СЕМЕНЛАНЫ ДЖЫРЧЫ СЫМАЙЫЛ

Sabr 03.12.2010 06:45:00

1 0

Къарачайны эм уллу Джырчысы эмда Поэти
СЕМЕНЛАНЫ ИСМАЙЫЛГЪА (ДЖЫРЧЫ СЫМАЙЫЛГЪА)
аталады бу тема.

Тамада къауумдан аны таныгъан, билген, айтыры болгъан, ушакъгъа къошулса - бек разы боллукъбуз.
Джаш къауумдан аны джазгъанларын тинтгенле бар эселе, алагъа да "хош келигиз" дейбиз.

Джангыдан таныйыкъ Къарачайны закий Адамын.

Ответы

Sabr 09.12.2016 04:04:40
Сообщений: 7254
Цитата
Сэстренка пишет:
Гошаях Сырт деб Къызыл-Къалада Гошаяхны къатынамы айтылады былайда?
Гошаях сыртында мен чалкъы чала да тургъанма. Алай а, башында айтылгъан Гошаях сырты Уллу Къарачай джанында болур...Тюзюн билмейме, джангылтмайым.
Sabr 25.01.2017 23:18:49
Сообщений: 7254
https://www.youtube.com/watch?v=wiE1IbLA0Ik

Загрузка плеера


Выселение. Песня о депортации карачаево-балкарского народа.
Правообладатель песни и клипа Z-video! Изготовлено в 2006 году студией "Умар-видео". Исполняет Касбот Тамбиев.
Музыка Касбота Тамбиева. Слова Сымаила Семенова.
Сэстренка 18.01.2018 17:53:06
Сообщений: 9922
Семенлени Исмаилны кёчкюнчюлюкге дери басмадан чыкъгъан китаблары (джыйым китаблада да):
Назмула. — Микоян-Шахар: 1937.
Джырла бла ийнарла. — Микоян-Шахар: 1938.
Джырла бла назмула. — Микоян-Шахар: 1939.
Литературный сборник. — Ворошиловск: 1939.
Стихи и песни. — Пятигорск: 1940.
Къарачай. Поэтлени альманахлары. — Микоян-Шахар: 1940.

Бу списокну Харун Акбаев берди мени сорууума джууабха Фейсбукда. Анда бир сеир ушакъ башланды Исмаил Семеновну бир назмусуну юсюнде.



Эчкиге гаккы табдыргъан,
Тауукъгъа бышлакъ сыкъдыргьан,
Джылкъыдан джюнле къыркъдыргъан,
Къойлагьа оноу тутдургьан
Сталинибиз джашасын!

Козы яйца сносят,
Куры – сыроделы,
Кони шерсть приносят,
Овцы – управделы…
Всё это сумевшему,
Сталину мудрейшему –
Слава!
Исмаил Семенов 1939 г.

Кертиси да 1939 джылдамы джазгъанды, огъесе Къарачайны кечюргенден сорамы джазгъанды Джырчы Сымайыл бу назмуну деб барады ушакъ.

Я самая классная на форуме))))))))))))))
Сэстренка 10.03.2018 05:51:43
Сообщений: 9922
Фейсбукда страница барды https://www.facebook.com/ismail.semenov/ , анда да кеб материал барды Семенов Исмаилни джашауундан, творчествосундан.

Я самая классная на форуме))))))))))))))
Sabr 11.03.2018 02:33:22
Сообщений: 7254

1 0

СЕМЕНЛАНЫ ИСМАЙЫЛ
БАЛАЛА

Ата деген, алам чакъны тахсасы,
Ана деген, джашил чакъгъан бачхасы,
Бала деген, кёзден тамгъан джаш кибик,
Туудукъ деген туугъанынгдан баш кибик.

Он балагъа он джарсыу бла, къарадым,
Тауну тюзню ала ючюн тарадым,
Къолдан келген дыккы болуб, уялдым,
Кереклерин табалмайын къыйналдым.

Аягъым - ат, къолум - къамчи, кюрешдим,
Табханымы барына тенг юлешдим,
Джюрек бла барысына илешдим,
Ала ючюн хар къыйын бла бетлешдим.

Бала деген, бал ёзеклей, кёл джазар,
Камсыклыгъы, хатасы бла гюр чачар,
Ана, ата джюрегинде джер ачар,
Аласыз а джашауунгдан нюр къачар.

Хар баланы хатхунгдады оюму,
Эсден чыкъмай, ёсюм, кийим, тоюму,
Гитчеликде, гитче хурмет, дегенлей,
Уллу болса, уллу насыб келгенлей.

Эй, балада иги, аман болмайды,
Хар бирини джери башха, толмайды,
Ашхы бала - кёлге джууаш тийиучю,
Къылыкъсызы - сагъышынгы кериучю.

Ашхы бала, кёзге кирмей, тынч турур,
Камсыгы уа хар кюнюнге хынч урур,
Эй, камсыкны, ашхыны да сюесе,
Кёл джылыуну тенг юлешиб бересе.

"Сезиу - кёлден, бала - белден", джанынгды,
Къууандырса, ачытса да - къанынгды,
Манга, Аллах, он насыбны бергенди,
Он бала да къанатларын кергенди.

Хар сабийде бирер тюрлю керамат,
Хар бири да бирер тюрлю аламат,
Бала деген джандан тамгъан тамчыды,
Аны джыкъгъан - сени джыкъгъан ачыды.

Эй, камсыкга "тынч бол"-дей да, уруша,
Ашхынг бла, сюйюм тартыб, туруша,
Джылауугъунг назик тиер кёлюнге,
Къылыкъсызынг байау этер элинге.

Эй, баланы джангылычы - кесибизден,
Акъыл бюгюу - къагъанакъдан, бешигинден,
Да, балада къыяу болса - къыяуунгду,
Ой, балада асыу болса – махдауунгду.

Сабий ангы кёрген затын сингдиреди,
Алай бла юйню тинин билдиреди,
Ата-ана, уллу борчду, кераматды,
Бала деген, Аллах берген, шафаатды.

Сыйлы борчду, ой, баланы ёсдюрюу:
Акъылына - сингдиририн сингдириу,
Сезиуюне - сезиу сынау, эслетиу,
Тёнгегин да - чыныгъыу бла ийлетиу.

Джангыз къарын тоюуу бла болмайды,
Бермегенинг кёрюнмейин къалмайды,
Эй, тин тартхан, халкъда орун алыучу,
Хар ишинде, айтылырлай болуучу.

Да, сабийге, кёб джаны бла къарарыкъса,
Хар халине башха бир джол табарыкъса,
Ол джыласа, аны бла джыларыкъса,
Ол къууанса, аны бла къууанныкъса.

Ёмюр деген, бизден кете, алагъады,
Эски чакъдан джангы заман тамадады,
Ата-ана анга къулакъ салыр болсун,
Балаланы айтханларын алыр болсун.

Ол заманда, бала юйден айырылмаз,
Башха джерде тин шохлукъну излеялмаз,
Шоху болур - джууукъ, ата, анасы,
Алай бла да болмаз джашау хатасы.

Он баланы алай бла ёсдюрдюм,
Барлыгъымы, джокълугъуму кёргюзтдюм,
Хар бири бла джандан-джаннга сёлешдим,
Ушагъына, тенглик этиб, тенглешдим.

