более что этому ничего не мешает
Sabr 21.10.2011 04:25:43
Сёз

Алфавитден башлаб, тилибизде къараллыкъ, тюрленник кёб зат барды.
"üчкöкен" "Учкекен" деб джазылады. Алгъын къалай джазылса да, тюз айта эдиле. Энди, тил седирегени себебли, орус харифле къалай айтыла эселе, алай айтханла кёбдюле. Оноу этилир кёб затыбыз барды.
Папин Южак 21.10.2011 08:08:09
Ракан
Источник финансирование организации очень важен, ибо кто платит, тот и заказывает музыку. Кимни арбасына минсенг аны джырын джырла.(с)
"Барс Эл" миллетни арбасы болур ючюн тукъумла ачха джыяргъа керекдиле. Это хорошо со всех сторон:
1) организация будет независима от кого или чего-либо в своей стратегии развития, окромя гласа и мудрости народа.
2) фамилии отнесутся серьёзней к работе организации, которую они содержат.
3) сотрудники организации будут предельно бережны к имуществу и средствам организации, понимая ответственность перед всем народом.

Плохо, что людям (фамилиям) нужно что-то платить, но величина взноса не будет непосильной ношей и будет определяться представителями самих фамилий. Просто будет определена нижняя планка. Денег, по минимуму, должно быть столько, чтобы организация могла функционировать. То есть иметь финансовую возможность оплачивать все текущие, обязательные платежи. (офис, техника, мебель, телефон, интернет, транспорт, зарплата сотрудников исполкома и т.д.) Это минимум.
Такой подход есть гарантия независимости организации и/или её истинной народности, исключающий возможность узурпации власти отдельным человеком или группой лиц.
Остальные деньги, которые будут необходимы для решения уставных целей и поставленных съездом задач будут привлекаться отовсюду, будь-то: государственные, частные, общественные, трансконтинентальные.)
Телевидение, радио, газеты, журналы, книги, фильмы, научные конференции, поддержка талантливой молодёжи в образовании и в спорте, помощь малоимущим и т.д. требуют огромных денег.
Много направлений работы организации будут самоокупаемы и/или рентабельны. "Барс Эль" может и сам заниматься коммерческой деятельностью, иметь свой бизнес, "заводы-пароходы".
Ещё одним важным моментом в деятельности организации является обеспечение хорошо компенсируемой, полной или частичной занятости большинства нашей научной и творческой интеллигенции.

Большие Васюки будут по-чёрному завидовать БарсЭлю.

А по поводу твоего вопроса, Ракан, могу сказать следующее: если род "Ат-айтмазовых опорочится", напишем об этом в газетах и журналах, сообщим по радио, покажем по телевидению и...выселим на Луну.
Папин Южак 21.10.2011 08:27:15
Sabr
Салам алейкум, Билял. Сени "энчи оюмунга" тамбла джазарма джуаб, Аллах айтса. Серьёзный вопрос требует серьёзного подхода и ответа. Чтобы не растекаться мыслью по древу, корням и ветвям, было бы лучше точнее обозначить вопросы, если не трудно. Если я правильно понял, вопрос в том: будет ли Барс Эль заниматься восстановлением или созданием своих автономий?

Сёз
KALAYSA Pictures
Как вы смеете искажать РОДНОЙ язык каким-то мягким знаком? Мы будем принципиально писать на кириллице с мефодием без мягкого там какого-то знака.)))
Предстоит большая работа над единым литературным языком и орфографией. Там и решится судьба...и "мягкого знака" в том числе.
Всех вылечат.(с)
Sabr 21.10.2011 16:37:45
Папин Южак:
Салам алейкум, Билял. Сени "энчи оюмунга" тамбла джазарма джуаб, Аллах айтса. Серьёзный вопрос требует серьёзного подхода и ответа. Чтобы не растекаться мыслью по древу, корням и ветвям, было бы лучше точнее обозначить вопросы, если не трудно. Если я правильно понял, вопрос в том: будет ли Барс Эль заниматься восстановлением или созданием своих автономий?

