"Нарты. Героический эпос балкарцев и карачаевцев". Переведен ли и наш эпос на другие языки?

"Нарты. Героический эпос балкарцев и карачаевцев". Переведен ли и наш эпос на другие языки?

Sabr 19.07.2014 14:32:04
Сообщений: 7254
Ниже приводится сообщение о встрече с Дэвидом Хантом и говорится, что он перевел нартский эпос карачаево-балкарцев.
ВОПРОС: ВЫШЕЛ ЛИ ЭТОТ ПЕРЕВОД ОТДЕЛЬНОЙ КНИГОЙ И ГДЕ МОЖНО ОЗНАКОМИТЬСЯ С ЭТИМ ПЕРЕВОДОМ?
ингилизчасы бар эсе - норвежчагъа кёчюртюрге мадар барды: бизни эпосну да не къадар кёб билсинле дунияда.

________________________________________

2011 г .
В среду, 14 сентября, в 19:00 в конференц-зале Эльбрусоида (на 6-ом этаже) состоится встреча с Дэвидом Хантом, английским ученым и педагогом, исследователем фольклора и фольклорных традиций народов Кавказа, членом Британского фольклорного общества.

Многолетняя переводческая деятельность профессора дала возможность всему англоязычному миру познакомиться с устным народным творчеством ряда народов Кавказа. Среди переведенных им работ:

"Грузинские охотничьи мифы и поэзия" Елены Вирсаладзе,
"Абхазские сказки",
"Легенды и предания черноморского побережья",
"Дагестанские сказки",
"Чеченские и ингушские сказки и легенды",
"Нартский эпос",
"Фольклор северо-западного Кавказа",
"Адыгский нартский эпос"

а также "Нарты. Героический эпос балкарцев и карачаевцев".


http://www.elbrusoid.org/forum/messages/forum11/topic14813/message1064366/#message1064366

* * *

профессором Дэвидом Хантом переведены на английский язык академическое издание тома:
"Нарты. Героический эпос балкарцев и карачаевцев". Серия ИМЛИ РАН "Эпос народов Европы и Азии", М.,1994 (655стр.),
научное исследование: У.Б.Далгат "Героический эпос чеченцев и ингушей" (467стр.),
"Табасаранский фольклор", а сейчас он завершает перевод ногайского эпоса "Эдигей".

За многолетнюю работу по изучению и переводу фольклора народов Кавказа, доктору философии, члену Лондонского Фольклорного общества, профессору Дэвиду Ханту присвоено звание "Почетный доктор Карачаево-Черкесского Государственного университета им. У.Д. Алиева".
Sabr 27.07.2014 16:54:22
Сообщений: 7254
профессором Дэвидом Хантом переведен на английский язык академическое издание тома:
"Нарты. Героический эпос балкарцев и карачаевцев". Серия ИМЛИ РАН "Эпос народов Европы и Азии", М.,1994 (655стр.)-



ВОПРОС: ВЫШЕЛ ЛИ ЭТОТ ПЕРЕВОД ОТДЕЛЬНОЙ КНИГОЙ И (независимо от этого) ГДЕ МОЖНО ОЗНАКОМИТЬСЯ С ЭТИМ ПЕРЕВОДОМ?
ингилизчасы бар эсе - норвежчагъа кёчюртюрге мадар барды: бизни эпосну да не къадар кёб билсинле дунияда.
Sabr 19.08.2014 04:14:25
Сообщений: 7254
Норвегияны уллу джазыучуларындан бири, аланланы тарихлерине да уллу эс бёлген Эрлинг Киттелсен
Къабарты-Малкъарда болуб къайытханды. Аны ары чакъыргъан, Къабарты-Малкъарны джазыучуларыны экинчи тамадасы Бегийланы Абдуллах болгъанды.
Алан (къарачай-малкъар) джурт бла танышдырыб, джер-суу да кёргюзтюб, таулула къонакъгъа къалай тюбегенлерин ёмюрде унутмазча этгенди Бегий улу.

Киттелсен Джуртуна къайытхандан сора, бизни нарт эпос бла шагъырей болургъа излегенин, Норвегияны, Швецияны, Данияны джамагъатын да бизни эпос бла танышдырыргъа излегенин билдиргенди.
Алай а, Эрлинг къарачай-малкъар неда орус тилни билмейди. Бизни эпосну анга не немесчасы, не ингилизчасы керекди.

