Войти на сайт
29 Марта  2024 года

 

  • Ата Джуртча джер болмаз, туугъан элча эл болмаз.
  • Кёб ант этген, кёб ётюрюк айтыр.
  • Биреуге аманлыкъны тилеме да, кесинге ашхылыкъны тиле.
  • Кёпюр салгъан кеси ётер, уру къазгъан кеси кетер.
  • Ана кёлю – балада, бала кёлю – талада.
  • Сууда джау джокъ, кёб сёзде магъана джокъ.
  • Кийиминг бла танылма, адамлыкъ бла таныл.
  • Уллу суу бла уллу ауруудан башынгы сакъла.
  • Тойгъандан сора, ашны сёкме.
  • Чомарт бергенин айтмаз.
  • Джаш болсун, къыз болсун, акъылы, саны тюз болсун.
  • Таугъа чыгъаллыкъ эсенг, тюзде къалма.
  • Окъуусуз билим – джокъ, билимсиз кюнюнг – джокъ.
  • Айтхан сёзюне табылгъан.
  • Баш – акъыл ючюн, акъылман – халкъ ючюн.
  • Дууулдаса – бал чибин, къонса – къара чибин.
  • Тай асырагъан, атха минер.
  • Элиб деген, элге болушур.
  • Айырылгъанланы айю ашар, бёлюннгенлени бёрю ашар.
  • Аман киши кеси юйюнде – къонакъ.
  • Ариу сёз – джаннга азыкъ, аман сёз – башха къазыкъ.
  • Аман къатын алгъан, арыр, иги къатын алгъан джарыр.
  • Аман адамны тепсинге олтуртсанг, къызынгы тилер.
  • Эртде тургъан джылкъычыны эркек аты тай табар.
  • Джырчы ёлсе, джыры къалыр.
  • «Ма», - дегенни билмесенг, «бер», - дегенни билмезсе.
  • Ат да турмайды бир териде.
  • Ёлген аслан – сау чычхан.
  • Аманны къуугъан, аманлыкъ табар.
  • Къуру гыбыт бек дыгъырдар.
  • Игилик игилик бла сингдирилиучю затды.
  • Ургъан суудан башынгы сакъла.
  • Ачыу алгъа келсе, акъыл артха къалады.
  • Ётюрюкден тюбю джокъ, кёлтюрюрге джиби джокъ.
  • Гитче джилтин уллу элни джандырыр.
  • Иги адам абынса да, джангылмаз.
  • Зар адам ашынгы ашар, кесинги сатар.
  • Чабар ат – джетген къыз.
  • Ёгюзню мюйюзлери ауурлукъ этмейдиле.
  • Ёзденликни кёбю ётюрюк.
  • Къонагъынгы артмагъын алма да, алгъышын ал.
  • Ауузу бла къуш тута айланады.
  • Сабийликде юретмесенг, уллу болса – тюзелмез.
  • Насыб бютеу халкъны юлюшюдю.
  • Ашхы сёз таш тешер.
  • Таш ата билмеген, башына урур.
  • Эки элинги тыйсанг, джети элде махталырса.
  • Терек ауса, отунчу – кёб.
  • Келинин тута билмеген, къул этер, къызын тута билмеген, тул этер.
  • Суу ичген шауданынга тюкюрме.

 

Страницы: 1
RSS
КАРАЧАЕВСКАЯ ЛИТЕРАТУРА.
 
Лит-ры как таковой у карачаевцев до советской власти, кроме устного народного творчества (по формам близкого к фольклору других народов Кавказа), не было. К. л. возникает лишь с появлением письменности. Первая карачаевская печатная книга появилась в 1916. Это карачаевский букварь "Ана-Тили" (Родной язык) Измаила Акбаева. Но в силу того, что эта книга была издана на основе арабского алфавита, не получившего никакого распространения в массах и поэтому обреченного на полную неудачу среди "малых" народностей, никаких других книг на карачаевском яз. не выходило до советской власти, если не считать агитационного листка, издававшегося в 1919 деникинским "агитпропом" "Освагом". Карачаевская письменность на основе латинизированного нового алфавита (см. "НТА") возникает при советской власти. Автором первой советской книги, напечатанной латинизированным алфавитом, является Умар Алиев ? поэт, переводчик, научный работник, автор карачаевской грамматики, русско-карачаевского и карачаево-русского словаря, карачаевской хрестоматии и ряда работ на карачаевском и русском яз. ("Карачай", "Адыгея", "Кара-Халк"). Много вложено в К. л. Асхатом Биджиевым ? поэтом, переводчиком и автором карачаевской хрестоматии "Bilim" (Знание). В области переводной и оригинальной лит-ры выдвинулся Исса Каракезов, поэт и первый переводчик "Интернационала" на карачаевский яз. Для работ этих и других авторов (среди к-рых следует отметить Ислама Карачайлы ? см.) характерен один момент: упорное искание самостоятельных форм, наиболее удобных и приемлемых для творчества на карачаевском яз. и для перевода с других яз. на родной. Среди переводчиков, помогавших созданию литературного карачаевского языка, нужно отметить Алия Хасанова и Ромазана Текеева.
 