Шукур этер бирер адам болдула,
Окъудула, юйюр-арбаз къурдула,
Аман джолгъа бириси да кетмеди,
Бет къызартыб, мени арсар этмеди.

Он бармагъым - он балам дей тура эм,
Акъылымда келирлерин къура эм,
Барысы да бичгенимча джолланды,
Чарпымайын джашаууна атланды.

Эй, уланны онглусуду кёл керген,
Хей, къызынгы насыбыды онг берген,
Ай, жюрекни ойнатхана - туудукъду,
Кёлню тёрю - ол туруучу турукъду.

Ата болгъан - алам чакъгъа джанашыр,
Ана болгъан джер джюзюне джарашыр,
Балам,-деген,- бёгек болур, бюгюлмей,
Къарт кюнюнде, джакъсыз болуб, тюртюлмей.

Ата деген - кёкге къанат ачханлай,
Ана деген, джандет нюрюн чачханлай,
Бала деген - джандан къобхан бир урукъ,
Аллах салгъан, сейир этер, бир джорукъ.

1980. О Октябрь. Терезе. КЧР.

ИСМАИЛ СЕМЕНОВ
ДЕТИ
Мирозданья безмерного тайна - отец,
Мать - цветущей зеленой природы венец,
Как святая из глаза слеза нам - дитя,
Ну а внуки - отрада земного житья.

Я их десять растил - равно столько ж забот,
Из-за них не гнушался земных я работ,
Когда больше не мог, еле стыд превозмог,
Как душила нужда их, душой изнемог.

Сделав ноги конем, руки плетью, я жил,
Что нашел, равно детям на всех разделил,
Навсегда в сердце всех их своем поселил,
Из-за них сколько трудностей я пережил.

Словно меда исток, смягчит душу дитя,
Озорство шалуна, гомон лечат тебя,
В сердце мир с ним откроют и мать, и отец,
Свет из жизни сбежит без дитя, наконец.

Все стремленья детей в твоем сердце живут,
Рост, одежда, еда – из ума не идут,
Когда малы они - обоянье своё,
Подрастут, как они, грядет счастье твоё.

Из твоих - лучше-хуже не будет детей,
Каждый место свое лишь займет из детей,
Смягчит сердце хороший ребенок –твое,
Шаловливый - прибавит раздумье свое.

А хороший спокоен, не мозолит глаза,
С шаловливым же жить нам спокойно нельзя,
Любишь ты их обоих всегда, пока жив,
Отдаешь им тепло, душу всю разделив.

Чувств – исток изнутри, а дитя - как душа,
Примешь радость, печаль –своего малыша,
Десять судеб и счастий подарил мне Аллах,
Десять - крыльев своих ощутили размах.

В каждом вашем дитя свой особенный свет,
Каждый сам по себе несет лучшего след,
Как святая из глаза слеза нам - дитя,
Кто повалит его, тот повалит тебя.


Шалуну скажешь, «тише», поругаешь его,
В жизни делишь с хорошим, с любовью, ты всё,
Истончит твою душу плаксивый тебе,
Невоспитан – укор лишь разносит в селе.

Эх, ошибка дитя - истекает от нас,
Становленье ума – зреет в люльке у нас,
Коль в дитя есть изъян - он и твой есть изъян,
Если пользу принес- весь в отца мальчуган.

Ведь дитя, что увидит, только это возьмет,
И культуру семьи в каждом жесте несет,
Мать-отец – большой долг, и от них карамат,
А дитя, дал Аллах им его в шафагъат.

Долг почетный растить своего малыша,
Ум сознаньем его напитать не спеша,
Чувств своих - испытать, и на них указать,
Ну а тело свое – закалять, приучать.

Лишь пресытить желудок - не дело совсем,
Что не дал ты ему - будет ясно ведь всем,
Тянет к духу – в народе лишь место сему,
Чтоб в поступке любом проявиться ему.

Да, к ребенку подход - со всех ведь сторон,
Нрав у каждого свой и особенный он,
Потому, когда плачет, с ним плакать и вам,
Когда радость - и радость делить пополам.

Век, от нас уходя, переходит весь к ним,
Время старое, новым сменяя – большим,
Мать с отцом держат ухо востро пусть к тому,
Чтобы речи детей были им по нутру.

И тогда не расстанется с домом дитя,
Не нужны в других землях по духу друзья,
Станут ближе родные, отец его, мать,
И тогда ему в жизни и горя не знать.

Я всех десять детей так старался растить,
И нужду, и достаток смотреть и делить,
По душам я отдельно с детьми говорил,
Становился ровесником, беды делил.

Слава Богу, они стали в жизни людьми,
Отучились, и семьи-дворы завели,
И плохою дорогой никто не пошёл,
Чтоб краснел я за них, и стыдом изошёл.

Десять пальцев моих – моих десять детей,
В голове я держал их приход, как гостей,
Все они, как хотел, в жизни путь обрели,
Без потерь все тропою своею пошли.

Славный сын – поднимает он душу отца,
Счастье дочери радость его до конца,
А играет от внуков лишь сердце его,
В сердце трон – если внуков туда занесло.

Ближе к чекам вселенной, когда ты - отец,
В любом месте Земли есть для мамы венец,
Пусть дитя будет горд, несгибаем всегда,
Чтобы старым - гонимым не быть никогда.

В небо крылья дарует тебе - твой отец,
Мать – свет рая тебе донесет, наконец,
Дитя – сердца частица, живущая в нём,
И Аллахом поставленный, дивный, закон.

17.02. -09.03.2018 г.

Перевел Н-М.Лайпанов


Сэстренка 13.04.2018 12:45:55
Сообщений: 9922
57 жыл мындан алгъа 12-чи апрелде жазылгъан назму
СЕМЕНЛАНЫ Исмайыл
(1870 – 1981)

ГАГАРИННГЕ
Адам деген онглуду:
Къанатсызлай учады,
Дун-дунияны ташасын
Билим бла ачады.

Терен кёкню кенгине
Бу жаш чыкъды, ёч алып,
Саулай Жерни юсюне
Унутулмаз эн салып.


Ётгюрлюкге белгиди
Бу уланны этгени:
Кёкге учуп чыкъгъаны,
Жулдузлагъа жетгени.


Билим деген – сейирди,
Гъаршдан хапар алдыргъан,
Акъыл деген – теренди,
Хауа жолла салдыргъан.


Жер дегенинг – устазды,
Онглу ишле этдирген,
Кёк дегенинг – муратды,
Мийикликге жетдирген.


Гагаринни кючюнден
Жерге къууанч чачылды,
Бюгюн Тейри Эшиги
Сау дуниягъа ачылды.


1961 ж., апрелни 12-си.
Къызыл Октябрь

Публикация Абдуллаха Бегиева

Я самая классная на форуме))))))))))))))
Sabr 02.09.2019 13:31:57
Сообщений: 7254





https://proza.ru/2019/02/17/1012?fbclid=IwAR2jTfeKNSso4elCCU5jdE4gvO5twwy5N65b07AI524uWNnD4gZtkU87dWY

Исмаил Семенов. Акътамакъ
Софи Трам-Семен
ДОРОГОЙ ЧИТАТЕЛЬ!
Поскольку произведения репрессированного поэта до сих пор не изданы в оригинале, а в выпущенных книгах имеется и инородное "творчество", здесь выставляю оригинал лирической поэмы, романа в стихах, АКЪТАМАКЪ, на Карачаево-Балкарском (Тюркском) языке.
Sabr 02.09.2019 15:24:15
Сообщений: 7254

1 0

https://www.facebook.com/groups/321318214576924/permalink/2964213653620687/?hc_location=ufi

Suat Önalan загрузил файл.
15 ч.

