БАБАЛАНЫ ИБРАХИМ ТУУГЪАНЛЫ - 80 ЖЫЛ
ТЁППЕЛАНЫ Алим, Къабарты-Малкъарны халкъ жазыучусу, КъМР-ни Къырал саугъасыны лауреаты:
ЭЛИЯ БЕШИКНИ КЮЙЮ
Энди эсимде къалмагъанды бек алгъа ким айтхан эди манга аман хапарны, алай а эсде болмагъан къуугьун, къысха такъыйкъаны ичинде тенгиме, тенгиме угъай, ана адабиятыбызны къадарына, сакъ болмаучуму кёз аллыма тутуп, закий назмучугъа аллай къыйынлыкъ мени хатамдан жетгенча, алай жунчудум. «Инсульт» деген жандауурсуз сёз, кесини, къамичи тауушлай, къысхалыгъы, ауаллыгъы, ачытыулугъу бла мени Бабаланы Ибрахимден, ол ауур акъыллы, къысха сёзлю, тенглик жюрютюрге да алай хычыуун болмаучу сабыр да, сабырсыз да адамдан кёз кёре айыра эди. М ен, ш ахарда улоу да жюрюгенин унутуп, ауругъанла юйюне, ол хужу къаллыкъ жерге, жаяу бара эдим. А та гъ ан ызым оюлуп бара эсе да, жюрегим уча эсе да, кюе, ары жетерге ашыкъмайма. Да ашыгъыргъа да неге керек эди - тюнене биргенге ойнап-кюлюп тургъан, алыкъа жашарын жашап, жазарын жазып, сюерин да сюйюп бошамагъан тенгинги, ёлет сынжыр буууп, бети-къуту кетип, жан адыргы эте тургъанын кёрюрге сю йсенг ашыкъ, сю йсенг аш ыкъма - аны буугъан сынжыр сени да бууады. Аллай жолда барлыкъ жеринге жетмей къалгъан окъуна игиди.
Алай а, этажгъа чыгъып, аны жатхан жерине киргенимде, мен баш ха Ибрахимни кёрдюм: жаш, къарыулу, ышара тургъан! Аны санлары къурушуп эселе да, саулай къарамында аз да къайгъы, ёкюнюч, дау жокъ эди, ол угъай эсенг, ж аш агъан жылларыны ауур жю клерин жол жанларына салып, аланы андан ары элтирге къарыу жыя тургъанча, алай кёрюндю. Сёлешмегени уа, тинин тыйгъан ауруудан угъай, жашауу тап къуралмагъаны ючюн кимден эсе да кёлю къалып, биразгъа ёпкелеп тургъанча алай. Аны бети, чархы бир саулукълу эдиле, алай таза, жаш да - ол бу дунияда алтмыш жыл жашамагъан кибик, сора аны бир тюрлю ауруу, шырт деп, ууучуна алып къояр деп, къалай ийнаныргъа боллукъ эди?
Ибрахимни саусуз ундуругъуну юсюне алай сюелип тура, палатаны теренлигинде жиляй тургъан Сафариятны, аны юйдегисин, артда эследим. Кесими кёлюм такъыр болгъанын кючден хорлай, мен анга азчыкъ кёл этдире, баш къакъдым. Кёл этдире, ёзге уа! Къыйын заман ла чарх, сан къарыуун алалмагъан, гюняхсыз адам аурууну хорламай амалы жокъ эди.
Сегиз кюн сермешген эди ол ауруу бла. Ол тауусула билмеген сегиз кюнню ичинде умут жулдузлары бизни барыбызгъа да жарыгъанлай тургъан эдиле. Биз, аны къалам къарындашлары, кеси ичибизде тюнгюле, андан айырыла да болур эдик, жулдузла уа, Ибрахим тиллерин иги билиучю, суратларын да жетишдирип ишлеучю жулдузла, аны ба шында жарыгъанлай тургъандыла. Мен алай сунама: Ибрахим бу жол ала бла сегизкюнлюк тилсиз сёлешиулеринде, эртте соргъан ажайып сорууларын жангыдан соргъанча: «Жулдузла, нек тынгылайсыз? » Ала уа, кетип баргъан жолоучугъа ыразы жулдузла, айта эдиле дейме, къысха: «Ауурдан!» Таулу поэт кесини ниет жарыкълыгъы, оюм бийиклиги бла алагъа ушай эди. Ибрахим жулдузла бла сёлешип эриксе, кёре келген адамлагъа да къарай эди - не эсе да сора, тартына, сейир эте... Таныса, эрттеги кюнле эсине тюшселе, бети жарый эди; таны маса не уа, ким биледи, ыразы болмаса, къашлары тюйюлюп, не эсе да бир эртте болуннган ишге багъа бичерге кюрешгенча кёрюне эди.
Мен, эрттен, ингир, аны къатында сюеле, ол жаш аууну къаллай кезиулерин эсине тюшюре болур деп, аны билирге адыргы эте эдим. Бирде уа ол манга соргъанча да кёрюне эди, къайсы эсе да бир иги кюнюбюзню эсге тюшюргенча. Эсден къайтара эдим «Минги тау» деген поэмасында ёз къадарын алжаусуз айтхан бир къысха тизгинлени:
Жолда ёллюкме - ёлсем,
Мен бир танг жарыгъында...
Кёлюм тола, аны арыталмагъан жолун кёре эдим. О, поэтни ич ду ниясын алай терен ачхан, сау дуниягъа эшитилир кибик кюч бла айтыл гьан ахыр сёзю - 1996 жылда «Иги къууум» деп, ахыр китабы боллугъун билген этгенча, анга салгъан осуят назмусу:
Биягъы мен жолгъа атландым,
Не къайтырма андан, не къайтмам,
Эсгерирсизмени, атамы
Ныгъышда эсгергенча къартла.