Алейкум салам, Алий.
Обобщая свои мысли, вопрос сформулирую так: будет ли ?Барс Эл? опираясь на Закон ?О реабилитации? и постановления государства Россиийского бороться за полную реабилитацию карачаево-балкарского народа? Я прекрасно понимаю, что ?Барс Эл? не будет заниматься восстановлением или созданием своих автономий, хотя ( "Джер башында къайсы бир халкъны да миллет идеясы ? энчи къралын неда автономиясын къурауду эмда аны сакълауду, айнытыуду... Энчи къраллыкъ ? Миллет Терекни тутуб тургъан тамырыды, эм базыкъ, эм кючлю бутакълары уа ол Терекни ? дин, тил, джурт, тарих, культура. Терекни тамыры болмаса, бутакъларын къалай къутхарлыкъса?)...

Но даже при нынешних республиках ( не трогая единства КЧР, КБР), на основе Закона , можно же восстановить то, что было до депортации и что было намечено правительством России. Об этом говорил и Токов Абдуллах.

Один из пяти столпов, о котором ты говорил ? это родная земля. Так вот эту родную землю отбирают у балкарцев. Как себя поведет в этом вопросе ?Барс Эл??

Говоря о культурной реабилитации, я имею в виду восстановление Союза писателей Карачая, НИИ (сейчас его возглавляет Шаманов И., но НИИ, как и СП должен быть на госбюджете, как это было до нашей депортации) и т.д., и т.п.

Кстати, что у нас было и что надо восстановить написано в книге ?Карачаевцы. Выселение и возвращение?, изданная в 1993 году. Книга была подготовлена к изданию рабочей группой по реабилитации карачаевского народа с предисловием заместителя Председателя Государственной комиссии по реабилитации карачаевского народа В.И.Хубиева.

Книгу эту надо бы сканировать и поставить в электронную библиотеку ? об этом я неоднократно говорил. Но по непонятным причинам это не делается. Требуется наверно Верховное указание.

Бютеу материалла бир джерге джыйылгъан ? бек магъаналы китабды. Ол, ким да ? артыкъсыз да джаш тёлю ? окъургъа, билирге тыйыншлы китабды. Ол халда, аны экинчи китабы да джазылыргъа, чыгъаргъа керек эди ? алай а, тыйгъычла болуб, этилмей къалгъанды. Биринчи китабны джазгъан, экинчисин да джазаллыкъ адамла, илмуланы докторлары (Караева Зухра, Тоторкулов Шагъабан, башхала да) сау-эсендиле, айтылса, поддержка болса ? ол иш тамамланныкъды. Бу китабха бир эс бёлюрсе, бёлдюрюрсе, Алий.

Башха айтыллыкъланы да, эсге тюшгени сайын айта, сора барырбыз, тема биркюнлюк тюлдю.

Башлагъан, бардыргъан ишингден кесинг да, халкъыбыз да ? барыбыз да къууанырча этсин Аллах.
бездушный кролик 21.10.2011 17:55:06
А по поводу твоего вопроса, Ракан, могу сказать следующее: если род "Ат-айтмазовых опорочится", напишем об этом в газетах и журналах, сообщим по радио, покажем по телевидению и...выселим на Луну.

А керти,эртде заманда уручу,адам ёлтюрген бек аман иш этген юйюрню элден къыстап болгъандыла Бусагъатда уа бир адамны къулагъына кирип да чыкъмайды аллай аман иш бла кюрешгенле((((
Папин Южак 22.10.2011 11:26:52
Sabr
Каждый народ имеет право на самоопределение. В теории.
На практике всё сложнее. В мире по разным оценкам существует 5-6 тысяч языков, по логике вещей, столько же и народов. Количество же государств всего 191. С разными видами автономии ситуация не лучше. Во многих странах мира нет такого понятия как: автономная республика, область, округ и т.д., какое существуют в нашей стране.