Aktamak Poema'nı Crillic Rus harfle bla Karaçayça cazılgan orijinali bılaydadı:
https://proza.ru/2019/02/17/1012…
TÜRKÇE LATİN HARFLİ HTM SAYFA BILAYDAN DOWNLOAD ETİLİP OKUNABİLİR.. (s.ö.)
İsmail Semenov. Aktamak
Sofi Tram-Semen
DOROGOY ÇİTATEL!
Poskolku proizvedeniya repressirovannogo poeta do sih por ne izdanı v originale, a v vıpuşçennıh knigah imeyetsya i inorodnoye "tvorçestvo", zdes vıstavlyayu original liriçeskoy poemı, romana v stihah, AKTAMAK, na Karaçayevo-Balkarskom (Türkskom) yazıke.
SEMENLANI İSMAİL
/Cırçı Sımayıl/
1870(77)-1981
AKTAMAK
Süymeklik destanı
Birinçi başı
AYŞA - HANIM ARİU, AKTAMAK
Aylana bardım da, cürüy bardım da,
Показать перевод

Aktamak.htm · версия 1


file:///C:/Users/Bilal/AppData/Local/Packages/Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe/TempState/Downloads/Aktamak%20(3).htm
Айшат 28.11.2019 17:09:51
Сообщений: 1986
ОЛ ТЫЛДАННГА МЕН ДА, СЕН ДА КЪОШУЛЛУКЪ...
Не ётюрюк, не къызгъанчлыкъ, не зарлыкъ,
Бир адамны биргесине туумайды,
Биз аланы джашау чакъда табабыз,
Да ол джюк да тынч джашаргъа къоймайды.
Къысха ёмюр, кёз къакъгъанлай ташайыр,
Кече, кюнню кючюн алыб, батдырыр,
Бир инсанны, джазыуундан къалдырмай,
Ёлюм деген, чунгуруна, атдырыр.
Ары тюшген, тылдан болур, джангыдан,
Джер ёзекде джангы кепге салыныр,
Уллу Аллахны, биз билмеген кючю бла,
Ол кепледен джангы сурат алыныр.
Ол тылданнга мен да, сен да къошуллукъ,
Ол чоюннга мен да, сен да тюшерик,
Аз ёмюрню таза кёллю джашагъан -
Олду бизге насыб юлюш теджерик.
Кел, джашауну аман шарт бла бузмайыкъ,
Хар бир джаннга хакъ игилик этейик,
Бирер джарлы, бир-бирибизге джан баса,
Бу дуниядан, алай бла кетейик.
ИСМАИЛ СЕМЕНОВ
(ДЖЫРЧЫ СЫМАЙЫЛ)
переводчик
ГЕНРИЭТТА МИЛОВИДОВА.
***
Ни зло, ни ложь, ни зависть ока
Не рождены природою при нас,
Мы обрели их в жизненный свой час,
Угаснут с нами, в миг, достигши срока.
Отпустим душу временную нашу,
Едва испить успеем жизни чашу,
Куда уйдет все то, за что мы бьёмся?..
В пучине вечности все, равные сольемся
И станем месивом, из коего Господь,
Вновь сотворит живой круговорот.
1978г. Москва.

Если радость придет, радость прими
И не гордись, будь достоин ее.
Если горе придет, губы сожми
И не страшись, будь достоин его.

К. Кулиев
Сэстренка 23.01.2020 15:59:58
Сообщений: 9922
Народный певец Карачая. Как жил и о чём писал поэт Исмаил Семёнов Еженедельник "Аргументы и Факты" № 47. АиФ-СК 20/11/2019

Из архива организации «Эльбрусоид»



В одном из посёлков КЧР именем основоположника карачаевской литературы Исмаила Семёнова назвали дом культуры. Поэт родился в Российской Империи, а умер в СССР, прожив более 100 лет. Как складывалась его жизнь и творчество - в материале «АиФ-СК».
Начинал с зикиров
Исмаил Семёнов родился 3 марта 1891 года в ауле Учкулан, рос в обеспеченной карачаевской семье. Родители были очень религиозными людьми. Прапрадед Калтур был известным народным певцом-импровизатором.

Исмаил Семёнов Фото: Из архива организации «Эльбрусоид»
«Отец Исмаила Унухнесколько раз совершил паломничество в Мекку, скончался в Саудовской Аравии во время очередного хаджа и был похоронен в Каабе, - рассказывает доктор филологических наук Зухра Караева, изучавшая биографию и творчество Семёнова. Как писал народный поэт Карачаево-Черкесии Назир Хубиев, мать Исмаила Семёнова, Джулдузхан Биджиева, была сказительницей и нередко разговаривала стихами собственного сочинения.






Мальчик ходил в школу при аульской мечети. Обучал его Назали-хаджи. Исмаил с лёгкостью усвоил арабское письмо и чтение Корана. В 14-15 лет продолжил образование в селе Кёнделен у балкарского эфенди. По непотверждённым данным, обучался также в Дагестанском духовном училище.
«К 20 годам Исмаил получил серьёзное образование на арабском языке. Знал основы шариата, хадисы, толкование Корана, историю ислама, прошёл также начальные курсы географии и астрономии, изучил восточную поэзию. С 20 лет начал писать духовные стихи - зикиры. Большую их часть создал до 1911 годов», - утверждает Караева.


В 1920-1930 годы он написал свои самые известные произведения - стихотворение «Минги Тау» («Эльбрус») и поэму «Актамак» («Белое горлышко»). По своей форме и содержанию его стихи были близки к фольклору. Поэт описывал увиденную им природу и встреченных людей во время поездок в гости.



Первую крупную поэтическую работу Исмаил посвятил будущей жене, красавице Анисат Ижаевой, дочери Окуба-эфенди из соседнего аула Карт-Джурт. Они познакомились на одном из тоев - (танцевальных праздников).
Названное тебе имя Анисат,
Имя, данное мной, -
Актамак,
Имя твоей прелести -
Акбулут! (белое облако).
Не могу говорить,
перехватывает горло.
Имя, заставляющее
стремиться к тебе - Таумарал
(горный олень).
Имя тоски по тебе -
Алтынджал (златокудрая).
Имя твое по шариату -
возлюбленная сердца.
Истинное имя твое - венчик райского света.
Любовное имя твое -
Сурахай,
Имя твоей красоты -
Айтолган (полная луна).
Имя твоей чистоты -
Акбабуш (Белая утка),
О, Аллах, Создатель, помоги мне.
В 1937 году вышел первый поэтический сборник «Джырла» («Песни»), изданный на латинице (карачаево-балкарский алфавит на её основе использовался до 1939 года). Следом ещё два. Однако большая часть произведений, написанных до 1940 года, осталась неизвестной, так как была уничтожена во время войны.
В 1940 году в Пятигорске вышел сборник стихов «Стихи и песни», куда включили 11 стихов Исмаила Семёнова в переводах известных российских писателей. В нём опубликовали также произведения другого народного карачаевского поэта Касбота Кочкарова. Составил сборник дагестанский литературовед и писатель Эффенди Капиев.