Да айтырсыз мени жашыма
Бек сюе эди деп жашаргъа,
Китабын да санга деп атап,
Чыгъарлыкъ эди дерсиз артда.
Жашауун да туугъан жерини
Башына, суууна деп атап,
Аланы сюйгенлей жюрюген
Эди дерсиз къайда да атанг...
Ибрахим ёлюмню ю сю нден кёп ж аза эди. Бу дунияда жашауну ажымлыгъыны сезиую сейир этерчады. А лай а ажымлы тизгинлени ол кесини юсюнден жазгъанча кёрюннгенликге, метафора бир адамны къадарындан эсе кенгнге жайылады - тейри эшигин хар адамгъа да шо Аллах ачаргъа боллугъу себепли. Алай а Аллах тейри эшигин жаланда сайлагъанларына ачады: ачады, алай Аллах кеси тейри эшигин ачханлагъа асламында жер эшиги ачылмай къалады.
Кече къыш жулдуз учханлай,
Туугъанумут нек жарытды?
Тейри эшиги ачылып,
Агъач эшик нек жабылды?
Алай окъуйбуз «Азан» деген назмусунда. Аллахны кесинден келген таууш кибик эшитиледи.
Артда, къадары ал башындан окъуна ажымлы болгъанын алай терен билген, закий адамны дууасында, бир бош белгисиз адамны асыраргъа жыйылгъанча, аз адам жыйылгъанына, жыйылгъанланы да бетлеринде уллу бушуулукъ болмагъанына мен сейир да этмей эдим. Не хазна келе эди эсибизге - биз, XX ёмюрню экинчи жарымында, Малкъарны сёз-суратлау хунери эстетика кюч ала, айныгъан заманда, анга алыкъа болмагъан суратлау-философия онгланы ачхан, поэзияны кёп агъымын жаппа-жангы ызлагъа салгъан уллу Поэтни асырайбыз деп. Жазыу ишге 60-чы жыллада келген «алтын тёлюню» арасында Бабаланы Ибрахим ана сёзню Аллахы бла туура сёлешген, аланы - Ана сёз бла Аллахны араларында келечи-ёкюл болалгъан бир масик эди. Ичимден бу ёлюмню алай замансызлыгъына бла бушуулугъуна тюшюне, мен эс жыя эдим, уллая. Къадар бизге буюргъан жолланы да эсгере, тенглешдире эдим. Декабрь айны сууугъунда, юч да жаланнгач, ач да адам, сюргюнчюлюкде ачлыкъ бла тансыкълыкъ азабындан ёлген файгъамбар Кязим хажини ёлюгюн, чанагъа салып, бир элден бирси элге сюйрей эдиле. Бир киши элинден бирси киши элине элте эдиле - анда онгсуз жууукъланыкъоншуланы шош тынгылауларында жерге салыргъа. «Ёлюгюм киши жеринде къаллыгъын билеме, ол таууш эрттеден келеди», - деген эди ол мискин бек эртте арап жолунда. «Мен жол ортасында ёллюкме», - дей эди Ибрахим, Кязимге арап жеринде изми берген анга да сёлешгенча. Закийликни сезими бир шауданданмы бюрке болур?
Поэтни Нальчикде эки отоулу фатарчыгъында жиляу эталмагъан тиширыула басынып эдиле, арбазда уа, митинг этер къууумда тохана жарашдырадыла. Аз эселе да, аны ниет шуёхлары, ичгичи дослары да, тоханагъа чыгъып, айтыргъа боллукъ эдиле - биз бюгюн бек закий назмучубузну, ана тилибизни ажайыбын ашырабыз деп. Ол масик жол ор тасында, жашарын жашап бошамай, жазарын жазып бошамай кетди деп. Къайсындан артха быллай бушууубуз болмагьанды деп. Атта-не-асыу, айталлыкъла тынгылай эдиле, айтханла уа жюрек жаралы Ибрахимни дуния жарсыуларына, мудахлыгъына аз да келишмеген, жюрекден да чыкъмагъан жизги-жылтырауукъ сёзле айтып, тюшедиле. Аллах кечсин, мен да айтхан эдим ол кюн, тоханагъа чыгъып, ашырыу сёзюмю. Ашырыу сёзюмю, сокъураныууму угъай! Кечалсанг, кечгинлик бер манга, Ибрахим! Ж ашауубузда мен сени къылыгъынга тёзюмлю, сабыр болалмагъанма, тийишлисича, иги да болмагъанма! Сени къыйын кюнлерингде, сени туманлы, тунчукъма кюнлерингде, сени назму сабанларынг кюйгенде, мен сени, иги тенгнге тийишлисича, къоруулаялмагъанма! Тенгиз теренлигин тутхан, суратлау бийиклеге учхан китапларынга аз къууаннганма. Биз барыбыз да, сени тёлюнг, сени кёкден изминг бол гъанын, ана сёзню Аллахы сени, тюнюнге, тюшюнге келиучюсюн билип тургъаныбызлай, сени алгъалыгъынга, биринчилигинге табу эталмагъанбыз. Къызгъаныучу да болур эдик - не дегин, бир кезиуде жашагъан, бир ишни этген адамланы арасында аллай ишле бизге дери да бола келгендиле, биз да дунияны балаларыбыз. Жашау адыргысы, кесимчилик, эришлик дегенча, башха сылтаула да аз тюбемейдиле.
«Жашау мени таргъа ты яргъа кю реш еди», - дей эди Ибрахим. «Кюлгеним бла кёз жашым къатыша, жашайма; ёлсем да, ызымда мудахлыгъым къаллыкъды...» Алай болмаз ючюн, эсе да, жашауну тынчлыкъгъа, жетишимликге бурур ючюн, «жюрек тёзмезлик ишлеген бой салыргъа керекди.
Сен унама, кёзбау затунама,
Жашау титиретди аркъамы:
Мен кёргенме жай кече ана да
Бешик жырын жиляи айтханын...