Нарт эпосубузну Ингилизчасы болгъанына бу къайнакъ-ссылка шагъатлыкъ этеди. http://www.elbrusoid.org/forum/messages/forum11/topic14813/message1064366/#message1064366

Алай эсе, нарт эпосубузну норвеж тилге кёчюртюр джанындан болайыкъ. Алай этер ючюн, Эрлинг Киттелсеннге эпосну ингилизчасын табдырыргъа керекди. Бу иш бла болушаллыкъ былайда (неда мени кесиме, неда Киттелсеннге ) бир толу хапар билдирсе, бек разы боллукъбуз.

Уллу магъанасы болгъан миллет ишни баджарыргъа кюрешейик.
Sabr 19.08.2014 16:44:54
Сообщений: 7254
Дагъыда: Эрлинг Киттелсен ас-алан халкъ бла викинглени араларында байламлылыкъны юсюнден хапар айталлыкъды.

Киттелсен къач Москвада боллукъ Конференциягъа чакъырылса, тыйыншлы болур. Алай а, бизни нарт эпос (ингилизчасы) аны къолуна тюшсе, ол деменгили доклад этерге боллукъ эди.

Узун сёзню къысхасы: мен бизге хайыры боллукъ адамны, ишни айтдым.

"Эльбрусоидни", "БАРС ЭЛНИ" башчылары, Конференцияны къурарыкъла, бардырлыкъла, нарт эпосубуз бла байламлы алимле эс бёлюрле деб умут этеме.

Киттелсенни къарачай-малкъар халкъ бла байламлы "КАВКАЗ" поэмасы къарачай, малкъар газетледе, "Минги Тау" журналда да басмаланнганды.
Sabr 21.08.2014 06:05:15
Сообщений: 7254
http://www.smikbr.ru/2014/pressa/mingit/03.2014.pdf

Норвегияда 1970 джыл чыкъгъан назму китабы бла белгили болгъанды. Андан бери аны кёб китабы басмаланнганды. Хапарчыча, драматургча да уллу фахмусу болгъаны ачыкъланнганды. Аны бла бирге, буруннгу скандинав ёмюрню тин хазнасын ачыкълаб, эски норвежчадан бюгюн джюрюген тилге кёб затны кёчюргенди. Аланы арасында буруннгу норвеж эпос «Эдда» энчи орун алады. Араб, къаджар, шумер тилледен кёчюргенлери да кёбдюле. Эрлинг назмуну, драматургияны да тилин джангыртханлай, байындыргъанлай барады. Скандинавияны тышында да — Батыда, Шаркъда да — белгилиди Эрлинг.
Ол кёб адабият ёчге тыйыншлы болгъанды. Норвегияны эм онглу джазыучуларындан бириди.

Эрлинг КИТТЕЛСЕН:

20 джыл мындан алгъа мен алан тариххе эс бёлюб башлайма. Чуруму - «Нарт» эпосда алан халкъны юсюнден айтылгъан бла норрёнланы* «Эдда» сагаларында* айтылгъанлада кёб ушаш зат барды. (Норрёнла* — Баты Норвегия бла Исландияны бир кесегинде 700-1300
джыллада джашагъан халкъладыла; сага* — тулпарланы юслеринден назму халда айтыула).


Алгъаракъда, андан бери бир он джыл бола болур, бир орус китабда 600-чю джыллада аланла ишлеген клиса шекелли бир суратны кёреме.
Кавказ джанында болгъан клисалача эди ол. Архитектурадан, динден да терен хапарлы тюлме, алай а, кёлюме келгени: ол мекямла аланла
табыныучу юйле болуб, артда христианла къачланы тагъыб, клисала этген болурла аланы. Аланлагъа бир тюбер эди дей келеме да...

Талай джылны мындан алгъа бир назму китаб тюшеди мени къолума. Бир чапрагъы орус тилде, бир чапрагъы да — норвеж тилде.
Бек иги назмула эдиле ала. Ал сёзюнде джазылгъандан ангылайма — автор Лайпанланы Билал - алан къанлы Къарачай джуртданды. Ана
тилинде джазады. Бираздан а билеме — поэт, джашы Алан да биргесине, Ставангерде джашайды. Мен джашагъан Ослодан ол шахар 500 км
узакълыкъда болса да, алан къарнашларымы кёрюр ючюн, терк джолгъа атланама. Бек хайырлы тюбешиу болгъан эди...

Бираздан Кавказ поэмамы ийген эдим да, Билал аны къарачай тилге кёчюргенди. Норвеж-къарачай культура байламлылыкъ бегий барлыгъына ышанама..