«В 1940 году Семёнова приняли в Союз писателей СССР, дали звание народного поэта Карачая. Наградили орденом Трудового Красного Знамени», - рассказывает Зухра Басхануковна.

К началу Великой Отечественной войны он разочаровался в советской власти. После 1940 года Семёнов писал в стол, так как в этот период в своих стихах возмущался перегибами и злоупотреблениями советских чиновников. Поэт писал, что они нарушили свои принципы, которым он в своё время горячо поверил.
Находясь со своим народом в депортации с 1943 по 1957 годы, Исмаил Семёнов похоронил на чужбине свою мать, родного брата, родственников и друзей. В это время он написал 24 стихотворения об испытаниях, выпавших на долю карачаевцев. В них он прямо называл Сталина тираном и критиковал его решения.
«Исмаила могли попросту уничтожить за такие слова. Но никто из соплеменников на него не донёс», - говорит Караева.
Размышляя о жизни
В 1957 году Исмаил вернулся из депортации и снова поселился в родном ауле Учкулан. Поэт Назир Хубиеврассказывал, как пришёл туда пешком из Карачаевска, чтобы лично познакомиться с народным певцом. Осенью того же года Семёнов переселился в аул Кызыл-Октябрь.
После возвращения на родину произведения Семёнова почти не печатали, он не упоминался в научных трудах. В 1963-1964 году его стихотворение «Минги Тау» попадает в учебник родной литературы для четвёртого класса, но без упоминания автора. А в 1966 году о творчестве Семёнова в монографии «Очерк истории карачаевской литературы» пишет учёный, член Союза писателей России Асият Караева.
«В последние годы Семёнов встречался только с близкими друзьями и родными, практически не выходя за этот круг общения. В своих стихах он размышлял о роли поэта, силе его правдивого и искреннего слова. Почти все произведения Исмаила Семёнова в этот период являются автобиографическими», - утверждает Зухра Басхануковна.


В стихотворении «Джырчы Исмаил» («Певец Исмаил») Семёнов писал: «Есть у меня одно-единственное утешение - народом данное имя Певец Исмаил. Даже после моей смерти останется это имя и в устах народа сохранится моя песня» (в подстрочном переводе Зухры Караевой).
Перед смертью карачаевский поэт переехал в село Терезе Малокарачаевского района. Он умер 8 августа 1981 года. Там же Семёнова похоронили.
Первый после смерти поэта выпуск стихов - «Джырла бла назмула» («Песни и стихи») - появился только в 1992 году. Его сообща издали известный поэт из КЧР Билял Лайпанов и предприниматель Дахир Семёнов, дальний родственник поэта. А в 1996 году литературно-художественный журнал «Минги Тау» («Эльбрус») в Нальчике напечатал его поэму «Актамак».
В 2011 году в Черкесске выходит его сборник зикиров. В 2015 году фонд «Эльбрусоид» выпустил двухтомник Исмаила Семёнова. В него вошли поэма «Актамак», стихотворения разных лет, зикиры и песни с нотами, статьи о жизни поэта.
До сих пор нет полного перевода произведений Семёнова на русский язык. Около 40 из них с подстрочником перевела Зухра Караева. Занимался этим и поэт Нюр-Магомед Лайпанов.
Кстати
Исмаил Семёнов был дважды женат. В этих браках у него родилось десять детей - шесть дочерей и четверо сыновей. Старший сын, Азрет, пошёл по стопам отца, стал народным поэтом Карачаево-Черкесии. Его стихи печатают в учебниках по родной литературе наряду с творениями отца. Любовь к поэзии унаследовал и сын Азрета Ракай.



«Отец начал писать стихи ещё в школьном возрасте. У него есть детские, любовные и бытовые произведения, философская лирика. Много стихов он посвятил моему дедушке. Собирал его произведения, ставшие народными», - вспоминает Ракай Азретович.

По его словам, хорошо владеет словом и самая младшая дочь Исмаила Семёнова Софья. Она закончила ГИТИС с красным дипломом. Работала в Черкесске режиссёром, писала пьесы и стихи. При жизни издала книгу своих стихов Маруа Семёнова, тоже дочь Исмаила.
«У меня четверо детей и внуков. К сожалению, я не могу похвастаться, что они проявляют поэтический талант. Но они изучают в школе произведения Исмаила и Азрета Семёновых, часто обращаются ко мне с вопросами о своих известных предках», - говорит Ракай Азретович.






Я самая классная на форуме))))))))))))))
Sabr 28.01.2020 17:10:08
Сообщений: 7254
Рая Кучмезова
Инициатор дискуссий · 3 ч.

Попытка присвоит авторство музыки песни « Минги-Тау»,композитору Тхабисимову, с удобным - «слова народные», конечно, случай чрезвычайный по афишированию полного отсутствию стыда и просто глупости.
И музыка и слова песни Исмаила Семенова, чему неопровержимых свидетельств много.
У меня вопрос другой - когда Карачай официально чествовал своего национального гения - Исмаила Семенова?
Что, не энтузиастами, а властью сделано для того, чтобы
его имя было закреплено в своей культуре и культуре Кавказа, как великого поэта и великой личности?
Чем объяснить бессилие интеллигенции народа и преступное равнодушие представителей народа во власти, которые и сделали возможным уже попытки присваивание другими национального символа, гимна?
Вопросы есть ещё...


https://www.facebook.com/groups/658602554276627/
Sabr 28.01.2020 18:02:03
Сообщений: 7254
Цитата
Сэстренка пишет:
Народный певец Карачая. Как жил и о чём писал поэт Исмаил Семёнов Еженедельник "Аргументы и Факты" № 47. АиФ-СК 20/11/2019

Из архива организации «Эльбрусоид»



В одном из посёлков КЧР именем основоположника карачаевской литературы Исмаила Семёнова назвали дом культуры. Поэт родился в Российской Империи, а умер в СССР, прожив более 100 лет. Как складывалась его жизнь и творчество - в материале «АиФ-СК».
Начинал с зикиров
Исмаил Семёнов родился 3 марта 1891 года в ауле Учкулан, рос в обеспеченной карачаевской семье. Родители были очень религиозными людьми. Прапрадед Калтур был известным народным певцом-импровизатором.

Исмаил Семёнов Фото: Из архива организации «Эльбрусоид»
«Отец Исмаила Унух несколько раз совершил паломничество в Мекку, скончался в Саудовской Аравии во время очередного хаджа и был похоронен в Каабе, - рассказывает доктор филологических наук Зухра Караева , изучавшая биографию и творчество Семёнова. Как писал народный поэт Карачаево-Черкесии Назир Хубиев , мать Исмаила Семёнова, Джулдузхан Биджиева , была сказительницей и нередко разговаривала стихами собственного сочинения.






Мальчик ходил в школу при аульской мечети. Обучал его Назали-хаджи . Исмаил с лёгкостью усвоил арабское письмо и чтение Корана. В 14-15 лет продолжил образование в селе Кёнделен у балкарского эфенди. По непотверждённым данным, обучался также в Дагестанском духовном училище.
«К 20 годам Исмаил получил серьёзное образование на арабском языке. Знал основы шариата, хадисы, толкование Корана, историю ислама, прошёл также начальные курсы географии и астрономии, изучил восточную поэзию. С 20 лет начал писать духовные стихи - зикиры. Большую их часть создал до 1911 годов», - утверждает Караева.