Поэтни аллай кю йлери ж ю реклерибизни къозгъай эдиле, не медет, аланы ажымлы кертиликлери, чач тюклерибизни тургъузуп, бизде, Малкъарда, дуния тиричилигине - адам жолуна - эс этдирген назмула жазыладыла деп, айталмай эдик: билимибиз эсе, оюм кенглигибиз эсе да, бир зат жетишмей эди. Ким биледи, жашауубуз алай барлыкъ суна болур эдик, хар бирибиз да темир терек боллукъ. Алайлыкъдан, ажайып устазыбыз Къайсын: «Мен Бабаланы Ибрахимден жазыу усталыкъгъа юйренеме», - деп, алай бла жаланда Баба улун кётюрюп къоймай, биз ни тёлюню саулайда кётюргенин, алай тюйюл эсе да, фахмугъа сейир этерге, аны багъаларгъа юйретгенин ангыламай эдик. Не жашырыу, зарлыкъ да болур эди, Уста бир тенгши жазыучуланы арасында жаланда бирин кёрюп, жаланда бирине тангсынып, аны айтып тургъаны бирсилеге хычыуун тюйюл эди. Не закий да юйренеди игиден, Къулийланы Къайсын да юйренирге боллукъ эди Ибрахимни назму ажайыплыгъындан, юйреннген да эте эди кертисинде. Да, не медет, юйренир ючюн да закийлик керек бола кёреме! Закийлиги болмагъан, юйренеме десе да, къайтаргъан этеди ансы, чыгъармачылыкъны ызын, хыйсабын алалмайды. Бабаланы Ибрахим назмудан назмугъа малкъар назмучулукъну маданиятын кётюре эди; назмуда сёзню суратлау кюнюне, магъанасына жаппа-жангы кюч алдыра эди; бек башы рифма онгланы чексиз байлыкъларын ача эди. Аны бла бирге, аны сыфатлары, философия фикирлери халкъ сезимни, халкъны дуния ангылаууну теренлеринден келип, айтылгъан а - къалыубала жангылыгъы бла этиле эдиле. Айхай да, Кя зим хажини чыгъармачылыгъына бирси таулуладан алгъа тюшюннген, анга сейирин, сюймеклигин уруш, кёчгюнчюлюк жолларында тас этмей келген, артда уа, Аллах онг берип, аны, бек уллу философ-оюмчу къа дарында, дуния бетине чыгъаргъан Къайсын, ана адабиятыбызгъа Баба улу келтирген жангычылыкъны айтмай, анга къууанмай амалы жокъ эди. Аллай адамлагъа акъылманлыкь кёкден келеди - ала келген тёлюлени ёз юлгюлеринде юйретир ючюн. М а нек айта эди ол къайтарып-къайтарып Баба улундан юйреннгенин! А лай бла Устазыбыз юйрениу не тюрлю жыл санда да кеч болмазлыгъын черте эди.
Хау, энди биз Ибрахимни назмуларын башха сезим бла окъуйбуз, аны суратлау энчилигине, сыфатларына, рифмаларына, назму гыллыууна башха кёз бла - юйренирге, билирге ышыкълагъан кёз бла къарайбыз. Ким биледи, Баба улуну юсюнден эсгериулерин не уа аны чыгъармаларына кесаматларын жазгъан адамланы, бирде анга уллу кёллю болуучуларын, тап, Чамланнган да этиучюлерин айтып, сокъуранырыкълары да келе болур. Айхай, не медет, ол ич тазалыкъ берген ажайып сезимни ичлеринден чыгъарып, ачыкъ айтыргъа хар кимни да кишилиги жетишип бармайды. Дагъыда: бир затха сокъураннганын, жарсыгъанын айтханны - къалай эсе да бир уллу терслиги болуп, аны жулургъа кюрешгенча, алай ангылагъанла да аз тюйюлдюле. Езге уа, не тюрлю кезиуде да, сокъуранып, кечимлик излемеклик - ёлгенле бла сауланы арасында адам сезимини бек аламат талпыуларындан бириди.
***
Жашар керекли кетген нёгерибизни асырагъан кюнюбюзге къайтама. Ол кюн алайда, бизни арабызда, ким биледи, шо Зумакъулланы Танзиля эди Ибрахимге иги тюйюл эдим деп, ажым Этмеген. Аллай кюн леде къалам къарындашынг бла байламлы кёп жыллада бола тургъан ишле, айтылгьан сёзле толу магъаналарына жетишип, бютюнда ачыкъ, туура боладыла. Баба улуну тап къуралмагъан, тынчлыкьсыз, туракъсыз, ажымлы жашауунда Танзиля аны ниет эгечи, сакълаучу мёлеги болгъанлай тургъанды. Чыгъармачылыкъда да Ибрахим бек сюйген, намысын алжаусуз кёрген поэзия бийиклиги болгъанды.
Дууада мен аны бушуулу бетин кёре эдим. Ол, юйде къайгъы сёзге келген къатынланы арасында турмай, арбазда эди; халын биле, аны бла бетден-бетге тюбешип къалырма деп къоркъама. М ен ангылай эдим, аз эсе да, бу жыйылгъан халкъны ичинде малкъар поэзиягъа тюшген къоранчны уллулугъун толу билген бир адам бар эсе, ол Танзиля эди. Аны тамагъын кёз жашла буугъанын да кёреме. Алай аны бушууу жалан Баба улуну ёлюмю бла чекленип къалмагъанын да ангылайма. Аллай адамны, Поэтни, ёлюмю таулу жамауатны жюрегин артыкъ терен ачытмагъаны эди бушуу башы! Ким биледи, тиширыу - ана, эгеч - жюрекни азап чекген сагъаты бла къайтара болур эди ол къачан эсе да Къайсын айтыуну сёзлени - «аз халкъны поэти хар заманда жарлыды» - дегенни.