Норвегия, Осло
Sabr 21.08.2014 16:23:16
Сообщений: 7254
Эрлинг КИТТЕЛСЕН

КАВКАЗ
(поэмадан юзюкле)

17

Энди табигъат болгъанды къуу:
Ичерча тюлдю суу –
Тауушу, татыуу, барыуу да джокъду аны;
Терек чапракъла да шууулдамайла –
Сын болгъан кёзюуюдю дунияны:
Айгъа ушаб къалгъанды джер,
Къуралгъаныча, чачылгъанды джыр.

18

Алай а, джюрек тирилсе,
Тёгерек да тюрленникди,
Къоркъуу да илгенникди,
Къайытырыкъды патчах да артха,
Джаяу да минерикди атха,
Къуу джерге берекет келликди,
Ёзге, алкъын, алгъынчады хар не.

19

Алан шахаргъа тёрт дуниядан
Саркъадыла: атлы, джаяу да;
Тау суула, джашил аязла, къачхы джелле да;
Тарих кёрюнюуле, бюгюннгю джангылыкъла да;
Алай а, не уллу къалабалыкъ да
Бузалмайды Акъ тауну шошлугъун.

20

Аланияны джандет джеринде
Ишлегенликлерине бир талай храм,
Аны ючюннге къара халкъ
Эски динин этмеди харам,
Тейрисин унутмады адам:
Тейрисине бла тюрк тилине
Кертилей къалды.

21

Заманнга бойсунуб къалмай,
Бойнунда къачы болгъан да,
Джангыз Терекни тёгерегине айланыб,
Кёкден, бурунча кёб зат тиледи,
Тилеги толмай къалгъанында уа,
Терслик къачдады деб,
Къачын храмгъа къайтарды да,
Рахатлыкъ табды кёлю.

22

Перс тилде сёлешген бир къауум келгенинде,
Тюрк тилде сёлешген джамагъат,
Башха тилли ууакъ къауумлагъача,
Анга да берди эркинлик
Сюйген динин тутаргъа;
Тейри адамы болургъа излемегеннге да,
Къатылыкъ джокъ эди.
Ахыры неге келтирди аны да?

23

Би́р Тейриге табынмагъан джамагъатны
Ахыры хорланмай мадар джокъду:
Бёлюннген халкъны
Къыргъан, джесирлеген да тынчды.
Ёзге ол затха сагъыш этмей,
Ичи гырын болгъан Шошлукъгъа батды –
Батыгъа, Чыгъышха да бойсунмаучу халкъ.

24

Шахаргъа кёчген Эл
Дженгил тас этеди адетин;
Джангы адетлеге да юреналмай,
Кёб заманны къыйынлыкъ чегеди.
Башха диннге кёчген а
Шахаргъа кёчгенча тюлдю –
Джан, санча тюрленмейди дженгил.

25

Аламны эки къаршчы джаны
Бир-бирине тюбеселе,
Не бир джангы дуния къураллыкъды,
Не эски дуния чачыллыкъды да,
Уллу къалабылыкъдан сора,
Къабыр шошлукъ кючлерикди тёгерекни.

26

Дуния мал къул этеди шахарны;
Сатыу-алыу – майдандан къаннга кёчеди.
Адамны сагъышы ол болады кюндюз-кече да.
Бу кёзюуде келеди душман да –
Малы къутхармайды джанын адамны.
Къуру джер къайгъылы инсанны
Джер джутады. Кёк да болушмайды анга:
Тейрисин унутханнга болушурму Тейри?

27

Къанатлы атны арбагъа джегиб,
Къанатларын джараусуз этсенг,
Ол сени Кёкге чыгъарырмы,
Элтирми Тейриге джууукъ?
Тубандан кёрюнмейди джукъ,
Чарс басханды кёзюн адамны.
Энди чёб да кёбдю абындырыргъа аны.

28

Акъ Таудан Къара тенгизге
Чынгаб джууунучу нартла
Бир къайытмай эселе артха,
Эл тюб болургъа башлагъанды.
Къара булут къонннганды башлагъа да.
Не медет, Кёкге кетгенле
Къайытмайла андан.
Джууукълашханды ахырына заман.

29

Юйлени эшиклерине салыб кирит,
Терезеден къараб тургъанла,
Къалай тыярыкъдыла къара джарыкъны –
Ол терезе бла келеди кириб.
Къара джарыкъ джутады
Юйде чыракъны, кёкде Айны да.
Эслей тургъанлай аны да,
Тейрисин эсгерген азды.