В 1920-1930 годы он написал свои самые известные произведения - стихотворение «Минги Тау» («Эльбрус») и поэму «Актамак» («Белое горлышко»). По своей форме и содержанию его стихи были близки к фольклору. Поэт описывал увиденную им природу и встреченных людей во время поездок в гости.



Первую крупную поэтическую работу Исмаил посвятил будущей жене, красавице Анисат Ижаевой , дочери Окуба-эфенди из соседнего аула Карт-Джурт. Они познакомились на одном из тоев - (танцевальных праздников).
Названное тебе имя Анисат,
Имя, данное мной, -
Актамак,
Имя твоей прелести -
Акбулут! (белое облако).
Не могу говорить,
перехватывает горло.
Имя, заставляющее
стремиться к тебе - Таумарал
(горный олень).
Имя тоски по тебе -
Алтынджал (златокудрая).
Имя твое по шариату -
возлюбленная сердца.
Истинное имя твое - венчик райского света.
Любовное имя твое -
Сурахай,
Имя твоей красоты -
Айтолган (полная луна).
Имя твоей чистоты -
Акбабуш (Белая утка),
О, Аллах, Создатель, помоги мне.
В 1937 году вышел первый поэтический сборник «Джырла» («Песни»), изданный на латинице (карачаево-балкарский алфавит на её основе использовался до 1939 года). Следом ещё два. Однако большая часть произведений, написанных до 1940 года, осталась неизвестной, так как была уничтожена во время войны.
В 1940 году в Пятигорске вышел сборник стихов «Стихи и песни», куда включили 11 стихов Исмаила Семёнова в переводах известных российских писателей. В нём опубликовали также произведения другого народного карачаевского поэта Касбота Кочкарова. Составил сборник дагестанский литературовед и писатель Эффенди Капиев .



«В 1940 году Семёнова приняли в Союз писателей СССР, дали звание народного поэта Карачая. Наградили орденом Трудового Красного Знамени», - рассказывает Зухра Басхануковна.

К началу Великой Отечественной войны он разочаровался в советской власти. После 1940 года Семёнов писал в стол, так как в этот период в своих стихах возмущался перегибами и злоупотреблениями советских чиновников. Поэт писал, что они нарушили свои принципы, которым он в своё время горячо поверил.
Находясь со своим народом в депортации с 1943 по 1957 годы, Исмаил Семёнов похоронил на чужбине свою мать, родного брата, родственников и друзей. В это время он написал 24 стихотворения об испытаниях, выпавших на долю карачаевцев. В них он прямо называл Сталина тираном и критиковал его решения.
«Исмаила могли попросту уничтожить за такие слова. Но никто из соплеменников на него не донёс», - говорит Караева.
Размышляя о жизни
В 1957 году Исмаил вернулся из депортации и снова поселился в родном ауле Учкулан. Поэт Назир Хубиев рассказывал, как пришёл туда пешком из Карачаевска, чтобы лично познакомиться с народным певцом. Осенью того же года Семёнов переселился в аул Кызыл-Октябрь.
После возвращения на родину произведения Семёнова почти не печатали, он не упоминался в научных трудах. В 1963-1964 году его стихотворение «Минги Тау» попадает в учебник родной литературы для четвёртого класса, но без упоминания автора. А в 1966 году о творчестве Семёнова в монографии «Очерк истории карачаевской литературы» пишет учёный, член Союза писателей России Асият Караева .
«В последние годы Семёнов встречался только с близкими друзьями и родными, практически не выходя за этот круг общения. В своих стихах он размышлял о роли поэта, силе его правдивого и искреннего слова. Почти все произведения Исмаила Семёнова в этот период являются автобиографическими», - утверждает Зухра Басхануковна.


В стихотворении «Джырчы Исмаил» («Певец Исмаил») Семёнов писал: «Есть у меня одно-единственное утешение - народом данное имя Певец Исмаил. Даже после моей смерти останется это имя и в устах народа сохранится моя песня» (в подстрочном переводе Зухры Караевой).
Перед смертью карачаевский поэт переехал в село Терезе Малокарачаевского района. Он умер 8 августа 1981 года. Там же Семёнова похоронили.
Первый после смерти поэта выпуск стихов - «Джырла бла назмула» («Песни и стихи») - появился только в 1992 году. Его сообща издали известный поэт из КЧР Билял Лайпанов и предприниматель Дахир Семёнов , дальний родственник поэта. А в 1996 году литературно-художественный журнал «Минги Тау» («Эльбрус») в Нальчике напечатал его поэму «Актамак».
В 2011 году в Черкесске выходит его сборник зикиров. В 2015 году фонд «Эльбрусоид» выпустил двухтомник Исмаила Семёнова. В него вошли поэма «Актамак», стихотворения разных лет, зикиры и песни с нотами, статьи о жизни поэта.
До сих пор нет полного перевода произведений Семёнова на русский язык. Около 40 из них с подстрочником перевела Зухра Караева. Занимался этим и поэт Нюр-Магомед Лайпанов .
Кстати
Исмаил Семёнов был дважды женат. В этих браках у него родилось десять детей - шесть дочерей и четверо сыновей. Старший сын, Азрет , пошёл по стопам отца, стал народным поэтом Карачаево-Черкесии. Его стихи печатают в учебниках по родной литературе наряду с творениями отца. Любовь к поэзии унаследовал и сын Азрета Ракай .



«Отец начал писать стихи ещё в школьном возрасте. У него есть детские, любовные и бытовые произведения, философская лирика. Много стихов он посвятил моему дедушке. Собирал его произведения, ставшие народными», - вспоминает Ракай Азретович.

По его словам, хорошо владеет словом и самая младшая дочь Исмаила Семёнова Софья . Она закончила ГИТИС с красным дипломом. Работала в Черкесске режиссёром, писала пьесы и стихи. При жизни издала книгу своих стихов Маруа Семёнова , тоже дочь Исмаила.
«У меня четверо детей и внуков. К сожалению, я не могу похвастаться, что они проявляют поэтический талант. Но они изучают в школе произведения Исмаила и Азрета Семёновых, часто обращаются ко мне с вопросами о своих известных предках», - говорит Ракай Азретович.





"В о дном из поселков" деб, элни да атын, аны ататхан акъсакъалны да атын джашырыб… Не палахды бу? Терезе элде Джарыкълыкъ Юйге Джырчыны атын ататхан Каппушланы Шагъабан хаджиди. Джырчыны бютеу назмуларын орус тилге кёчюрген, Красный Курган элни бир орамына да аны ататхан Лайпанланы Нюр-Магомет эди (джандетли болсун). Исмайылны назмуларын 50-джыллыкъ тутмакъдан чыгъарыб, къызы Софья манга бергенинде, мен аны Дахир къарнашым бла бирге Москвада чыгъаргъан эдик. Къарачай-Черкесни властлары презентациясын этерге къоймагъанларында, аны Нальчикде бардыртхан Бегийланы Абдуллах болгъан эди. Зикирлерин а - къызы Марыуа бериб, эм алгъа Ас-Алан журналда басмалагъан эдик. Айтыр зат кёбдю, алай а бусагъатда да Джырчы бла кюрешиу, аны тин хазнасын урлау, ётюрюк айтыу тохтамайды. "Минги Тау" джырын огъуна урларгъа кюрешедиле адыгла. Халкъыбызны эм уллу Джырчысын, Поэтин джакълай, тин хазнасын сакълай билмегенлеге не айтайыкъ? Акъ юйледе къуллукъчуларыбыз - оу, интеллигенциябыз - шау. Алай а, уллу Аллахха махтау, Джырчыны Суфиля къызы болуб сау - тюзлюк тюзде къалмаз, Исмайылны хакъ сёзю, акъ сёзю, джырлары сакъланырла. Аллах айтса. Атасыны осиятына керти бола, Софья Джырчыны ючтомлугъун басмагъа хазырлагъанды. Тоторкъул улу Алий да, сёз бергенича, аланы басмалатырыкъ болур. Алайсыз,закийни хар неси да тозурай, чачыла, урлана, тонала тас бола барлыкъды.
Сэстренка 30.01.2020 04:25:21
Сообщений: 9922
26.11.2019 15:10