Митингден сора, ёлгенни сайын маш инагъа салып, Акъ-Суугъа, Бабаланы къабыр къауумгъа тебирегенибизде, мен Танзиля бла бетденбетге болуп къалдым. Кёлюм ахыр-ауал толуп эди да, мен аны, И бра химни эгечин кёргенлей кёрюп, къучакъладым. Танзиля да кючден тура эди - экибиз да жилядыкъ. Бир сёз да айталмагъан эдик не ол, не мен.
Артда уа биз, Акъ-Сууну эски къабырларында, тёш башында, Бабаладан биринча асырадыкъ да аланы бек закий жашларын, шош жайылдыкъ да кетдик.
Алай тюзде болсун не тауда,
Адамны алайды жазыуу Ол къоюп кетеди дунияда
Жюрегинде болгъан жарсыуун.
Бийик кёкде жулдуз учханда,
Ма андан эрийди туурада,
Тал терек да анданушады
Суу жагъада жиляй тургъаннга...
Алайда, Ибрахим асыралгъан жаргелни тюбюнде, уллу жолгъа жууукъ терекле бар эдиле. Ала да ушай эдиле ол мутхуз кюн жиляй тур гъаннга. Да жилясала да, Ибрахим бир заманда да кесин ёлюмсюз сунмай эди. Сакълай эди аны бек эрттеден. Сакълай эди да, кёк бла жерни арасында ажымлы тауушланы, къадарланы, белгилени бирикдирип, бир уллу керти сёзню айтыргъа деп уяна эди хар эрттен. Керти сёзню аны тилине салгъан ажайыпны излей эди къум тюзледе, сюргюн жоллада, Килиманжаро таулада, Ата журт ючюн ёлюм аллына баргъан жигитлени жолларында, ата ташында, ж улдузлада... Ол излеу тауусулгъан, тохтагъан сунмайма. Биз ёлюм чархын жерге басдырып кетгенликге, поэтни жаны не хазна къалгъанды Бабаланы къабырлада. Къургъакъ жер жауалмай къалгъан жауунну сакълагъанча, сакълайбыз бютюн да иги сёзню - Бабаланы Ибрахим маталлы ауур сёзню.
Алай... Ах, заман да келир бир кюнде--
Шошайыр жашлыкъны къаугъасы:
Эшитилир кюз ингир кёгюнде
Ажашхан зурнукну къайгъысы...
***
Бабаланы Ибрахимни суратлау сёзюнде жангылыкъ 60-чы жылла да баргъан поэтика излемле бла байламлыды. М алкъар назмучуланы чыгъармачылыкъларында лирика сезим бла эпика халла кезиулешедиле, тюрлю-тюрлю хат жангылыкъла сыналадыла. Кеси ёмюрюбюзню баш агъымларына, жашау философиясына тюшюнюрге талпынмакълыкъ назму жазыуну муратлары алайдыла. Баба улу, адеп-къылыкъ, тарых-ниет излемлени ал сатырларында болуп, ана поэзияны суратлау амалларын жангыртыргъа, заманнга тийишли суратлау ызгъа салыргъа керегин иги ангылайды. Болсада, босагъа аллында саламы бек адежлиди:
Къысхамыды,узакъмыды,
Билмейме, барыр жолум.
Киши къолунузатмасын,
Белгисизди барым, жогъум.
Шатык тил бла жазылгъан биринчи назмулада окъуна жаш поэтни ауазы алай сабыр эди - ол сабырлыкъда кесини сайлагъан ишине ышаныулукъ, хатына жууаплылыкъ кёрюнеди. Тейри жарыгъынлай ачылгъан фахму аны чынтты поэзияны агъаргъан бийиклерине къаратханды, жашауну чюйрелигин ангылай билиуню усталыгъын бергенди.
Ибрахимни биринчи назмуларында, романтикалы суратларында аны лирика жигитини сыфаты къуралады. Алыкъа ол, жашау чюйреликлеге терен кирип этген иши, мураты адеп-къылыкъ дерс болурча тюйюл эсе да, лирика жигит жашау тиричиликни женгил жанын излемегени туурады. Ол алгъа барыуну къысха шагъаты угъай, къураучусу болур гьа сюеди. Жаш эсе да, аны жашау философиясы, юйрениу тагылары халкъны терениндедиле. Жаш поэтни кёз аллында «отха ийилгенлей» къалгъан темирчи Солтан аны жол устасыды.
Созулмаз сууугъаи темир, Жашым, бол аны къызгъаны!
Алда баргъанланы акъылман ишлерин, къууанчларын, жарсыуларын билир ючюн, ётюрюксюз-омакъсыз айтыр ючюн хар заманда къызыу жюрек керекди.
Ибрахимни чыгъармачылыгъында ариулукъ - ниет тазалыкъды, терсликге къажау кюрешди. «Жер юсюнде ж аланда ариулукъ тамам болуп къалмайды, ариулукъну деменгили кючю болургьа керекди, ол а адамны дайым игиликге алланнган муратыды, ишиди», - деп жазады ол назмуларыны биринде. Тамблагъы кюннге таукел барыу, намыс эте билиу, халаллыкъ, кертилик - жер юсюнде жашауну магьанасын, асыулугъун къурагъан затла аладыла. Тюз жашар ючюн хыйласыз кюрешни да поэт ариулукъгъа санайды. Жар эринине къаршы тохтагъан акътерек, дайым жел бла сермешген чынар, «сингирли къоллары жилтинле жаудургъан» Солтан, замансыз кетген солдатны ахыр сёзю, кечеги гёзетчи, жыр устасы - ала бары дуниялыкъны къурагъан, жер юсюнде ёмюр сюрюуге магъана берген турмуш кесиликле къадарында суратланадыла. Адам кеси - жашауну ариулугъуду, къыйматыды. Аны себепли жигитликни жарыгъы хар сау адамгъа бирча тиеди. Ибрахимни жазыу хатыны дагъыда бир суратлау энчилиги, энди малкъар поэзиягъа терен сингнген ж ангы лы къ - баллада ж анрлада назму къауумла къурауду. А ла асламысында жашауну тюрлю-тюрлю жанларын бирикдиредиле. Адамны Тынгысыз сагъышлары, жарсыулары - жер бла, табийгъат бла байламлы ачыкъланадыла. Лирика жигитни дуниягъа соруулары, дунияны да анга терен сезим бла къайтарылгъан жууаплары - ол формалы назму къауумланы ич жиялары болады. Саулай алгъанда уа, ала жер юсюнде жашау этиуню сур къудуретин кёргюзтедиле. Аланы барын поэтни сабыр ауазы, таукел тынгысызлыгъы, жашаугъа, адамлыкъгъа къарамлары бирикдиредиле.