Ни один народ не отказался бы иметь своё государство, более того, сверхдержаву, если имел бы для этого возможности. А если где-то и существует такой народ, даже не мечтающий об этом, то это не народ и им можно пренебречь.
Но если от грёз перейти к реалиям, то надо по одёжке протягивать ножки. В России живёт около 200 разных народов и далеко не все народы имеют свою какую-либо автономию. У нас какие-никакие, пусть на паях, но они (автономии) есть.
По истории человечества ни одно государство, автономия, народ не являются чем-то застывшим. Всё течёт всё меняется. У нас тоже было время своей государственности, было и по другому. Сейчас вот автономии на паях, а будущее, будущее известно лишь Всевышнему.
Я не хочу свою автономию любой ценой для нашего народа. Для создания своей автономной республики должны быть все предпосылки, а не только один Указ Б. Ельцина, подписанный им в своё время из своих конъюнктурных соображений. Какой народ по этому указу-закону о реабилитации получил всё сполна? Ни один!

Обобщая свои мысли, вопрос сформулирую так: будет ли ?Барс Эл? опираясь на Закон ?О реабилитации? и постановления государства Россиийского бороться за полную реабилитацию карачаево-балкарского народа? Я прекрасно понимаю, что ?Барс Эл? не будет заниматься восстановлением или созданием своих автономий, хотя:

Ты прекрасно понимаешь, что "Барс Эль" не будет заниматься восстановлением или созданием своих автономий, но спрашиваешь будем ли мы заниматься полной реабилитацией, которая предполагает восстановление своих автономий? Сам спросил, сам ответил? А откуда тебе это известно?

хотя ( "Джер башында къайсы бир халкъны да миллет идеясы ? энчи къралын неда автономиясын къурауду эмда аны сакълауду, айнытыуду...
Правильно, по этому мы будем стремиться создать своё мощное государство со своим космодромом, атомными ледоколами, электростанциями, академиями наук...)

Энчи къраллыкъ ? Миллет Терекни тутуб тургъан тамырыды, эм базыкъ, эм кючлю бутакълары уа ол Терекни ? дин, тил, джурт, тарих, культура. Терекни тамыры болмаса, бутакъларын къалай къутхарлыкъса?)...

У нас разные представления о деревьях-народах. Я, как художник, вижу по другому. Мне кажется, корнями являются именно: язык, культура, религия, история и территория компактного проживания. А автономия является стволом, на котором держаться ветви, ветки и плоды. Все они взаимосвязаны, но зрить надо в корень. Ствол дело наростное, да и разные деревья в одном саду не диковинка. При желании могут красиво цвести и пахнут.
Билял, никто не спорит с тем, что в идеале хорошо иметь свою автономию. Но кто мешает сегодня карачаевцам изучать, поддерживать и развивать свой язык, культуру, религию и историю, кто мешает жить в своих сёлах и городах? Другие народы или наше самосознание? Почему нельзя поддерживать корни всех народов КЧР, а не грызться друг с другом вместо братской поддержки?

Но даже при нынешних республиках ( не трогая единства КЧР, КБР), на основе Закона , можно же восстановить то, что было до депортации и что было намечено правительством России. Об этом говорил и Токов Абдуллах.
Абдуллах и сейчас занимается этим и собирается заниматься впредь и в рамках "Барс Эля" тоже. И книга, про которую ты говоришь была у него в руках на телепередаче.

Книгу эту надо бы сканировать и поставить в электронную библиотеку ? об этом я неоднократно говорил. Но по непонятным причинам это не делается. Требуется наверно Верховное указание.

Если указание, то требуется "верховное". Но ты можешь ведь и попросить, а не повелевать, тем более, если это не твои подчинённые. Какой привет...
Мы не устанавливали приоритеты, сканируем и размещаем все наши книги. Если есть пожелания, можно их высказывать и обосновывать. Например Девушке Гор можно написать:"Эгешчигим, иги къызча менден джаш болда ол китабны библиотекагъа бир сал, мен аны башхаладан эсе бюгюнлюкде бегирек керекге санайма. Аллах разы болсун сеннге". Я уверен, напиши ты в таком тоне, книга давно пылилась бы в библиотеке.

Один из пяти столпов, о котором ты говорил ? это родная земля. Так вот эту родную землю отбирают у балкарцев. Как себя поведет в этом вопросе ?Барс Эл??