Первый период возникновения К. л. характеризуется преобладанием переводов, а настоящей ? попытками в области оригинального творчества. Сильно способствовал развитию карачевской литературы переход на латинизированный алфавит в связи с соответствующим решением об этом Первого всесоюзного тюркологического съезда в Баку [февраль ? март 1926].
 
КАРАЧАЕВО-БАЛКАРСКИЙ АЛФАВИТ


 
Большую роль в деле укрепления латинизированной карачаевской письменности сыграла областная карачаевская газета "Таулу-Джашау", принявшая первой латинский алфавит и часто заменявшая в национальных школах учебники.

Библиография: Некоторые сведения о культурном строительстве в Карачае могут дать: Алиев Умар, Национальный вопрос и национальная культура в Северо-кавказском крае, Ростов н/Д., Крайнациздат, 1926; Его же, Карачай, Ростов н/Д., Крайнациздат, 1927; Его же, Адыге, Ростов н/Д., 1927; "Бюллетени Сев.-кавказского Горского научно-исследовательского института", Ростов н/Д., 1927 и сл.
Ислам Карачайлы
Материалы предоставлены проектом Фундаментальная электронная библиотека ?Русская литература и фольклор?
 
Лит-ры как таковой у карачаевцев до советской власти, кроме устного народного творчества (по формам близкого к фольклору других народов Кавказа), не было
karach
Ажымсыз билеме?
Ленин нам открыл глаза этиб къойдунг да сен бизни)
 
karach Октябрь Революциягъа дери литературабыз болмагъанды дерни аллынды былтыр "Эльбрусоид" чыгъаргъан "КЪАРАЧАЙ ПОЭЗИЯНЫ АНТОЛОГИЯСЫНА" къара.
 
ажымлы
Бейбарс
Мен джукъ къурамагъанма, табханымы кергюземе.
 
http://slovari.yandex.ru/dict/litenc/article/le5/l e5-1171.htm
 
это не я... это яндекс
 
*топикни ана тил бёлюмюне кёчюрдюм*
 
Интересуют балкарские книги, изданные до 1960-х годов включительно. Кто-нибудь может дать ссылку или отсканировать хотя бы одну страницу из книги?
 
Tayлy
салам алан! Барды менде аллай бир затны: 1926 дж. къалгъан, 100 мб. аурулугъу. джюлер мадарынг болса компьютеринге, иеме
 
Aybazullu
Алейкум салам! Сендеги не зат китабды экен? Саулай китаб болмаса да, бир-эки бети да джетерик эди манга.
 
"Бизни джерибиз, бизни кючюбюз". Окъургъа юретиучю.
Сюе эсенг, сакъласанг, энтда табаргъа боллукъду
 
Аны Акбаев джазгъан ушайды? Малкъарда басмаланган китаб, газет, башхасы джокъду, излей эдим. Алай а сен айтхан китабха да огъайым джокъду.
 
Интересуют балкарские книги, изданные до 1960-х годов включительно. Кто-нибудь может дать ссылку или отсканировать хотя бы одну страницу из книги?

1960-чы джыллада Къарачайда, Малкъарда да Алийланы Бабулашны джашы Умар джарашдыргъан дерс китабла бла хайырлана эдиле. Къарачай-басхан-чегем диалектни тамалында къуралгъан адабият тил бегий бара эди. Ол джыллада чыкъгъа китабла, газетле анга шагъатдыла. 1960-чы джылладан сора уа, малкъар алимле, адабият тилни бирлигин бузуб, джангы (малкъар) дерс китабла чыгъарыб башладыла. Литература тилибизге айрылыкъ алай кириб башлагъанды. Бир къауум алимни артха бургъан къыйын болса да, бир литература тилге келирге керекбиз - алайсыз, тил джаны бла, джазыу джаны бла - арабыз узакъдан узакъ болуб барлыкъды.
 
судя по названию, думал тут короткие анекдоты пишут) а тут вот оно чё оказываецца ))
 
Салам алейкум, Sabr!

1960-чы джыллада Къарачайда, Малкъарда да Алийланы Бабулашны джашы Умар джарашдыргъан дерс китабла бла хайырлана эдиле. Къарачай-басхан-чегем диалектни тамалында [i]Литература тилибизге айрылыкъ алай кириб башлагъанды.

Айтхан сёзлеригизге чырт ишегим джокъду. Кеси да Малкъарда литературный тил акъыртын-акъыртын тюрлене баргъанды. Юлгюге: биринчи джашаб деб джазылгъанды, артдан жашаб деб джазыб тебрегендиле, андан сора уа - жашап. Къайсы адам тюрлендирген эсе да тилибизни былай, билмейме, алай а арабызны бузаргъа сюйген адам болур эди ол адам(ла).
 
Sabr
Литература тилибизге айрылыкъ алай кириб башлагъанды. Бир къауум алимни артха бургъан къыйын болса да, бир литература тилге келирге керекбиз - алайсыз, тил джаны бла, джазыу джаны бла - арабыз узакъдан узакъ болуб барлыкъды.
Тюз айтасыз, халкъыбызгъа литературный тил бек кереклиди. Джангыдан джукъ да къураргъа керек тюйюлдю, алгъын болгъан затыбызгъа къайытыргъа керекбиз къуру.
Страницы: 1
Читают тему (гостей: 1)

 

Написать нам