«Адамны къадары» деген циклинде поэт, ол теманы философия теренликде салып, жашауну кюйсюз кертилигин ачыкълайды. Бир инсан да ёмюрлюк тюйюлдю. Алай аны энчи жашауу къысха эсе да, иши да аудуруи-жаудуруи тюйюл эсе да, аны кибик жашауланы, ишлени къултамына къошулуп, адамлыкъны ёлюмсюзлюгюн къурайды.
Аулакъда болсун не таулада
Адамны алайды жазыуу
Ол къоюп кетеди дунияда
Сюймеклигин, жюрек жылыуун.
Сууукъ къар эрийди ма андан,
Кюн да андан тиеди жарыкъ,
Чууакъ кече таула башындан
Танг жулдузу чыгъады, жанып.
Адам ны талмай, тынчаймай, игиликге алланы уу - бу дунияны ёлюмсюзлюгюдю. Баллада къауумну къурагъан назмуланы атлары Сюймеклик, Намыс, Акъыл, Ётгюрлюк, Мурат, Жарсыу, Игилик, Закийлик - жер юсюнде адам арытхан иги да, къыйын да жолланы ишлениу, арытыу магъаналары боладыла.
Жерни, агъачны, ташны, жаралы зурнукну, къара къанкъазны жашауларына да поэт ёлюмсюзлюкню тасхалары бла байламлы къарайды. «Жангыз терекни балладасында» кёзге кёрюннген дуния эки къажау кючню - огъурлулукъ бла огъурсузлукъну - сермеш иуюнде суратланады. М ы нда да ахш ылыкъ бла аманлыкъ - Терек бла Жел - ол эки къажау дунияны ёкюллери болуп, хар бири кеси кертилиги ючюн «жан аямай» кюрешеди.
Желге къажау кюреш терекни насыбын, кёгериу, ёсюу амалын жалчытады. Терек жел бла сермешиуюнде жашау этиуню, кёгериуню насы бын къоруулайды, дуниягъа агъач ийисин, кёк чапыракъларын, салкъын ауанасын берир ючюн кюрешеди. Жер юсюнде аны этер иши олду, аны ючюн ёседи. Алай бла терекни сыфаты адамлыкъны белгиси, сураты болады. Аулакъ къары, акъ булут, шаптал терек, сют иче тургъан сабий - ала бары да жашау тиричиликни, анга байланмакълыкъны белгилерича суратланадыла. Дунияда адамны жарсытхан затла кёпдюле. Булутсуз, Чу уакъ болургьа керек эди Аллах жаратхан дуния. Да, не медет, алай тюй юлдю. Адамны жашауун тапланнган женгил жолда барыуча кёргюзтген кёзбаулукъгъа ушар эди. Жашау чюйреликлени ичлеринде къайнагъан лагъымланы бир заманда атылмай болмазлыкъ къарыулары адамны къа ты болургьа, кесин сынаргъа юйретедиле. «Бийик сын» балладасы ол энчи назмуладан кьуралгъан эсе да, кесини тартылыу жиясы, ниет ызыны бирлиги бла эрлик поэмасыча окъулады. Жашау чюйреликлени къайнагъан лагъымларына тура баргъан эрлени сыфатлары къуралады.
Къууанч бла жарсыу, таш бла кырдык, ётюрю к бла керти дайым жанаша турадыла.
Аны уа кесим да биле эдим мен,
Ачыуну, Къууанчны да кёрген,
Тауда танг кёкню,узалып элимден,
Чий бугъа теринича керген...
Бугъа теринича, тейри жарыкъны
Мен кердим акъ жулдуз чюйлеге.
Anna айтыучу ол эски жомакъны
Мен этдим назмума чигинжи.
Кюнню жауарын да биле тургъанлай,
Тынчаялмадым мен юйюмде.
Манга жашауну сюйдюрген тарлада
Юфгюрген желледен юйрене...
Адам бу жашаугъа келе эсе, ол «къоян уугьа чыкъмагъаны» баямды. Дунияны къууанчы кибик, жарсыуу да кёпдю. Сора жашауну алайлыгъын билип, ж арсы угъа ж арсый билиу - адамлыкъны бек асыулу ышаныды.
Ибрахимни мен бек сюйген атсыз назмуларындан бири былайды:
Къарадым бир къызгъа мен бирде,
Суратын ишлерге эниклей,
Таула, гюлча, бояу бердиле,
Бояуну сен кюнде эрит дей!
Къарадым жай агъач талагъа
Суратын жазайым бу эрттен
Жашил нюр бердиле тауларым,
Ол нюрню сен чыкъда эрит деп.
Къарадым сабийни бетине,
Суратлайма аны, эрикмей.
Тауларым акъ бояу бердиле,
Бояуну сен сютде эрит деп.
Таула, мен бушуу да сынадым
Жашауну бир къыйын ёрюнде
Мен жаздым ананы суратын,
Бояуну кёз жашым эрите...