30

Тюшюндюрюр ючюннгеми керекди:
Тау джарылыб, чачылыргъа от,
Неда, душман келиб, бёлюнннген халкъны
Къырыргъа эмда сюрюрге джесир этиб?
Не да – эмина, ёлет дегенча ауруула
Къояргъамы керекди халкъны шындык этиб?
Бары да болгъанды – от ырхы келгенди таудан;
Сау къалгъан да, джесирге тюшгенди джаугъа.
Ауруула да талагъандыла халкъны.
Дагъыда Тейри джазыкъсыннганды аны.

31

Джангыдан башланнганды джашау.
Биягъынлай агъаргъанды Тау.
Юй оджакъладан чыгъады тютюн.
Сейирсиндирген а бютюн:
Халкъда джокъду энтда бирлик:
Эсни, ангыны кимди берлик,
Хакъ бла болургъа унамай эсе халкъ?

32

Халкъ джуртуна къайыта билгенди.
Къошулгъанла да кёбдюле анга.
Джангы къайгъыла, джарсыула энди
Тынчлыкъ бермейдиле анга.
Тюрленнгенди аты шахарны,
Андан да бек – магъанасы.
Алай а тил – тюрк тил, алан тил – сауду:
Ата джуртну олду багъанасы.

33

Тауну бузун джалаб, сууун ичиб,
Ёсгенди нарт улусу Къара-Шауай.
«Ташын джалаб, сууун ичиб турсакъ да –
Джуртда айнырыкъбыз» дегенди Къарачай.
Къара булутла кетгендиле таудан.
Ёлюб тирилген халкъ – сен,
Энтда ненча сынаудан ётериксе?

34

Джол а узакъ эди къалай.
Джарытса да аны джулдуз бла Ай,
Абыныргъа да тюшдю,
Сюркелирге уа – огъай.
Къанатын элия кюйдюрген къуш да,
Аягъы къабханда къалгъан джанлы да
Эсге тюшюре эдиле халкъны.
Sabr 30.08.2014 04:04:20
Сообщений: 7254
СЕНСАЦИОННОЕ ОТКРЫТИЕ УЧЕНЫХ: СКИФЫ - ТЮРКИ



Родина древних скифов - тюркская Тыва?
Опубликовано: среда, 27 августа 2014 г. | 18:48 (+05:00)

Родина древних скифов - тюркская Тыва?
Российские и тывинские СМИ сообщают о "закрытии еще одного белого пятна в истории человечества".

Речь идет о происхождении и расселении по миру воинственного кочевого народа, известного древним ассирийцам как "ишгузы", древним персам под именем "сак", а древним грекам в качестве "скифов".

"Уникальные по сохранности берестяные колчаны, украшения, железные наконечники стрел и доспехи времен Средневековья - очередной сезон археолого-географической экспедиции "Кызыл-Курагино" (древние городища раскапывают в этом районе уже четвертый год) оказался богат на находки. Но главное - археологам удалось закрыть еще одно белое пятно в истории расселения человечества. Теперь ученые с высокой точностью могут утверждать, что родиной скифов была современная Тыва (или Тува - тюркская республика в РФ - ред.), откуда древние кочевые народы разошлись вплоть до Черного моря", - пишут СМИ.

Эти полевые археологические работы являются одними из самых масштабных в России на данный момент. Специалисты раскапывают курганы и поселения в зоне строительства железнодорожной ветки Кызыл-Курагино (ветка соединит Тыву с Красноярским краем, а также, в перспективе, может дойти до Урумчи - столицы подконтрольного Китаю Восточного Туркестана)

Раскопки на этой территории ведутся с двух концов: из Красноярского края и из Тывы. Как обещают власти, пока пути археологических отрядов не пересекутся, строительство железной дороги начато не будет.

"На данный момент 80 процентов работ уже завершено", - подвел итоги идейный вдохновитель экспедиции, министр обороны РФ (тывинец по происхождению) Сергей Шойгу.

По его словам, за последний сезон раскопок обнаружено огромное количество уникальных артефактов. "К примеру, в Красноярском крае, в курганном могильнике Куярт-1, было обнаружено неповрежденное захоронение древнего воина X-XII веков нашей эры c более, чем сотней предметов", - отметил Шойгу.

Об еще одном уникальном кургане рассказала научный руководитель экспедиции Наталья Соловьева: "Его удалось раскопать буквально на днях. Это захоронение молодой знатной женщины, уйгурки, умершей после рождения ребенка, - малыш лежал рядом. При захоронении найдено огромное число бронзовых украшений с росписью золотом и золотой чеканкой".