Билял, я не "Барс Эль". Мы в Эльбрусоиде разработали новые принципы формирования организации и обратили внимание людей на главные направления работы. Как себя будет вести "Барс Эль" будет решать народ на своих съездах, конференциях, собраниях и т.д. У тебя есть полное право озвучивать свои взгляды, как по разным вопросам, так и по работе самой организации. Самому лично или через представителя вашей фамилии.
Я могу высказать свою точку зрения, а поддержит это народ или примет другое решение, которое будет обязательным и для тебя и меня покажет время.
Моё мнение о балкарских землях, если коротко, такое: весь мир приглашает всеми силами к себе инвесторов и получает свои выгоды. На наши балкарские земли пришли инвесторы без нас, по решению федеральных властей. Есть три варианта решение вопроса.
1) Кричать, топать ногами, стрелять в воздух, распугать всех инвесторов и оставить всё как есть. Инвесторы народ пугливый, особенно в туристической отрасли. Зачем им вкладывать туда, куда туристы не поедут.
2) Ничего не делать и всё пустить на самотёк.
3) Постараться получить максимум выгод для народа в виде рабочих мест, социальной помощи, местных налогов и возможного соучастия в бизнесе.

Я выбираю трудный путь, хочу получить возможный максимум выгод для народа. Но решать не мне, а народу, в лице представителей фамилий. Мне, как руководителю организации вменяется в обязанность выполнение решений съезда всеми законными способами.

P.S. Тема открыта больше для ознакомления людей с принципами работы организации, по оргвопросам и т.д. , а не для политических баталий. Просьба не отклоняться от повестки дня и соблюдать регламент. У нас на носу съезды в каждом отделении и хотелось бы по-больше ответить на соответствующие вопросы.
борис 22.10.2011 15:42:14
Папин Южак
Абсолютно точно. Все остальное демагогия и профанация.
KALAYSA Pictures 22.10.2011 15:53:48
Билял, я не "Барс Эль". Мы в Эльбрусоиде разработали новые принципы формирования организации и обратили внимание людей на главные направления работы. Как себя будет вести "Барс Эль" будет решать народ на своих съездах, конференциях, собраниях и т.д. У тебя есть полное право озвучивать свои взгляды, как по разным вопросам, так и по работе самой организации. Самому лично или через представителя вашей фамилии.
Я могу высказать свою точку зрения, а поддержит это народ или примет другое решение, которое будет обязательным и для тебя и меня покажет время.


Вот это ключевой момент, который не все еще до конца понимают. Т.е. понятно что фамильная организация, но во главе угла видя вас, так же и от вас ожидают решений Барс Эль. И сейчас у многих возникают вопросы в зависимости от собственных забот именно к вам. Все ожидают что собрав народ в "своей" организации, вы так же выйдете на трибуну и будете указывать путь-дорогу. Может это и хороший вариант, но против устава не пойдешь..) Более того, по сути Барс Эль пока есть только юридически, сейчас это только проект, и все нынешние члены организации - очень уважаемый и достойные из народа, но они только на время запуска там, поскольку юридически иначе не возможна регистрация организации, и сейчас можно только предполагать о будущих решениях Барс Эль исходя из Устава. А когда в него войдут делегаты от фамилий, тогда и будет Барс Эль, тогда и руководителей отделов, филиалов утвердят и с целями определятся. Только тогда эти люди путем дебатов, споров и голосования и будут решать куда и как идти народу. Им и надо будет задавать эти вопросы. Вот этот момент многие не до конца понимают. Я сам только сейчас это понял)) если я правильно понял))
Sabr 22.10.2011 17:46:33
"Для создания своей автономной республики должны быть все предпосылки, а не только один Указ Б. Ельцина, подписанный им в своё время из своих конъюнктурных соображений."

Гюнахны толусу бла Ельциннге кюреб да къоймайыкъ.
70 тыс. подписей с требованием восстановления Карачаевской автономии, уничтоженного сталинским режимом в 1943 году + решение парламента Карачаево-Черкесии о восстановлении Карачаевской государственности - вот что послужило основанием и предпосылками для принятия положительного решения Ельциным нашего вопроса. А дальше что случилось - это на совести тогдашних наших руководителей.