Бир зат айты ргъа керек тю йю лдю - ж аланда бушуулу сезимни толулугъу, жашауну толулугъу, кёп тюрсюнлю бояула бла ишленнген ётюрюксюз-омакъсыз сураты. Эстетика сезимни теренлиги, адамлыкъ тылпыуну къызыулугъу жюрегинги бийлеп, солуу алалмай тураса...
Баба улуну къайсы чыгъармасында да романтикалы кётюрюмлю ауаз баш жерни алады. Ол жаны бла Ибрахим халкъны тарых-жигитлик жырларына жууукъду. Малкъар поэмала, балладала, бир да болмаса да, аланы асламысы жизги-омакъ бояуладан керидиле. Халкъны ахшы тёрелери, насыпны эгечлери кибик, сыйлы эдиле; анга кёре, къартха хурмет этиу да ниет иш ленмекликни базманы болгъанды. Ибрахим, аллай сыйлы ниетлени ёз къарамы бла жангырта, къыйын дунияда хал къыны миллет бетин сакъларча суратла ишлейди, философия оюмла этеди. Поэтни суратлау кючю, энчилиги - адамлыкъны аллай деменгили ниет жюклерин инбашха алыргьа чакъыргъанда, аны чакъырыу, акъыл юйретиу, махтау дегенча, поэзиягъа келиш меген устазлыкъ бла угъай, болгъанны, боллукъну да билген уста даражасында, суратлау амалла бла этеди. Эстетика сезимликни кючюне базынады. Аны уа, эстетика сезимликни къанын, не тюрлю суратха, оюмгъа, ишге да Ибрахимни кесини энчи къарамы, кёзю болгьаны чапдырады. Фахмуну жарыгъы тийгенде, ай, кёк, таш, терек, кырдык кибик, къалыубаладан бери да назму жиги бола келген затла, жангы, сейирлик бояула бла жарытылып, жангырып къаладыла. («Ташха сюймеклик тийгенде, Тууадыла ай, жул дуз сыфатлы къалала»).
Тауда, таш дунияны арасында жашагъан адамны къылыгъы, дуния къарамлары, аны кибик, тынгысызлыгъы, таукеллиги да таш бла къа ты байламлы боладыла. Ибрахимни назмуларында адам кесини тарыгъыуун ташха айтады, арытмагъан жолун анга аманат этеди. Бек байты уа - къыйын жолунда къаллай сынаулагъа тюшгенде да, ата таш ына ушагъанлай, анга кертичилей къалыргъа кюрешеди.
Таш бирде кертиликни, базыныулукьну белгисича айтыла эсе, бирде атсыз солдатны сыныча, адамны антына беклигин, жерине кертилигин белгилеген нёгерча суратланады. Адам бу дуниядан кетгенде да, аны атын унутдурмай, айтдырып тургъан ташды. «Хар ташны хар сыннган кесеги От чагъып, алай сынады»! Неда ма быллай тизгинле:
Поэтни бирси назмусунда мирзеусюз айлана жарылгъан эски тирмен таш ёксюзле ёсдюрген ана бла тенглешдириледи.
Ахырында, поэт ташны кесини философия фикирлерини, жашау жорукъларыны тагылары не уа от жагъалары кибик, алай салып, бу жарсыуу кёп дунияда Ата журтха кертилигин таш бла тенглешдиреди.
Таш тюшген жеринде къалгъанлай,
Мен къаллыкъма санга къапланып,
Атамы аягъы басхан жер...
Суратлау сёзню закийлиги - хар кимни да кёлюндегин билип, кеси заманыны баш ыш анларын - келгенни, келликни да алгъадан эслеп, ж ю рекге тю ш ерча айталыу эсе, немецли назмучу Гейнени сёзю бла айтханда, дунияны жараларын ёз жюреги бла ётдюралыу эсе, Ибрахим аллай кертиликни суху агъымларында болгъанды. Ол кёп къыйынлы ёксюзлюк жашауунда, жангызлыгъында, кесин кюйдюрген, чалпытхан аяусузлугъунда, аланы барысы ючюн да кёкден алгъан илхам-ажайып масиклигинде не тюрлю ажымлыкъла чекген эсе да, адамлагъа Аллах айтдыргъан сёзню жангылыгъын, басымлыгъын, кертилигин сакъла гъанды. Поэзияда экинчилик, эсе да, санга дери айтылгъан сёзню, оюм ну, сыфатны къатлау - сен аны не аламат тил бла, не ариу айтсанг да, ол поэзия даражагъа чыгъалмайды. «Дунияны жарылгъанларын, ж а раларын» ёз жюреги бла ётдюрген заманда хар поэтни да ичи кесича ачыйды, тырналгъан жерлеринден кеси къаны сиеди. Закийликни та гылары алай башланадыла. И брахимни ёз къаны урмагъан назмусун тапхан къыйынды. «Мен жарсый да билдим» - деген инсанлыкъны баш белгисине ётеди.
Угъай, мен да адамма - Адам
Къууансып деп тутхан ишимден,
Юйретип кетгенича атам,
Мен жарсый да билдим ичимден.
Жарсыдым - жолундан ажашып,
Акъылдан да шашхан адамлай,
Жылкъычы къуш кече агъачда
Бош къычырмагъанын ангылай.
Кеси заманыны жарсыуларын алай ангыламакълыкъ, бары тиричиликни чархын айландыргъан кюч адамны инсан сезими болгъанын суратлау - олду Баба улун поэт къадары нда бийикге кётюрген. Аны поэтика оюмларына жангылыкъ, къайтарыусузлукъ берген да олду.