Ислам Текеев
Народный певец Карачая. Как жил и о чём писал поэт Исмаил Семёнов
Еженедельник "Аргументы и Факты" № 47. АиФ-СК 20/11/2019
https://stav.aif.ru/culture/person/narodnyy_pevec_karachaya_kak_zhil_i_o_chyom_pisal_poet_ismail_semyonov
Тюз ангылай эсем, автор статьи Ислам Текеев

Я самая классная на форуме))))))))))))))
Sabr 02.02.2020 01:14:09
Сообщений: 7254

1 0

Шагабан Каппушев поделился публикацией.
43 мин.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=130461231022223&id=100021750395913&__tn__=%2CdH-R-R&eid=ARCQFWSqNY0_3DrH4lX1gPf4nGf4E0y-lgDs5-ehN62GL-IgZAwbqw0jPYNhQ_hZ_p4PbkjzPEdBfdlx&hc_location=group


Шагабан Каппушев
17 сентября 2017 г.

Джырчыны юсюнден энтда бир- эки сёз.
Исмаилны терезечиле къуруда чакъырыб аны этдирген маулутларына тынгылай.къуана ,сыйын мийик кёлтюре,терен багъалата эдиле.Бир кюн аны юйинден узакъ болмай джашагъан джашчыкъны билегин сынганында элтиб Долаланы Гезамгъа салдыртханда сылатханда этдиргенме деб хоншусу Исмаилгъа хапарлагъанды.Гезам Семенланы Къасботну къызыды.Джырчы бла экиде тургъан,ол саулай къарачайгъа белгили саулукъну сакъларгъа боушучу адам болуб джюзле бла эркишилеге эмда тиширыулагъа сабийлеге да болушуб тургъанды,джандетли болсун ,аушханды.Исмайыл Гезамлагъа хар йыкъда бир кере келмей къалмаучан эди,.мени анамы къарнашы Семенланы Хабиб да ючюсю да тохтаусуз ушакъ бардырыучан болгъандыла.
Мен дей эдиДжырчы,быллай онглу сылаучу Байрамукъланы Абулну.Акъ Къала элчини, 1931 джыл таныгъан эдим.Ол 1905 джыл япон къазауатдан сау эсен къайытыб кёб адамлагъа джарай эди,чыкъгъаны,сыннъаны болуб келген адамлагъа терен болушлукъ да эте эди Гезамча.
Ол элде саулай къарачай таныгъан Лайпанланы Къазий апенди Шамильни джашы,джашай эди,ол Хурзук элге башчылыкъ этиб тургъанды,ол элни Лайпанлары бла Элькъанланы тийрени суу къобуб алгъанчы 1903джылда.Ол кюнледе Къазий хаджи нёгёрлери бла Батал-Пашинскиге барыб хурзукчулагъа джер тилегенди Воронцов деген тамададан, ол да аланы Тблисиге ийгенди.Акъ Къала эл алай бла тамырлана башлагъанды- деб хапар айытхан эди.
Мен 1903 джыл тутуушуб кюмюш белибау алгъан эдим,анга ёхтемлениб башха тутуш да Гошаях Сыртда кесибизни джашыбыз Семенланы Къасым дженгил огъуна тынч джыкъгъан эди мени .Ол болмаса мени джыкъгъан адамгъа мен тюбемегенме джашаум да.
Уллу Къарачайны тохтаусуз сагъыннгалай туручан эди огъурлу Джырчыбыз.Джерин, суун ,адамларын суратлай эди Минги таудан келген.Къарачай къобанны бутакъларын да айта эди:Узун Къол.Гаралы Къол.Черен Къол.Кёбек Джери эмда эм кирсиз суу болгъан Тирменли Къол Бу суула Къарачай къобаннга къошулуб Уллу Хурзукну ичин бек хыны джырыб барадыла .
Эл буз тауну(Эльбрусну) тегерегинде таулада, аланы теренинде кёб тюрлю магъадан байлыкъны болгъанын черте эди артыкъсыз да бек къоргъашынны кёплигин айырыб айтхан эди.Уллу Къарачайны адамлары адебге.намысха сакъдыла,не десенг да алайы къарачайны тарихи башланнган джерди,Бу джерде.тау бетледе агъач байлыкъны айтмай огъуна къойсакъда,кёгет байлыгъы сыйыныб болмаучан эди:ишхилди.джилек,такъызюк.къозукъулакъ.наныкъ. дугъум,гургум.къайсы бирин айтыб бошаим.Былайда тюрлю –тюрлю ташла да кёбдиле:мермер,от таш.силти таш,боз кёмюр сослан таш,тытыр таш тау джаухар дагъы да башхала…
Мен сабий заманда тюрлю-тюрлю оюнла кёб эдиле:чёмел таякъ.хойнух,ашыкъ.тутуш,чабышуу, аркъаташ, къол бюгюу,сюнгю чанчуу,къол таш атыуу.ат оюн…базук сындыруу.Мен Учкулан да бирнчи школ 1878 джыл ишлеб башлагъанын ,анда шериятны дерслерин берген КъочхарланыСотан бла Байрамукъланы Махаметни эсимдедиле,унутмагъанма.
Биз Къазахстандан ызыбызгъа Ата Джуртубузгъа келгеникде .Учкуланнга келгениме,Махар суу бла Къарачай къобонны ,тауларыбызны кёргениме,джюрегим тыкъсыб,аузум дан сёзим чыгъалмай,барыб Махардан келген ёмюрюнде кирленмеген Учкуланны ичи бла баргъан къобанны сууна бучхакъларымы ёрге къайырыб ,кирдим.адамладан джыламукъларымы джашыра «О дуния къалай ачыды сени мизамынг.сенге къарай джылйды ауруйду джюрегим,ийинаналмайма джангыдан УЧКУЛАН.сени кёргениме.сени къучакълагъаныма.сени ийнакълагъаныма,сени Къарачай РУХНУ(духну) тас этмей сакълагъанынга» -дей эди.Уллу Къарачайны табитгъаты,биз былайда бомагъанлыкъгъа,бизге деб джаратылгъан сыфатын,Уллу Аллах бизге джашаргъа буюргъан мюйюш .бизни къоюб кетген хурметибизни сакълаб тас этмейн тургъанды башхаланы зорлугъунда тургъанлай да…. Юйибиз чачылыб эди,биз Аджилени тийреде кечинген эдик 1958 джылны джазына деричин.
Джарлы анам Джулдузхан, къумлу …Азияда къалгъан анам эсиме тюшдю,аны анда къалай къоюб келдим бери деб эки кёзюм бирден толдула.аны ызыма барыб къабырына зыйярат этерге кесими къаст этдим.Анам сау болуб былайда анга тюбесем да аллай бир джыламугъум ,эшта кетерик болмаз эди. Анама тюбегенча болуб.эс ташларгъа джетдим, сабий заманым,насыблы заманым джангыдан алыма келиб суйелгенча кёрюнди… Таулада мыдах болгъанча кёрюне эдиле,- къайда къоюб келдигиз мени сыйлы балаларымы дегенча.юслерин да тубан басыб.…Ой сыйлы Учкуланым,ой туугъан элим.джырлар тебсер орнуна ,сени джыламукъдан кирсиз суунгдан тоялмай ичгенда этиб .бетими башымы джуама..къобан джанын да ойнай тургъан джашчыкъладан уялама ол Учкуланны ичи бла баргъан къобандан тышына чыгъаргъа ашыкъмагъаныма. Джюрегим бек кючлю ургъанындан сууну суукълугъун англамай тургъан эдим къалтыраб башлагъанчыма деричин. Туугъан элими СУУ. туугъан джерими Хауасы,Ташлары,Агъачлары.Къаялары,бла барыда кертимидиле.огъосе кёзюмеми кёрюнедиле дегеннге джетиб,эсирген адамча эсими тас этиб,.сабий заманым да олтуручу ташгъа барыб аурлугъуму салдым… «Тансыкълау джырны»ичимден мурулдай башладым,мени адамла кёредиле къобан джанын да олтуруб тургъанымы деб джунчугъан да эте эдим.джыламукъларымы тыялмай.Ой сыйлы Учкуланым.сенге къуаныб,сени тансыкълаб,сени ийнакълаб бир бек бузулгъанма..хар ким кечинирге бирер джатма этиб кюрешедиле,мен да бу сыйлы ташха олтуруб дунияда таулулагъа джетген артыкълыкъны кёлтюрелмей,бир джангы зат излей джюрегим ,тёгерёгиме къарайма,не излегениме уа ат да табалмай..Учкуланнга биз келген сагъат да аты-Меднисхеви,Хурзукну-Зедиане,Къар-Джуртну-Мтисдзури.Джингирикни аты да-Бари эди,Уллу Къарачай да ,саулайда юч элде ,6000 юйден къуру 653 юй джарты къурту сау тура эдиле.Кёб тёгёрекке къараб турдум эседа ,эрлей абдез алыб,ол олтургъан ташымдан да тансыгъымы алыб.ёрге турдум.