" Но ты можешь ведь и попросить, а не повелевать, тем более, если это не твои подчинённые. Какой привет..."

В повелительном тоне ни с кем не говорю и не говорил, тем более с Девушкой Гор. Важность и нужность этой книги очевидна. Её надо ставить в библиотеку не ради чьей- то просьбы.

...что у нас было и что надо восстановить написано в книге ?Карачаевцы. Выселение и возвращение?, изданная в 1993 году. Книга была подготовлена к изданию рабочей группой по реабилитации карачаевского народа с предисловием заместителя Председателя Государственной комиссии по реабилитации карачаевского народа В.И.Хубиева.

Бютеу материалла бир джерге джыйылгъан ? бек магъаналы китабды. Ол, ким да ? артыкъсыз да джаш тёлю ? окъургъа, билирге тыйыншлы китабды. Ол халда, аны экинчи китабы да джазылыргъа, чыгъаргъа керек эди ? алай а, тыйгъычла болуб, этилмей къалгъанды. Биринчи китабны джазгъан, экинчисин да джазаллыкъ адамла, илмуланы докторлары (Караева Зухра, Тоторкулов Шагъабан, башхала да) сау-эсендиле, айтылса, поддержка болса ? ол иш тамамланныкъды. Бу китабха бир эс бёлюрсе, бёлдюрюрсе, Алий.

"P.S. Тема открыта больше для ознакомления людей с принципами работы организации, по оргвопросам и т.д. , а не для политических баталий. "

ОК. Джангыз бир зат эсде болсун: мен айтхан къуру мени оюмум тюлдю (алай джазсам да): Къарачайда, Малкъарда да менича сагъыш этгенле кёбдюле. Къайсы вопросда да тюзюн, болгъаныча айтмай, бир иннетге келиб, алгъа бараллыкъ тюлбюз. Биригиб, халкъыбызны сакъларгъа, айнытыргъа Аллах онг берсин.
Ракан 22.10.2011 19:27:01
Папин Южак
А по поводу твоего вопроса, Ракан, могу сказать следующее: если род "Ат-айтмазовых опорочится", напишем об этом в газетах и журналах, сообщим по радио, покажем по телевидению и...выселим на Луну.


Это, что касается предыдущего делегата. Налат таш. Относительно второй части вопроса.
Вот он я, хочу попасть делегатом. Для этого мне надо дискредитировать уже выбранного, чтобы его исключили. А как дальше? Надо провести новый съезд внутри рода, выбрать нового, а затем писать заявление вновь?
На самом деле никуда я попасть не хочу, привел для примера, вдруг кто-нить с недружественной Луны захочет попасть.

Вопрос не праздный. Меня интересует защищенность делегатов, их полномочия и права. Никто не захочет повлиять на политику его деятельности? Извне.
Лигамент 22.10.2011 21:19:16
салам аликюм. у меня вопрос по поводу учебников по родному языку. Али Тоторкулов говорил, что если даже не будет денег то можно в конце концов взять кредит, отпечатать книги, продать по школам и вернуть кредит. но есть ли готовый материал для выпуска в печать? кто ни будь сейчас занимается подготовкой материала по родному языку и литературе?
Sabr 22.10.2011 21:56:58
Положение с учебниками карачаевского языка и литературы - катастрофическое. Тираж тех нескольких учебников, изданных для некоторых классов, мизерный - бир районну школларына да джетмейди. И качество оставляет желать лучшего. Первое, за что надо взяться - это издание учебников, которые могли бы удовлетворить и качественно и количественно школьников всех классов.

Бюгюн не халдады ана тил бла литературадан окъутуу? Къысха бир юлгю:
"Къарачай" газетни 2011 джыл октябрны 20-да чыкъгъан 88-чи номерини 3-чю бетинде интервью "Окъуу китабла джокъдула да..."