Сёзню сырын, тамырын билип айтыу, не тюрлю оюмну да жалан суратлау амалла бла келтириу - кимге да «ангылашыныулу», сыйдам назмула жазыу бла бир болмагъаны себепли Ибрахим «къыйын тил бла жазгъан», анга кёре, «ангыларгъа да тынч болмагъан» поэтге саналыучусун унутмагъанбыз. Тынч, сыйдам назмуланы окъургъа юйреннгенле Ибрахимни жашау къурулушну терен къатларын къозгъагъан, эсде болмагъан тенглешдириулеге, жайма метафоралагъа терекни, къушну, кырдыкны, ташны тиллерине сейир этдирирге ёч назмуларын «хазна жаратмай» эдиле. Андан да ажымлысы уа - аны таулу къан алай таза жюрюген, къалыубала жангылыгъы, суратлаулугъу ж аланда таулуну дуния къарамлары , дуния ангылауу, дуния кесаматы бла аллай бир къаты байламлы болгъан тилни баш ха тилге къоранчсыз кёчю рюрге амал болмагъаны себепли, бирсилеча, башха тиллеге кёчюрюлюп, бел гили болургьа тюшмегенди. Ол ажымлы шартны толусунлай ачыкълар ючюн аны «Элия бешик» деген жангыз бир китабын окъугъан тамамды. Аны бир жангыз башха тилге кёчюрюлюп, ана тилинде жетишген суратлау бийиклигин сакълаялмазын а «Тилек», «Сабанчы», «Атадан, анадан да ёксюз», «Жангызлыкъ» деген назмуларын окъуп, ийнаныргъа боллукъду.
Баба улу Ибрахимни лирика майданы, суратлагъан дуниясы эндиге дери малкъар окъуучула кёрмеген, билмеген майданладыла деп киши да айталлыкъ тюйюлдю. Игилик бла аманлыкъ, огъурлулукъ бла огъурсузлукъ, жер бла сабанчы, адам бла аны туугъан жери, уруш бла мамырлыкъ, назмучулукъ чыкъгъанлы да жюрюйдюле. Аныча, ёлюм бла ёлюмсюзлюк да, жаханим бла жаннет да, сюймеклик бла кёрюп болмау да, къууанч бла бушуу да - керти поэзияны чархын бургъанлай келедиле. Ибрахим да аллай ёмюрлюк затланы юслеринден жазады. Алай ишни башы - ол затланы барына да ол алыкъа бир башха поэт къарамагъанча, алай къарайды. Жер юсюнде жашау этиуню сур дерслерин берирча жангы лирика аны кючюнден къуралады.
Жаз сабанчы кибик, эрттенликде
Чыгъады Кюн даЖ ер этегинден.
Сабан сюрюп келген кибик Тейри,
Тиеди Кюн, мангылайы терлеп.
Кюн жауунла жаууп, жерде къыланч
Баразалай болса тейри къылыч,
Сау дуниягъа сабан сюрюп келген
Кюнню сюйюп, къараймамен кенгден...
Поэт кесини бек магъаналы жамауат оюмларын, жашау тынгысызлыгъын эсде болмагъан тенглеш дириулени, кёп къатлы метафораны юслери бла айтады. Кёп бушуулу дунияны терен къатларында адамлыкъ бла адамсызлыкъ бетлешедиле, жерге, туугъан ташха, инсан борчха кертилик, алдаусузлукъ сыналады. Тутхучсуз хаух дуниягъа, аны кёзбау-хыйла алдаулукъларына бой бермей, поэтни тили бла айтханда, «оюллукъ хунагъа жарашмай» тынчлыкъсыз жаш агъан акъылман кесини юлгюсю бла жашау тиричиликни кёзбаусуз дерслерин береди.
Бек уллу акъылманнга Баба улу сабанчыны санайды. Сабанчы игиликни, терсликге къажау эрча сюелиуню адамлыкъны биринчи ышанлары на санагъан адамды. Аны беклиги, таянчагъы бек алгъа жерди. Акъылны, огъурлу болургъа кючню да ол жерден алады, сабандан. Анга кёре, поэтни сю ймеклигине да жалан ёз жерин ж аныча сюйген адам тийишлиди. Поэт жерине сюймеклигин сабанчыны ауазы бла айтады:
Кюн кеси да къызылууанык
Кибик, жаз сабаннга жегилген,
Булутла, жукъудаиуяиып,
Жаууиига жибигеи жерими...
Жаз тейри къылычны, биринчи
Баразача, ариу кёргенни,
Сюй къара жерни акъ пиринчин,
Будайын да сыйлай келгенни...
Ол сезим, тилек кибик, осуят кибик, кёп назмулада къайтарылады. Жерге, туугъан таш ха сюймеклик, андан къысха айырылыуну ажымлыгъы - поэтни сёнгмеген жарсыууду, мудахлыгъы.
Кёк тала чапыракъ ийгенлей
Жауунла жаудургъан жерими,
Акъ сууда акъжелин ийнеклей,
Шорхулдап сауулгъан жерими...
Хорлауну ёмюрде ажалсыз,
Сабаны сюрюлген жерими,
Хапарсыз солдатны алжаусуз
Сыны, сакъ сюелген жерими...
Поэтни саулай чыгъармачылыгъыны бирлик тамалы андады - сезимини кёзбаусузлугъунда, суратлау амалларыны жангылыгъында, жюрек жарсыуларыны кертиликлеринде. Аны себепли ёз къадарыны ажымлыгъына аталгъан тизгинлеге да арсарсыз ийнанаса, ажымлы жарсыулагъа къошуласа.
Элия мюйюзлю буу болуп,
Булутла тинден ёкюрсем,
Ким къойса да, Аллах буюруп,
Ол къоймаз да жерни ёкюлсюз,-
дегенде, бютюнда:
Дуниягъа жаз келген сагъатда, Юзюлсем мен зурнук сюрюуден, Ол кетгенди атсыз солдатлай, Тауусхунчу ичер сууун де,--
деп, кёлню такъыр этген кертиликни айтханда, сёзню сезимлигине кёлюнг толмай къалмайды. П оэтни жерине сёзю, улан анты жю рек такъырлыкъ бла айтыла эселе да, андан ахырауал айырылып къалмазлыгъыны мураты жарыкъды.