Алымда Къызылла тауну-Каппушланы тийреден огъарыды ол- аны дарикъан къылгъан джигил ханслары-ала эм татымлыдыла алагъа джумору ханс дейдиле,- алагъа эсим терен кетиб.биягъы мен энтда сюйелдим бир кесек заманны.Учкуланчыланы тюнке ырысхылары эбзеле бла гюрджюлеге аш болгъаны,аланы къарачай къабырларын ташларындан ишленген джангыз юйлери.-бары да эсимден кетерге унамай.бек онгсуз этген эдиле мени.Бир сейирсиннген затым:ол эки халкъны бир къабырыда болмагъаны эди Уллу Къарачайны къабырларында.Чачылгъан оюлгъан,ташлары къорагъан къабырлада шыйыхларыбыз – башха тюрлю аиталмайма мунда биз кетгенчи аушханлагъа-бизден джакълыкъ сакълаб аджайыб джатханларына джюрегими ахууалы къарыусуз болуб,кючден дуа этдим,кючден кесиме келдим къабырладан чыгъа Ол сыйлы ёлгенлерибиз къалай чыдай болур эдиле ол итлени артыкълыкъларына,къаллай бир кере излей болур эдиле сауладан болушлукъ,бу затланы кёриб къалам мени учундургъан эди тарыгъыу назмула джазаргъа….Джарлы кёчгенчиле ,бирери-бирер хыдырма ишлеб кечинмек джашауну ёрге кёлтирирге,не къарыуларын да аямай бирер къабишни джегиб ,чабыб джортуб мадарла этиб башладыла хар несида ичине оюлгъан элде… Ол кюнледе джюрегим ауруй джазгъан эдим»Сымайыл къайытды джерине»эмда»Тансыкълау джырны»-деген акъ сёзлени,къара хапрланы юсюнден -«.Шам Къарачайым,къучакъ джаяйым сени терсликден къоруулай!Да джаланаякъ бир айланайым ким сау къайытды деб соруулай!» ….
Бюгюн мени 108 джылым бара турады,мени кёрген эшитген затларымы джазама десем.ала назмуларымдан эсе- кёб орун аллыкъдыла.Азияда.Джамбулда,Къызыл Джулдуз колхозда джашауум,таш тирмечиклени кючю бла ашлыкъдан къутлгъаны юйдегими. Бюгюн 10 сабий бла 29 туудугъум барды мени Аллахха Шукур ,барында сюйеме кюрешгенме къарыум джетгенча .Семенланы сары киши эди Патима (юй бийчеси) айтыучу атым –« Сары киши,сыртынг бла таш кетюрюб кюрешгенинги бир къой бу таш тирмечиклени ишлер ючюн деб тийлей эди»., Азияны джармасындан къутулуб энди акъ ётмеклени эркин табханларында къарачайлыла бир-бирин танымай башлагъандыла.Джашауда аллай кюнюм болгъанды: «Шхуурдан къарным тоюб,стол юсюнде гырджындан артыкъ джукъ къалгъанын кёрсем –джашаум джандетди дерме деген эдим…»Меркеден Джамбулгъа джаяулай баргъаным 170 км.ге темир джолну джаны бла джаз 1944 джыл эсиме тюшсе эсим тас болады.ол заман да джан чыбчыгъым сакълагъанды мени. Ненча къазах,узбек,орус элледен джаллаб.кесиме темир джолгъа къарагъан адамны эски джылтыргъан ишчи кийимни табыыб, юсюме къаблаб ол эллени алай бла ичлеринден кесими сакълай ётгенме.
…Агъачны джаралмаса адам,кесинден чюй этиб джарады.кёб затха тёзген адам инсан,азаб баласындан табады деб бир хапарны да айытхан эди закийбиз.ол хапарны мен былайда джазалыкъ тюйлме,юйдегиси айтырла тюзюн.
.Не кёрдюк ,не эшитмедик бу хаух дунияда.Джыйырманчы ёмюрню билгени урушла.джашау джолу къайгъыла,адамланы джашуларын джукъгъа санамагъан къыйынлыкъла- ма мен билген джашау аллайды…
Терезе эл – бу тёртюнчю элди мени къайытханлы бери джашаумда.кёчген сагъатда да бизни юйдегини бир къауму Терезеден кётген эдик Азиягъа.биз къонакъгъа келген эдик ол кюнледе Терезеге.Патиматны адамлары мунда джашайдыла,Хырхалары къаум.Хар кюн сайын дегенча мен Учкекеннге гитче межгитге барама,Анда тамадалыкъ этген Лепшокъланы Къазий-Мухамматды мен аны Къазахстанда намаз къылгъан сагъатларыбыздан бери таныйма,аны биргесине тохтаусуз болучу Ижаланы Адыхамды Махтини джашы.ол Къазий-Мухаммат дан аз билмей эди ислам динни тамалын,Къазий районда тамада апенди болгъанлыкъгъа.Ол межгитде мен кёб затланы окъуб .джырлагъан да этиб джаздыртхан этгенме.Мени бек суйген танышларым бардыла:Боташланы Ибрахим-кераматлы адам.Сылпагъарланы Кёккёз Рамазаны джашы.Сылпагъарланы Халит Замай улу-экисида бир кесек заманны узунуна Терезеде апенди болуб ишлеген адамладыла.Акъбайланы Хусей-аламат Къуран окъуучу,Семенланы Хабиб Азретни джашы аны атасы Азрет Ибрайны джашыды,Къалтурну туудугъуду ,Гочияланы Илияс апенди,Долаланы Гезам эгечим.БиджиланыИдрис-назмучу.Алгъаракълада мен тюбеб сёлёшиб туручуларым:Каппушлан Салым,аны къарнашы Сосланбек-керти терен динчиле ,КъайитланыХусейин-керти акъыллы онглу адам.дагъыда башхалада Каппушланы Ахия апендини юйнден чыкъмагъанча аллай дин къарнашлыкъ джюрютюб тургъанбыз. .Нальчикде? динни юсюнден экзаменле бергенле бек кёб адамла бар эдик,аны толу бергенле болуб къуру Лепшокъ улу бла мен эдик деб.бир джол анда берилген дипломун кёргюзтген эди.Болгъан танышларым да динчиле эдиле.Биджиланы Мудалифни артыкъ да бек багъалата эди-ол тюз адамды.ана къарнашларында аны айырыб бек джаратханын айта эди джандетледе джатарыкъ Джырчы-назбучубуз.Исмайыл 1981 джыл 31-чи июлда байрум кюн аушханды,ол кюн ораза ачылгъан эди,адамла къол тутаргъа джоббу-джоббу болуб орам-орамла да джюрюгендилеМен беш нёгерим бла Кюн Бетде къол чалкъычыла болуб ишлей эдик.Ашарыкъ ташуучу- Мамчуланы Джагъафар- бери бизге келиб Исмайыл аушханды деб хапар айтхандан сора дженгил барыб джаназысына кеч этмегенлей джетген эдим.Кюн арю эди,джауум джокъ.аязчыкъда ,булутлада бирден табигъатны шошлугъун адамланы къыйнагъанларын кескин ачыкълай эдиле. Ол кюнню шошлугъун суратлайяллыкъ адам джокъду бизни элде…Адамла кёб джыйылгъан эдиле.алая .тамадаладан бир джан да джокъ эди.Джазыучуладан джангыз Биджиланы Идрис джетген эди джаназысына .Черкесскеден келиб Шаманланы Ибрагим да барды деген эдиле.ол сагъат да мен аны танымай эдим. Былайгъа джыйылгъан адамла ёлгенни юёюсюнден кёб хапарла айта эдиле- -Исмайылны юсюнден.Биринчи юйдегисинден мен киши танымай эдим.алада келгендиле.барысыда былайдадыла дегенлерин билеме. Ортадан эки ийыкъ кетгенден сора таулу джазыучула.муну атын эшитгенле.муну «Акътамагъына», «Минги Тауна» тынглагъанла - барыда джыйылыб автобусла бла келгендиле,Къайгъы сёз берирге киши табмайын армаулу джунчулу болгъандыла.кеслери дуа этдириб иги кесек заманны да олтуруб.ол Къарасуу орамчыкъгъа джангыдан джашау бара тургъанын кёргюзтгендиле,къарачайлылагъа сейир болуб,не айтыргъада билмей кетгендиле бизден эсе Джырчыбызны бек ийнакълагъан таулула.Къарачайлыланы арт акъылы меники болсун деб билмей айта болмазла,ол заманда элчиле къаллай адабият,къаллай тарихны суратлаучу аждагъаныбызны.дунияны башында эм онглу тюрк дунияда джазыучуну.назмучуну асрагъанларын билмей эдиле.англамай эдиле.Энди уяна башлагъанбыз,Уллу Аллахны рахматы бла.
Каппушланы Шагъабан,ТЕРЕЗЕ эл.