Къарачай тил бла адабиятдан дерс сагъатланы аздан аз этиб баргъанлары, дерс китабла болмагъанлары, чыкъгъанлары да сабийле окъурча болмагъаны - бары да сабийлеге билим берирге чырмау боладыла. "Бу барыудан барса, ана тилден дерслени тыйыб къояргъа боллукъдула" деген къоркъуу да барды.

Окъугъуз, аланла, не бола тургъанына сагъыш этигиз. Башха республикалада болмагъан къыйынлыкъ, бизде артыкъ нек болады?

Джарсыула
ОКЪУУ КИТАБЛА ДЖОКЪДУЛА ДА...

Къайсы школгъа барсанг да, къарачай тил бла ана литературадан окъутхан устазла окъуу китабла джокъдула деб, тарыгъыр ючюн къалмайдыла. Алай эсе, сора устазла сабийлени къалай окъутадыла?

Бу эмда башха сорууланы ?Къарачайны? корреспонденти КЪОБАНЛАНЫ Махмут Зеленчук районда Ильич элни орта школунда къарачай эмда ана тилден окъутхан устаз БАЙРАМУКЪЛАНЫ Аскерни къызы Назифатха бергенди.

Мен бу школда 1959-чу джылдан бери ишлейме, - дейди ол. - Карачаевск шахарда педагогика институтну, школда ишлей тургъанлайыма, заочно бошагъанма. Ол джыллада устазла азлыкъ этиучен эдиле да, устаз болмагъаны себебли, 4-чю классда орус тилден дерслени бардырыб башлагъан эдим. Алты ай ишлеген болур эдим, устаз табылгъанында, мени ал башланнган класслагъа кёчюрген эдиле. 1965-чи джылгъа дери ишлеб турдум ол класслада. Къолума дипломуму алгъанымда, ана литература бла къарачай тилден тамада сохталаны окъутуб тебредим.

Ол джыллада окъуу китабла джетишеми эдиле?

Окъуу китабланы не тюрлюсю да, джетишген къой, эркин табыла эдиле. Сохта китабын джыртса неда тас этсе, башха китаб бериле эди. Ол джыллада китабла бла байламлы болуб, бюгюнча проблемала джокъ эдиле. Къуру окъуу китабла эркин болуб къалмай, методика литература да эркин эди. Ангыламагъан затыбыз болса, алагъа къарай эдик. Энди уа окъуу китабла джетмегенлери бла къалмай, методика литература да джокъду.

Сиз айтхандан, 5-11-чи класслада дерслени бардырасыз. Китабла асламысына къайсы класслада окъугъан сабийлеге джетишмейдиле?

Ол класслагъа джетишеди, бу класслагъа джетишмейди, дерча тюлдю болум. Болум бютеулей да аманды. Китабла джокъну орнундадыла.
Тюзюн айтсакъ, хар сохтаны кесини китабы болургъа керекди. ?Китабынг бола тургъанлай, дерсинги нек этмей келгенсе?? - деб сорургъа боллукъса. Китабы болмагъаннга уа алай сораллыкъ тюлсе.

Андан сора да, андамында къалгъан эски китабла бла сабийлеге дерс бералмайса. Нек десенг, Совет Союз чачылгъанлы 20 джыл болады. Социализмден капитализмге кёчгенбиз. Ол эски китабла Совет Союзну заманында окъугъан сохталагъа деб джазылгъан эдиле. Бюгюннгю заманны излемине келишмейдиле. Сора кесингча бир затланы джыйышдырыб, сохталагъа хапар айтыргъа керек боласа.

2010-чу джылны аягъында 4-чю классха ана тил, 6-чы, 7-чи класслагъа да къарачай тилден окъуу китабла чыкъгъандыла. Ала да келишмеймидиле?

Келишмейдиле деб, айталлыкъ тюлме. Джангыз, 6-чы, 7-чи класслагъа джораланнган къарачай тилден окъуу китабла бир да къыйын тилде джазылгъан китабладыла. Сабийлеге тынч ангылаталмайса. Къайсы окъуу китабны алыб къарасанг да, ол сабийле тынч ангыларча болургъа керекди.