Кеч къалсам да жолда жангызлай,
Желургъан жанына баралмам:
Сен жарсыма, - кесим жыгъылсам,
Назмумда шууулдар байрагъынг.
Поэтни дуниягъа сакъ, эсли, халал къараргъа юйретген тагыла, айта келгенибизча, бир талай боладыла. Ёзге, хар уллу поэтни къадарында болуучусуча. Ибрахимни да бек жарыкъ, насыплы шауданы - сабийлигини бушуулу да болгъан, къушкъанат умутлагъа да учуннган жылларыдыла. П оэт ол жылладан узая баргъаны къадар, бетине аланы жарыкълары бегирек тиеди, ол къыйын заманла жюрекге бютюн жууугъуракъ бо ладыла.
Сабанчы аппагъа ийнаннган
Жашма. Кюн къызса, жюн юзмелтден
Булутла болдуруп, ыннагъа
Жай жашил жауунла ийиртген!
Элия бешик Холамда жер аты эсе да, шёндюгю дунияны жолларына таукел чыгъаргъан бек кючлю ниет босагъады. Иш ахлусу таулула кес лерини узакъ ёмюрлеринде, жауун туманла къонуучу, ызы бла элия отла чакъдырып, жауунла гюрюлдеген къаяларына элия бешик деп атагъан эселе, шёндюгю дунияда уа «Кёк кю кю ресе, бууаз болгъан», «Тейри къылыч биринчи баразача кёрюннген» жер - бютюнда хар ким бирча сюерге, къорууларгъа тийиш ли бешикди. А нда «Къол аязларын жия садакъла этип», жерни алай сакълагъан сабанчыла жашайдыла. И бра хим акъ къанатлы, къара къанатлы китапларында аланы къадарларына тынгысызлыкъны жырын айтады, кюй да чалады.
Бабаланы Ибрахим ана тилибизни иги билген, аны бек аяулу жюрю тген поэтибиз эди. («П оэт болсам, менден кёпню сурарла, Оюн тюйюлдю ол атны жюрютген; Кёп керекди манга поэт болургьа, Жазар сёзюм, бишмей чыкъма жюрекден».) Чыгъармачылыкъ ишни сыйлылыгъына алай къарап, ол кесини къуралыу жылларында сёзню тюзюн, жаланда айты лыргъа тийиш лисин, суратлау кючю болгъанын излегенди («Сен ашыкъма, сёзюм, сен ашыкъма, Сен жаяуса, къыйынды жолунг - Ш ош жауса, чум бутагъын ачытмай, Кёгерсин деп жауады жауун»).
Заман бизни Ибрахимден узакъ эте баргъаны къадар, ол бизни су ратлау сёзюбюзню къаллай бийикликге кётюргенин игиден иги ангылай барабыз. Сёзню бети бир тюрлю угъай, кёп тюрлю болгъанын, хар тюрлюсюнде хар тюрлю жашау, сурат къайнагъанын, ышарыу не кёз жаш болгъанын кёргюзтгенди. Ол да, ташча, ауур, кырдыкча, жумушакъ, сууча, таза, терк, кёк кюкюреуча, огъурсуз бола билгенин ачыкълагъанды. Къызгъан да этеди, темирча, суууп, кюл болуп да къалады. Аны барын чыгъармачылыгъыны мурдоруна салып, ол малкъар назмучулукъну рифма, гыллыу, макъам къолайлыгъын ж ангыртханды, назму сёзню ариулугъун аны магьанасы бла ёнчелерге юйретгенди.
***
Мен Ибрахимге ол сюйген китапланы табып бериучю эдим. Биз, адабиятха келип, ишлей башлагъан жылларыбызда иги китапны тапхан бек къыйын иш эди. Баргъан жерлеримде букинистледе-зат аллай китап табып келтирсем, къууаннганын, ыразылыгъын жарашдырып айта билмеучю не уа ариу сёз айта турууну кереклиге санамаучу Ибрахим, китап ны да тышын, бетлерин ийнакъ сылай: «Анасы бергенни тёкген!» - дер эди. Сейир этгенин, къууаннганын, ыразылыгъын да билдирген тауушу алай болуучу эди. Аны чыгъармачылыкъда игини, аманны билген къолайы бек залим эди, эшитген, айыргъан сезгичлиги да. Алай ол адабият даулашлагъа хазна къатышмаучу эди, жыйын къажаулукълагъа неда та шатын хапарлагъа чалынып да эшитмегенме.
Бир жол а мен анга къайдан эсе да чили поэт Пабло Неруданы назму китабын келтирдим. Ол китапны къысха жазылгъан ал сёзюнде былай айтыла эди: «Он хоть и далек, но все же достижим; хоть и сложен, но все же понятен; хоть и велик, но все же не подавляет других; хоть и необыкновенно талантлив, но все же разновидность его талантов встре чается и у других...» Китапны бере, ол сёзле мени эсимде къалырла да, мен да бир заманда таулу поэтни юсюнден алай айтыргъа тюшерме деп, акъылыма къалай келлик эди? Энди уа, миллет сезимлиги, суратлау теренлиги Пабло Нерудадан эсе кёп да уллу поэтни - Бабаланы Хызырны жашы Ибрахимни - юсюнден да тюз алай айтыргъа боллугъуна сейир этеме. Да, не медет, ким айтсын? Андан да ажымлысы уа - айтыр адам чыкъса да, аны ким ангыласын?
____________________________
Статьяны "Минги Тау" журналдан алыб, "Эльбрусоид" сайтны форумуна салгъан Чомаланы Суат (Тинибек)