Sabr 06.02.2020 03:49:33
Сообщений: 7254

1 0

Mussa Botashev
3 февраля в 23:58 ·

Песня « Минги Тау» - гимн карачаево-балкарского народа !
Слова и музыка - Исмаила Унуховича Семёнова.
#мингитау
#эльбрус #песня #автор #исмаилсеменов
#гимн #карачай #карачаевцы #балкарцы #северныйкавказ
#россия

Семенланы Исмайылны "МИНГИ ТАУ" джыры 1968-чи джыл чыкъгъан "Къарачай джырла" китабдан. Макъамы ноталагъа салыныб кёргюзюлгени бир да иги болгъанды, "макъамын биз джазгъанбыз" деб айланнган тоноучула, гудула бираз тынч болурла.
Джырчы "враг народа " болуб тургъан кёзюу, аны себебли "сёзю, макъамы да халкъныкъыды" деб, бериледи.
Бир джылдан "КЪАРАЧАЙ ХАЛКЪ ДЖЫРЛА" китабда басмаланады.

Джырны толурагъы Джырчы осият этген закий къызы Суфиля бериб, "Юйге Игилик" газетде, "Джырла бла назмула" китабда (1992-чи джыл) басмаланадыла.






МИНГИ ТАУ — MINGI TAW – ЭЛЬБРУС

КЪАРАЧАЙ-МАЛКЪАР ХАЛКЪНЫ
МИЛЛЕТ ОРАЙДАСЫ

KARACHAY-MALKAR HALKNI
MILLI MARSHI

SÖZÜ, MAKAMI DA –
SEMENLANI ISMAYILNI (CIRÇI SIMAYILNI)
Сёзю, макъамы да -
СЕМЕНЛАНЫ ИСМАЙЫЛНЫ (Джырчы Сымайылны)
Слова и музыка — Исмаила Унуховича Семенова



Sabr 22.02.2020 03:19:54
Сообщений: 7254
https://vestikbr.ru/radio/pevec-karachaja-i-semenov-balk-jaz-2/

«Певец Карачая». И. Семенов. (балк. яз.) – 2020.02.11



Джырчы Сымайылны ёз ауазын эшитирге излегенле да, Джырчыны юсюнден башха уллу Джырчы - Отарланы Омар, закий назмучу Бегийланы Абдуллах оюмларын айтадыла. Черкеслиле Исмайылны "Минги Тауун", Багъыр улу Къасботну "Айджаякъ" джырын энчилеб айланадыла. Къарнашлыкъ, хоншулукъ алай бла бегирми? Бизни культурабызны, тарихибизни - да небизни да - тонаргъа, урларгъа излеген, ол хукук джаны бла, тау адет бла къарасакъ да - иги зат тюлдю. Эм алгъа кесибиз иги билейик кесибизни тарихибизни, культурабызны, ол заманда гудулагъа джууаб эте билирбиз. Тынгылагъыз бериуге.
Sabr 22.02.2020 03:36:07
Сообщений: 7254
https://www.youtube.com/watch?v=LLrnKARXAeY

Айджаякъ. Багъыр улу Къасботну джырын джырлайды Отарланы Омар
Читают тему (гостей: 2)

Форум  Мобильный | Стационарный