Айтыугъа кёре, къарачай тилден сагъатланы аз этгендиле, дейдиле. Алай эсе, сагъатларыгъыз аз болгъан болурла? Айлыкъ сагъатлагъа кёре тёлене шойду да?

Джангы окъуу джылдан бери, къуру мени тюл, башха устазланы да сагъатларын аз этгендиле. Сёз ючюн, мени 5-чи классда беш сагъатым, 6-чы классда беш сагъатым, 7-чи классда тёрт сагъатым бар эдиле. Энди 5-чи классда эки сагъатымы, 6-чы классда эки сагъатымы, 7-чи классда бир сагъатымы къысхартхандыла бир ыйыкъны ичинде. Алай бла мени бусагъатда 14 сагъатым барды. Джангы окъуу джылгъа дери уа хар ыйыкъда 18-20 сагъатым болуучан эди.

Айлыкъ алыуум да сагъатларыма кёре болгъанды. Озгъан джыллада айына 6-7 минг сом алыб тургъан эсем, энди 5 минг сом алама. Мен а ?РСФСРни халкъ окъуууну айырмасы? деген сыйлы атны джюрютеме, баш категориялы устазма. Иш стажым 50 джылдан асламды.

Айлыгъымы аз болгъанына алай да къыйналмайма.
Къарачай тилден сагъатларымы азайгъанларына къыйналама. Нек десенг, алайсыз да сагъатларым аз эдиле. Сабийлеге терен билим берирге мадарым джокъ эди. Энди уа болум андан да аман болгъанды.


Бара-баргъан заманда Москвадан сабийлени кесигизни тилигизде окъутмагъыз деб, къояргъа да боллукъдула. Ол а игиликге келтирлик тюлдю.
Sabr 22.10.2011 22:27:27
Зав. кафедрой карачаево-балкарского и ногайского языков и литератур КЧИПКРО Мамаева Фатима Таугериевна:

У нас есть целый центр родных языков в институте повышения квалификации работников образования КЧР, где потихонечку добиваемся денег для издания учебников на родных языках республики и повышаем квалификацию учителей родных языков.

Устазлыкъ ишде ана тилибизни ёсдюрюрге, сакъларгъа дагъан болургъа кюрешебиз. Ай медет, ана тилде дерслик китабланы чыгъарыргъа ачха джетмейди.

Быйыл келген ачхагъа кёре, Сюйюнчланы Азаматны 6-чы классха ана литература, Къараланы Асиятны 11-чи классха къарачай литератураны теориясы чыгъарыкъды, Аллах айтса. Бизге джетген ачхагъа кёре - къуру ма ол эки китаб, тиражлары да бек аз боллукъду. Не этейик, къурудан ол да игиди. Быйыл берилген 2 миллион сомгъа 4 миллетге 8 китаб чыгъарыргъа тюшгенди.

Китаблагъа редакторлукъ, корректорлукъ этерик билимли адамла хазырдыла. Айтыры, болушуру болгъан адам бар эсе, бек разы боллукъбуз. Бизде ана тиллени аралыгъында литературадан джангы программала къурашдырыллыкъдыла кёб турмай. Ары джангы авторланы чыгъармалары да кирирча боллукъдула.

Правительствогъа, Халкъ джыйылыугъа, Министерстволагъа письмола, айланыу къагъытла джазгъанлай турабыз ? алай а, кереклиси чакълы бир ачха бёлюнмейди. Аны себебли, китабла чыкъмайдыла, чыкъгъанлары да аз сан бла. Бу тарыгъыу 20 джылдан аслам заман барады, хазна тюрлениу джокъду.

Энтда бир 20 джылны былай барса, тил унутулуб, китабла да керек болмай къалыргъа боллукъдула.
Sabr 22.10.2011 22:32:22
Лигамент
Ас-салам!

Айыб этме. Бу мен джазгъанланы сорууунга къошакъча кёр.

Сорууунга уа, Алий кеси, неда учебниклеге джууаблы адам айырылгъан эсе - ол - джууаб этерик болур.
Читают тему (гостей: 1)

Форум  Мобильный | Стационарный