Однако, по словам Соловьевой, для науки еще более важны те выводы, которые можно сделать по найденным артефактам.

"Мы закрыли большое белое пятно в истории развития человечества. Нашел свое подтверждение факт того, что молодость человечества проходила в Тыве, в Азии. Мы обнаружили уникальное гунно-сарматское поселение с оборонительной и производственной архитектурой. Именно отсюда, из Тывы, кочевые народы расселялись дальше, вплоть до Черного моря", - отметила научный руководитель.

По ее словам, за те сто лет, что специалисты "копают" в этом регионе, поселение гунно-сарматского времени обнаружено впервые.

"Это поселение относится к очень узкому хронологическому периоду рубежа I века до нашей эры и I века нашей эры. И до настоящего момента ничего подобного в этом месте найдено не было. Хотя мы находили более древние поселения, например, эпохи неолита, и более поздние. Какие выводы можно сделать? Родиной скифов можно считать Туву, отсюда вышли кочевые племена. Хотя и сформировались они окончательно в другом месте", - уверена Соловьева.
Sabr 09.09.2014 05:35:50
Сообщений: 7254
http://s155239215.onlinehome.us/turkic/btn_Archeology/FauxDKGeneticLinkOfVikingRu.htm
http://s155239215.onlinehome.us/turkic/btn_Archeology/FauxDKGeneticLinkOfVikingRu.htm
Др. Дэвид К. Фокс (David K. Faux)

ЭТОТ ЧЕЛОВЕК ПРИГЛАШЕН НА МОСКОВСКУЮ КОНФЕРЕНЦИЮ ПО ЭТНОГЕНЕЗУ КАРАЧАЕВО-БАЛКАРСКОГО НАРОДА?

В 20 c. западная наука окончательно свергла 2-тысячелетнюю старую традицию, которая приравнивала Скифов и Тюрков. Новая парадигма сделали Скифов видом Осетин с их языком креольского типа, и, таким образом родственниками Индо-Иранцев. Теория, под названием Скифо-Иранской, опиралась на исследования Дигорского, переименованного в Осетинский, языка двумя учеными из России, Немца Вс.Ф. Миллера и Осетина В.И. Абаева, которые использовали фальшивый “Список Скифских Слов”, и сфабрикованную “Зеленчукскую Надпись” для обоснования своего прозелитства. Западные ученые влипли в это не потому что они были доверчивыми массами, а по их расово-патриотической причине. Скифо-Иранская теория была составлена как лингвистическая теория, но на самом деле она была использован далеко за пределами лингвистики, она была расширена до расовых размеров, в этнологию, биологию, культуру и т.д., на каждом шагу испытывая жестокие противоречия. Только в 21 веке поток новых генетических данных неизменно связывающий исследования с Тюркскими народами уменьшил Скифо-Иранскую теорию назад к ее мутному языковому ядру. В конце концов, классическая литературная традиция, исторические записи, и археологические, этнологические, искусства, лингвистические, антропологические, и биологические исследования победили, восстановив Скифам их исходные корни.
Sabr 10.10.2014 03:56:31
Сообщений: 7254
Мерсéдес (http://www.elbrusoid.org/forum/forum4/topic24512/) пишет:
Институт мировой литературы им. А.М. Горького РАН издал книгу "The Narts. The heroic epos of the Karachay and Balkar people" (издательство "PROGRESS ID").

Книга - перевод на английский язык академического двуязычного издания "Нарты. Героический эпос балкарцев и карачаевцев" (серия "Эпос народов Евразии", М.: Наука, 1994.)

Составители: Танзиля Хаджиева, Дэвид Хант.

Переводы нартских песен и сказаний на английский язык - члена Лондонского фольклорного общества, профессора Дэвида Ханта (см. также Пропагандист кавказского фольклора из туманного Альбиона )

В том вошли эпические тексты, записанные на протяжении более ста лет, начиная с 1879 года, вступительная статья Т.М. Хаджиевой "Нартский эпос балкарцев и карачаевцев", статья С.-А.И. Урусбиева "Несколько слов от собирателей и переводчика", статья А.И. Рахаева "О музыке нартского эпоса Балкарии и Карачая", нотные приложения, комментарии, глоссарий и список сокращений.

_________________________________


Наконец-то нашел ответ на свой вопрос. Бек аламат.
Читают тему (гостей: 1)

Форум  Мобильный | Стационарный